- خبرگزاری سروش - https://sorooshnews.com -

انتقال دارایی‌های فکری و حق بهره برداری از آن، در شرکت‌های دانش‌بنیان چه اهمیتی دارد؟/ مالکیت‌ فکری‌ در ایران؛ چالش‌ها و ابهامات

مالکیت‌ فکری‌ یکی‌ از مهم‌ترین‌ نوع دارایی‌های‌ نامشهود است‌ که‌ در حوزه‌های‌ مختلف‌ ازجمله‌ حق‌ اختراع، طرح صنعتی‌، آثار علمی‌، ادبی‌ و هنری‌ مطرح است‌، اما در ایران با چالش‌های مهم در حوزه قانون‌گذاری مواجه است.

 

*** انتقال دارایی‌های فکری و حق بهره برداری

 

به گزارش سروش به نقل از صنایع [1]، مالکیت‌ فکری‌ یکی‌ از مهم‌ترین‌ نوع دارایی‌های‌ نامشهود است‌ که‌ در حوزه‌های‌ مختلف‌ ازجمله‌ حق‌ اختراع، طرح صنعتی‌، آثار علمی‌، ادبی‌ و هنری‌ مطرح است‌.

این‌ نوع دارایی‌، دارای‌ دو نوع مالکیت‌ مادی‌ و معنوی‌ است‌ که‌ حقوق مادی‌ به‌ کارفرما و حقوق معنوی‌ به‌ پدیدآورنده تعلق‌ دارد.

در موارد زیادی‌ برای‌ دستیابی‌ به‌ منافع‌ مادی‌ نیاز به‌ بهره‌برداری‌ و تجاری‌سازی‌ آن دارایی‌ فکری‌ وجود دارد.

این‌ درحالی‌ است‌ که‌ در کشور ما کمتر از ١٠ درصد اختراعات ثبت‌ شده مراحل‌ تجاری‌سازی‌ را طی‌ می‌کند.

ازاین‌رو در احکام و قوانین‌ کشور تسهیل‌ مسیر تجاری‌ سازی‌ دارایی‌های‌ فکری‌ دولتی‌، از منظر انتقال حقوق مالکیت‌ و بهره‌برداری‌ از آنها به‌ نهادهایی‌ که‌ قابلیت‌ تجاری‌سازی‌ داشته‌باشند دنبال شده است‌.

ازجمله‌ این‌ احکام قانونی‌ می‌توان به‌ تبصره «٢» بند «و» ماده ( ١٧) قانون برنامه‌ پنجم‌ توسعه‌ و همچنین‌ بند «خ» ماده (۶۴) قانون برنامه‌ ششم‌ اشاره کرد که‌ به‌ دستگاه‌های‌ اجرایی‌ اجازه داده شد تا مالکیت‌ فکری‌، دانش‌ فنی‌ و تجهیزاتی‌ را که‌ در چارچوب قرارداد با دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی‌ و فناوری‌ دولتی‌ ایجاد‌ شده‌ است‌ به‌ دانشگاه‌ها و مؤسسات یاد شده واگذار کنند.

این‌ حکم‌ الگویی‌ از قانون موسوم به‌ بای‌ -دال تدوین‌ شده توسط‌ آمریکا و سپس‌ سایر کشورها مثل‌ ژاپن‌ است‌ که‌ براساس آن دریافت‌کنندگان پروژه‌های‌ تحقیقاتی‌ (دانشگاه و هیئت‌علمی‌ عضو آن) می‌توانند مالکیت‌ دارایی‌های‌ فکری‌ با تأمین‌ مالی‌ نهادهای‌ دولتی‌ را با رعایت‌ الزاماتی‌ از قبیل‌ ثبت‌ اختراع توسط‌ دانشگاه (و نه‌ شخص‌ حقیقی‌) اولویت‌ تجاری‌سازی‌ اختراع توسط‌ کسب‌وکار کوچک‌ و امکان کسب‌ منفعت‌ پدیدآورنده و مخترع در کنار مالک‌ اختراع، حفظ‌ کنند.

اخیراً ماده (۵‌) قانون جهش‌ تولید دانش‌بنیان مصوب سال ١۴٠١ نیز به‌ دستگاه‌های‌ اجرایی‌ و دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی‌ اجازه واگذاری‌ تمام یا بخشی‌ از دارایی‌های‌ فکری‌ و بهره‌برداری‌ از آن را به‌ بخش‌ خصوصی‌ داده است‌.

اما باید دید اجرای این مهم در کشور با چه مشکلات و چالش‌هایی ذوبرو است و چه راهکارهایی برای رفع ان وجود دارد؟

 

*** ابهامات و چالش‌های ماده (۵) قانون جهش‌ تولید دانش‌بنیان

 

وفق‌ ماده (۵) قانون جهش‌ تولید دانش‌بنیان و آیین‌نامه‌ اجرایی‌ آن، دستگاه‌های‌ اجرایی‌، دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی‌ مجازند تمام یا بخشی‌ از دارایی‌ فکری‌ خود را جهت‌ بهره‌برداری‌ و تجاری‌سازی‌ به‌شرح زیر واگذار کنند:

 

بااین‌حال به‌نظر می‌رسد اجرای‌ این‌ حکم‌ و آیین‌نامه‌ آن در عمل‌ با برخی‌ چالش‌ها ازجمله‌ موارد زیر مواجه‌ باشد:

الف‌) ابهام در فلسفه‌ و شیوه واگذاری‌ حقوق دارایی‌های‌ فکری‌ و پژوهشی‌ از دانشگاه به‌ شرکت‌ دانش‌بنیان و فناور، شرکت‌ صنعتی‌ و اشخاص حقیقی‌

اساساً با توجه‌ به‌ مدل قانون بای‌-دال هدف از انتقال دارایی‌های‌ فکری‌ از دستگاه‌های‌ اجرایی‌ و به‌ویژه دانشگاه به‌ بخش‌ خصوصی‌ این‌ است‌ که‌ دستاوردهای‌ حاصله‌ از منابع‌ عمومی‌ و دولتی‌، تجاری‌ شده و همچنین‌ کارآفرینی‌ و استفاده از ظرفیت‌های‌ دانش‌بنیانی‌ و کسب‌و‌کارهای‌ کوچک‌ نیز تقویت‌ شود.

 

بر این‌ اساس، واگذاری‌ها و انتقال دارایی‌های‌ فکری‌ در‌ ماده (۵) به‌ویژه در قراردادهایی‌ که‌ بین‌ دانشگاه با بخش‌ خصوصی‌ منعقد می‌شود با ابهام‌هایی‌ روبه‌رو است‌:

 

ب) ضعف‌ در ضمانت‌ اجرای‌ حکم‌

 

ج) عدم شفافیت‌ کافی‌ حکم‌ و تفسیرپذیری‌ آن

 

د) نقص‌ در حلقه‌ اتصال سه‌ ضلع‌ دستگاه اجرایی‌، دانشگاه (یا مؤسسه‌ پژوهشی‌) و بخش‌ خصوصی‌

 

 

بیشتر بخوانید:

مهمترین اخبار صنایع [1] جهان را اینجا [1] مطالعه کنید

 

 

*** راهکارهای تقنینی‌، نظارتی‌ یا سیاستی‌

 

به گزارش سروش، برای رفع ابهامات و چالش‌های مذکور، در دو سناریو پیشنهادات ارائه می‌شود:

 

سناریو ١- تصحیح‌ آیین‌نامه‌ اجرایی‌ این‌ ماده و رفع‌ ایرادهایی‌ که‌ ضمانت‌ اجرا را کاهش‌ می‌دهد:

 

سناریو ٢- تصحیح‌ ماده (۵) قانون جهش‌ تولید دانش‌بنیان با رعایت‌ الزامات زیر:

 

در پایان می‌توان گفت، حفاظت‌ از دارایی‌های‌ فکری‌ به‌منظور تشویق‌ پدیدآورندگان، مؤلفان، مخترعان و تجاری‌س ازی‌ آنها یکی‌ از مهم‌ترین‌ اقدامات در مسیر توسعه‌ اقتصاد دانش‌بنیان محسوب‌می‌شود. 

لذا ضرورت دارد تا با رفع چالش‌ها و ابهامات مذکور و اجرای پیشنهادات ارائه شده، قدم شایسته و بایسته‌ای در در مسیر توسعه‌ اقتصاد دانش‌بنیان برداشته شود.

 

 

انتهای پیام///