کد خبر:278348
پ
شکوری
رئیس انجمن سنگ ایران:

خام فروشی در حوزه معدن؛ آری یا خیر؟/ ضرورت بازنگری و اصلاح تعریف خام فروشی در کشور

رئیس انجمن سنگ ایران با تاکید بر اینکه تعریف موجود از خام فروشی، تعریفی غلط و نیازمند اصلاح است، شرایط کشور از نظر خام فروشی در حوزه معدن را تشریح کرد.

رئیس انجمن سنگ ایران با تاکید بر اینکه تعریف موجود از خام فروشی، تعریفی غلط و نیازمند اصلاح است، شرایط کشور از نظر خام فروشی در حوزه معدن را تشریح کرد.
 

 

*** تعریف خام فروشی در کشور
 

 

به گزارش سروش، به نقل از صنایع، برخی از مسئولان و کارشناسان حوزه معدن معتقدند ما همچنان در حوزه معدن گرفتار خام فروشی هستیم، اعتقادی که برخی فعالان این صنعت با آن مخالف هستند.
با توجه به روایت و نظرات مختلف پیرامون خام فروشی در حوزه معدن، دلیل گفتگوی اختصاصی خبرنگار صنایع با رئیس انجمن سنگ ایران شد که در ادامه، خلاصه آن را ملاحظه خواهید نمود.

 

 

*** خام فروشی در حال حاضر؛ آری یا خیر
 

 

بهرام شکوری در ابتدای این گفتگو با تکذیب خام فروشی در کشور اظهار داشت:

در خصوص خام فروشی در حوزه معدن باید عرض کنم، اولا در سنوات گذشته اقدامات خوبی انجام شده و زنجیره ها تکمیل شده و فعالان معدنی به دنبال ایجاد ارزش افزوده بیشتر در محصولات معدنی بودند و علاقه مند شدند در این زمینه سرمایه گذاری کنند، در نتیجه در حال حاضر صادرات مواد معدنی به صورت خام عملا اتفاق نمی افتد.

 

 

وی در ادامه اضافه کرد:

دوما، دولت نیز در این زمینه محدودیت هایی را ایجاد کرده است منتهی در این خصوص باید به یک نکته توجه داشته باشیم.

تعریفی که در حال حاضر از خام فروشی در کشور داریم، تعریف غلطی است زیرا هرچیزی را خام می پنداریم.

مثل فولاد خام در صورتی که مواد معدنی خام آن چیزی است که به صورت کلوخه یا حالت شیمیایی و فیزیکی آن تغییری نکند را در تعریف آورده اند و بعد از آن هر محصولی که در این تعریف نیست، خام محسوب نخواهد شد.

 

 

*** تفاوت خام‌فروشی در تعریف
 

 

رئیس انجمن سنگ ایران در ادامه تصریح کرد:

با این نگاه اگر ما گندله و فولاد را خام در نظر بگیریم و تعریفی که دوستان از خام فروشی می‌کنند، درست است و ما داریم خام فروشی می‌کنیم اما اگر گندله و فولاد در تعریف خام فروشی قرار نگیرد که درستش هم همین است که در این تعریف گنجانده نشوند، خام فروشی در کشور انجام نمی‌شود.

 

 

*** ضرورت اصلاح تعریف خام فروشی در کشور
 

 

به گزارش سروش، در پایان با توجه به توضیحات رییس انجمن سنگ ایران باید گفت، تعریف موجود از خام فروشی در حوزه معدن نیازمند اصلاح است البته اصلاحی منطقی و متناسب با استانداردهای جهانی.

تعریفی منطقی، بایسته و شایسته از خام فروشی که با تصویب و اجرای آن، شاهد توسعه و ارتقای صنعت معدن در کشور باشیم.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه