- خبرگزاری سروش - https://sorooshnews.com -

چرا راه آهن شلمچه – بصره برای ایران و عراق مهم است؟/ افزایش حجم تبادلات تجاری ایران و عراق تا ۳۰ میلیارد یورو

عملیات اجرایی راه آهن شلمچه – بصره که از نیمه شهریورماه سال جاری با اهتمام دولت‌های ایران و عراق آغاز شد، می‌تواند به عنوان مسیری برای مراودات تجاری میان دو کشور، مورد استفاده قرار گیرد.

 

*** اهمیت راهبردی راه آهن شلمچه-بصره برای ایران و عراق

 

به گزارش سروش به نقل از صنایع [1]، پروژه ریلی شلمچه بصره حلقه تکمیل کننده اتصال راه آهن شرق به غرب است.

ایران از طریق عراق می‌تواند به بندر لاذقیه سوریه و ظرفیت‌های ترانزیتی آن متصل شود.

راه آهن ایران و عراق همچنین امکان ارتباط با سایر کشورهای حوزه خلیج‌فارس مانند عربستان سعودی و کویت را فراهم می‌کند.

عربستان سعودی در حال بررسی ایده اتصال راه‌آهن به ایران از طریق کویت و بصره است که می‌تواند یک ارتباط ریلی مستقیم بین ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس (GCC) را ایجاد کند.

 

 

همچنین بخوانید:

اخبار و تحلیل‌های کارشناسی پیرامون انتخابات ایران و جهان [2]

 

 

*** دسترسی عراق به آسیای مرکزی

 

به گزارش سروش، از سوی دیگر، عراق از دسترسی بهتر به بازارهای کشورهای آسیای مرکزی، افغانستان و آذربایجان از طریق ارتباط ریلی خود به ایران بهره خواهد برد.

راه آهن جنوب عراق که در حال حاضر بیش از ۶ میلیون تن بار را حمل می‌کند، می‌تواند تبادل کالا را به بیش از ۲۰ میلیون تن پس از تکمیل اتصال ریلی ایران و عراق افزایش دهد.

لازم به توضیح است که مقامات عراقی بارها بر عدم انتقال بار از این راه آهن تاکید کرده‌اند، در حالی‌که وزیر راه و شهرسازی ایران اعلام کرد که احتمال استفاده از ظرفیت باری این راه‌آهن وجود دارد.

در پایان می‌توان گفت، افزایش حجم تبادلات تجاری ایران و عراق تا ۳۰ میلیارد یورو، دسترسی به کشورهای آسیای میانه، اجرای طرح اتصال حرمین و تقویت مراودات میان تهران و بغداد بخشی از اهداف اجرای این پروژه‌ی ریلی است.

 

 

 

انتهای پیام///