کد خبر:278234
پ
شکوری
رئیس انجمن سنگ ایران:

بهانه حمایت از تولید داخل دلیل سیاستگذاری‌های نامناسب دولت و افزایش قیمت ماشین آلات معدنی در کشور است/ دو چالش اصلی فعالان صنعت معدن

رئیس انجمن سنگ ایران با تشریح دو چالش اصلی فعالان صنعت معدن، بهانه حمایت از تولید داخل را دلیل سیاستگذاری‌های نامناسب دولت و افزایش قیمت ماشین آلات معدنی در کشور دانست.
 

رئیس انجمن سنگ ایران با تشریح دو چالش اصلی فعالان صنعت معدن، بهانه حمایت از تولید داخل را دلیل سیاستگذاری‌های نامناسب دولت و افزایش قیمت ماشین آلات معدنی در کشور دانست.
 

 

*** مشکلات معادن کوچک و متوسط کشور
 
 

به گزارش سروش، به نقل از صنایع، سال‌های سال است که بسیاری از کارشناسان و فعالین اقتصادی برگ برنده توسعه اقتصاد ایران را در گروی جایگزینی معدن بجای نفت می‌دانند، موضوعی که رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر آن تاکید داشتند.

اما متاسفانه آنچه ما امروز علیرغم تاکیدات فراوان و ظرفیت‌های قابل توجه در این حوزه شاهد آن هستیم، تعطیلی حدود ۶ هزار معدن در کشور است که بیش از ۹۵ درصد این معادن نیز از معادن کوچک مقیاس است.

کارشناسان تاکنون دلایل مختلفی برای تعطیلی این معادن که بدون شک بازگشت آنها به چرخه تولید می توانید تاثیرهای قابل توجهی بر حوزه اقتصاد بویژه در حوزه تولید و اشتغال داشته باشد مطرح و بر رفع آنها تاکید کردند.

اما برای رفع هر مشکلی مثل یک بیماری، مهمترین نکته تشخیص درست علت مشکل یا بیماری است و به همین دلیل می‌طلبد که در ابتدا دلایل درست و دقیق تعطیلی این معادن و یا به زبان دیگر چالش های اصلی فعالان حوزه معدن مشخص شود تا بتوان نسخه ای بایسته و شایسته برای آنها تجویز کرد.

خبرنگار صنایع با توجه به اهمیت این موضوع گفتگویی اختصاصی را با رییس انجمن سنگ ایران که عضو کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران نیز می‌باشد انجام داده که خلاصه آن را در ادامه ملاحظه خواهید نمود.

 

 

*** جزییات معدن کوچک و متوسط کشور
 
 

بهرام شکوری در ابتدای این گفتگو با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از معادن کشور را معادن کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند، اظهار داشت:

معادن کوچک و متوسط بخش عمده‌ای از معادن کشور یعنی ۹۸٫۳ را تشکیل می‌دهند.

در این بین، بخش عمده‌ای از معادن تعطیل است و فعالیتی ندارند و یا زیر ظرفیت کار می‌کنند که عمدتا نیز به بخش خصوصی تعلق دارند.

 

 

وی در ادامه با اشاره به عدم همکاری بانک‌ها با فعالان بخش خصوصی معادن، اظهار داشت:

در آخرین عارضه یابی از این معادن، تامین مالی بخش عمده‌ای از مشکلات است که هم بانک‌ها تسهیلات را ندارند یا فعالان معدنی توانایی تامین و تهیه وثیقه‌های مورد نظر برای این تسهیلات را ندارند.

متاسفانه علیرغم اینکه در قانون صریحا به کفایت ارائه پروانه بهره برداری به عنوان وثیقه اشاره شده اما بانک‌ها پروانه بهره برداری را به عنوان وثیقه قبول نمی‌کنند و در نتیجه فعالان معدنی از این تسهیلات بی بهره می‌مانند.

 

 

*** سیاست گذاری غلط دولت زمینه ساز مشکلات ماشین آلات معدنی
 
 

رئیس انجمن مس ایران در ادامه درباره مشکل دیگر معادن اظهار داشت:

مشکل دیگر در تولید معادن، بحث ماشین آلات معدنی است که این معضل از دولت قبل شروع شده و همچنان ادامه دارد.

علیرغم اینکه تعدیلی صورت گرفته اما ممنوعیت و محدودیتی که در حوزه ماشین آلات معدنی صورت گرفته، مشکلات را برای فعالان معدنی بیشتر کرده است.

قیمت ماشین آلات در داخل کشور به لحاظ سیاست گذاری نامناسب دولت افزایش پیدا کرده است.

تولید داخلی ماشین آلات در کشور رقم بسیار ناچیزی است و به ۵۰ میلیون دلار هم نمی‌رسد در حالی که کشور برای بازسازی ماشین آلات معدنی به ۲ میلیارد دلار نیاز دارد.

برای چشم انداز ۱۴۰۴ طبیعتا این رقم به دو برابر این مقدار هم خواهد رسید.

 

 

*** سایر مشکلات فعالان صنعت معدن
 
 

به گزارش سروش، رییس انجمن سنگ ایران در پایان و در خصوص سایر مشکلات فعالان صنعت معدن، اظهار داشت:

این دو مشکل به علاوه معارضان محلی، مشکلات زیر ساخت معادن و حقوق دولتی که هر سال هم بر میزان آن اضافه می‌شود، مجموع مشکلاتی است که معادن کوچک توان پرداختش را ندارند و باعث تعطیل شدن بسیاری از معادن کشور شده است.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه