کد خبر:278123
پ
۱۶۹۸۳۸۷۴۱
سروش گزارش می‌دهد:

بخش‌های بزرگی از اروپا سریع‌تر از میانگین جهانی گرم می‌شود

یک تحقیق جدید نشان داده است که میزان گرمایش هوا در طول ماه‌های تابستان در اروپا بسیار سریع‌تر از میانگین جهانی بوده است.

یک تحقیق جدید نشان داده است که میزان گرمایش هوا در طول ماه‌های تابستان در اروپا بسیار سریع‌تر از میانگین جهانی بوده است.

 

 

*** بخش‌های بزرگی از اروپا سریع‌تر از میانگین جهانی گرم می‌شود

 

 

به گزارش سروش، در نتیجه انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط انسان، آب و هوا در سرتاسر قاره اروپا بخصوص در جنوب اروپا خشک‌تر شده است که این امر به بدترین موج‌های گرما و افزایش خطر آتش‌سوزی منجر شده است.

بنا بر اعلام هیات بین‌دولتی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل (IPCC)، گرمایش در مناطق خشکی بسیار سریع‌تر از اقیانوس‌ها روی می‌دهد و میانگین گرم شدن این مناطق به ترتیب ۱.۶ درجه و ۰.۹ درجه سانتی‌گراد است.

این بدان معناست که بودجه باقی ماندن انتشار جهانی گازهای گلخانه‌ای در حد کمتر از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد تا همین الان هم به اتمام رسیده است.

اکنون یک تحقیق جدید توسط محققان دانشگاه استکهلم نشان داده است که بودجه انتشار برای جلوگیری از گرمایش ۲ درجه سانتی‌گرادی در بخش‌های زیادی از اروپا در نیمه تابستان سال (آوریل تا سپتامبر) نیز مصرف شده و به پایان رسیده است.

در حقیقت، سنجش‌ها نشان داده‌اند که گرمایش در ماه‌های تابستان در بخش های زیادی از اروپا در طول چهار دهه گذشته هم اکنون نیز از دو درجه سانتیگراد فراتر رفته است.

«پل گلانتس» استادیار دانشکده علوم محیط زیستی دانشگاه استکهلم گفت: تغییرات آب و هوایی جدی است؛ چرا که پیامدهایی نظیر موج‌های گرمای بیشتر در اروپا دارد و اینها به نوبه خود خطر آتش سوزی را بالا می‌برند.

در جنوب اروپا یک پدیده موسوم به «فیدبک مثبت» ناشی از گرمایش جهانی آشکار شده است؛ به این معنی که گرما به علت خشک‌تر شدن زمین و کاهش تبخیر، تشدید می‌شود.

مضاف بر اینکه پوشش ابری کمتری بر فراز بسیاری از مناطق اروپا وجود داشته است که احتمالا ناشی از بخار کمتر آب در هوا بوده است.

این تحقیق همچنین شامل بخشی درباره برآورد تاثیرات ذرات هواویزه یا ایروسل (aerosol ) بر افزایش دمای هوا است.

به گفته گلانتس، گرم شدن سریع در مناطقی مانند اروپای مرکزی و شرقی در درجه اول ناشی از انتشار گازهای بادوام گلخانه‌ای مانند دی اکسید کربن توسط انسان است اما از آنجا که انتشار ذرات کم دوام ایروسل مانند ذرات ناشی از نیروگاهی با سوخت ذغال سنگ در چهار دهه گذشته تا حد زیادی کاهش داشته است، تاثیر ترکیبی آنها به افزایش شدید دما تا حد بیش از دو درجه سانتیگراد شده است.

به گفته گلانتس ، این امر یک هشدار درباره گرمایش‌های آینده در مناطقی مانند هند و چین است که اکنون انتشار ذرات ایروسل در آنها بالا است.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه