کد خبر:290624
پ
۶۲۷۰۳۱۰۳
سروش گزارش می‌دهد:

عکس «تلسکوپ فضایی هابل» از یک خوشه کهکشانی دوردست

عکسی که با «تلسکوپ فضایی هابل» ثبت شده است، یک خوشه کهکشانی دوردست را به نمایش می‌گذارد که در فاصله ۲.۶ میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد.

عکسی که با «تلسکوپ فضایی هابل» ثبت شده است، یک خوشه کهکشانی دوردست را به نمایش می‌گذارد که در فاصله ۲.۶ میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد.

 

 

*** عکس «تلسکوپ فضایی هابل» از یک خوشه کهکشانی دوردست

 

 

به گزارش سروش، خوشه بزرگ کهکشانی «آبل ۳۳۲۲»(Abell ۳۳۲۲) در عکس جدید «تلسکوپ فضایی هابل» دیده می‌شود که کهکشان «۲MASX J۰۵۱۰۱۷۴۴-۴۵۱۹۱۷۹ »  در مرکز آن فرو رفته است. این خوشه کهکشانی دوردست، یک هیولای کیهانی است که درخشش زیادی را در طول موج‌های پرتو ایکس دارد.

رصد خوشه‌های کهکشانی مانند آبل ۳۳۲۲ می‌تواند درک ما را در مورد تکامل و فعل‌وانفعالات ماده تاریک در خوشه‌های کهکشانی ارتقا دهد و همچنین، قدرت تلسکوپ‌های گرانشی را به نمایش بگذارد که اجرام دوردست را با کمک عدسی گرانشی بزرگ‌نمایی می‌کنند.

دانستن موقعیت این لنزها می‌تواند مشاهدات آینده را با تلسکوپ فضایی هابل و «تلسکوپ فضایی جیمز وب» امکان‌پذیر کند. این خوشه کهکشانی در صورت فلکی «سه‌پایه»(Pictor) و در فاصله ۲.۶ میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد.

دو تجهیزات هابل یعنی «دوربین میدان وسیع ۳»(WFC۳) و «دوربین پیشرفته نقشه‌برداری»(ACS)، برای ثبت کردن این عکس به یکدیگر پیوستند.

هر دوی آنها، تجهیزات نسل سومی هستند که کیفیت تصویر فوق‌العاده و حساسیت بالایی را برای ستاره‌شناسانی که به مطالعه طیف گسترده‌ای از پرسش‌های علمی می‌پردازند، ارائه می‌دهند. هر دو، عکس‌های مناطق وسیعی از آسمان شب را ارائه می‌دهند اما قسمت‌هایی را مشاهده می‌کنند که کمی متفاوت از طیف الکترومغناطیسی هستند.

دوربین میدان وسیع ۳، طیفی از پرتو ماوراءبنفش تا نور مرئی و فروسرخ نزدیک را در بر می‌گیرد.

برخلاف پوشش گسترده پانکروماتیک دوربین میدان وسیع ۳، دوربین پیشرفته نقشه‌برداری برای مشاهده کردن نور مرئی تنظیم شده است.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه