کد خبر:277933
پ
۱۶۳۳۹۵۲۲۵۰_۱_۶۱۶۴۲۱fa205e8
سروش گزارش می‌دهد:

معادن کوچک مقیاس، برگ برنده توسعه صنعت معدن کشور/ سهم ۹۸ درصدی معادن کوچک مقیاس از کل معادن کشور

کارشناسان معدنی معتقدند، با توجه به سهم عمده معادن کوچک، در اشتغالزایی و اکتشافات جدید، احیا، فعالسازی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در این معادن با تامین مواد مواد اولیه صنایع کشور، مانع خروج ارز از کشور می‌شود.

کارشناسان معدنی معتقدند، با توجه به سهم عمده معادن کوچک، در اشتغالزایی و اکتشافات جدید، احیا، فعالسازی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در این معادن با تامین مواد مواد اولیه صنایع کشور، مانع خروج ارز از کشور می‌شود.

 

 

*** رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی تهران/ سهم معادن کوچک مقیاس از کل معادن کشور
 

 

به گزارش سروش، به نقل از صنایع، سجاد غرقی با اشاره به فعالیت حدود ۵ هزار معدن کوچک مقیاس در کشور اظهار داشت:

به همین میزان معادن غیر فعال در کشور وجود دارد که احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس می‌تواند اشتغال پایدار و رشد اقتصادی را برای مردم منطقه به ارمغان آورده و آن مناطق را از مزایای حاصل از اجرای این طرح‌ها بهره‌مند کند.

 

 

وی درباره ظرفیت تولید و اشتغال در این معادن افزود:

سهم معادن کوچک مقیاس از کل معادن کشور، ۹۸ درصد و سهم آن‌ها در ایجاد اشتغال ۸۵ درصد است.

این معادن نسبت به ذخیره‌ای که دارند بهره وری بالایی دارند و از نظر وزنی، ۶۳ درصد تولید در معادن کوچک مقیاس اتفاق می‌افتد و همچنین بیش از ۵۰ درصد از سرمایه گذاری‌های در حوزه معادن در معادن کوچک و متوسط انجام می‌شود.

 

 

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی تهران در پایان اظهار داشت:

همه معادن بزرگی که هم اکنون در کشور وجود دارد از ابتدا هیچ کدامشان بزرگ نبوده اند و نشانه‌هایی داشتند که پس از اکتشاف و بهره برداری، افزایش ذخیره در آن‌ها اتفاق افتاده و تبدیل به معادن بزرگ شده اند.

این در حالی است که تامین مالی و ماشین آلات صنایع معدنی از جمله چالش‌های عمده برای فعالان این حوزه به شمار می‌رود.

 

 

*** دبیر انجمن زغال سنگ ایران/ اهمیت معادن کوچک مقیاس
 

 

سعید صمدی نیز درباره اهمیت معادن کوچک مقیاس اظهار داشت:

معادن کوچک مقیاس، بخش عمده‌ای از معادن کشور را در بر می‌گیرند و عمده اشتغال، تولید و توسعه معدنی، در معادن کوچک و متوسط انجام می‌شود.

معادنی که زمینه ساز اکتشافات جدید و رسیدن به ذخایر بزرگ‌تر هستند.

 

 

*** معاون معادن و صنایع معدنی وزارت صمت/ عدم محدودیت برای واردات ماشین آلات سنگین معدنی 
 

 

سید رضا محتشمی‌پور در این باره اظهار داشت:

امروز هیچ محدودیتی برای واردات ماشین آلات سنگین معدنی که فاقد سابقه ساخت داخل و کارکرد کمتر از ۵ سال هستند، وجود ندارد.

در حال حاضر آمار‌ها نشان می‌دهد که حجم تامین نیاز ماشین آلات معدنی و صنایع معدنی ما تقریبا از طریق واردات نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده و با توافقات انجام شده فعالان معدنی می‌توانند با صندوق ضمانت فعالیت‌های معدنی تماس بگیرند و از ظرفیت آن‌ها برای تامین ماشین آلات داخلی استفاده کنند و واردات را از طریق صندوق دنبال کنندو برخی از معادن کوچک ما به دنبال تامین ماشین آلات کوچکتر هستند که صندوق و ستاد ما در وزارت صمت آن را پیگیری کنند.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، از ابتدای طرح احیاء معادن از سال ۱۳۹۷ تا پایان ۱۴۰۰، هشتصد و بیست و پنج معدن کوچک و متوسط در این طرح احیا شده است که ضمن ایجاد ۱۳ هزار و ۸۰۰ شغل، رشد تولید ۳۳ میلیون تنی را به دنبال داشته است.

 

 

*** رئیس سازمان ایمیدرو/ اجرای طرح احیای معادن
 

 

وجیه الله جعفری هم در این باره اظهار داشت:

طرحی به نام ” احیای معادن ” در حال اجراست به این مفهوم که معادنی که غیر فعال و یا حتی فعال هستند، اما قابل توسعه هستند مثلا ظرفیت بیشتری دارند برای استفاده دارند دلایل آن مشخص شود و برای آن نسخه‌ای پیچیده شود.

 

 

*** معادن کوچک مانعی برای خروج ارز از کشور
 

 

به گزارش سروش، به گفته کارشناسان حوزه معدن، با توجه به سهم عمده معادن کوچک در اشتغالزایی و اکتشافات جدید، احیا، فعالسازی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در این معادن با تامین مواد مواد اولیه صنایع کشور، مانع خروج ارز از کشور می‌شود.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه