کد خبر:282101
پ
اشتغال
براساس آمار ۱۴۰۱ اعلام شد؛

اشتغال‌زاترین رشته ها در مقاطع کارشناسی و ارشد

براساس طرح پایش اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه ها در ۷۲ دانشگاه در سال ۱۴۰۱، بیشترین و کمترین رشته های اشتغال زا در ۴ مقطع تحصیلی اعلام شد.

براساس طرح پایش اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه ها در ۷۲ دانشگاه در سال ۱۴۰۱، بیشترین و کمترین رشته های اشتغال زا در ۴ مقطع تحصیلی اعلام شد.

 

 

*** اشتغال‌زاترین رشته ها در مقاطع کارشناسی و ارشد

 

 

به گزارش سروش، بر اساس آمار سال ۱۴۰۱، ۷۲ دانشگاه با پایش اطلاعات از ۲۱ هزار و ۴۱۵ دانشجو، رصد اشتغال دانش آموختگان را انجام داده‌اند.

پیمایش اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها از سال ۷۹ از سال ۱۳۹۷ در معاونت پژوهشی وزارت آن آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.

دانش آموختگان دانشگاهی پس از اتمام تحصیلات مدت زمانی را جهت جستجوی شغل مناسب گذراندن خدمت سربازی به انجام امور مرتبط با فارغ التحصیلی طی خواهند کرد؛ بنابراین معمولاً امکان جذب و اشتغال آنها بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی وجود ندارد.

بر همین اساس در طرح پایش اشتغال دانش آموختگان معمولاً وضعیت اشتغال دانش آموختگان چهار سال قبل به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین در سال ۱۴۰۱ وضعیت اشتغال دانش آموختگان چهار سال قبل یعنی دانش آموختگان مهر سال ۹۶ تا شهریور سال ۹۷ مورد بررسی قرار گرفته است.

بالاترین نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۱ مربوط به مقطع کارشناسی و دکترا حسابداری در نرخ بیکاری مربوط به مقطع کاردانی و کارشناسی ارشد است.

 

 

*** ۵ رشته اشتغالزا برای کاردانی‌ها

 

 

براساس طرح پایش اشتغال فارغ التحصیلان، اشتغال دانش آموختگان دانشگاه‌ها پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به تفکیک گروه‌های تحصیلی مشخص شده است. بیشترین درصد اشتغال در مقطع کاردانی مربوط به رشته‌های مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، حسابداری، مهندسی کشاورزی و مهندسی معماری است. اکثر رشته‌های با درصد بالای اشتغال در حوزه فنی و مهندسی و علوم کشاورزی هستند. بیشترین میزان بیکاری در این مقطع نیز مربوط به رشته‌های نظیر علوم قرآنی تاریخ و مانند آن است که بازار کار مناسبی در کشور ندارند.

همچنین بیشترین درصد اشتغال در مقطع کارشناسی مربوط به رشته‌های مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، حسابداری مهندسی کشاورزی، مهندسی معماری، مکانیک، مدیریت و … است. اکثر رشته‌های با درصد بالای اشتغال در حوزه فنی و مهندسی و دامپروری و دامپزشکی و علوم انسانی است. کمترین میزان اشتغال در این مقطع مربوط به رشته‌های تاریخ، الهیات و حقوق زیست شناسی و مهندسی منابع طبیعی است.

 

 

*** بیشترین بیکاری در مقطع ارشد در رشته‌های تاریخ و الهیات

 

 

در مقطع کارشناسی ارشد نیز بیشترین درصد اشتغال مربوط به رشته‌های مهندسی کامپیوتر مهندسی صنایع حسابداری هنر و مهندسی برق است؛ اکثر رشته‌های با درصد بالای اشتغال در حوزه فنی و مهندسی و علوم انسانی است و برخی رشته‌ها مانند حسابداری در دو مقطع کارشناسی و ارشد با درصد بالایی از میزان اشتغال برخوردار بوده اند؛ بیشترین میزان بیکاری نیز مربوط به شاغلین با رشته‌های تاریخ، الهیات و معارف اسلامی و مهندسی منابع طبیعی است.

 

 

*** بیشترین اشتغال دکتری در رشته‌های مهندسی کامپیوتر و علوم اجتماعی

 

 

بیشترین درصد اشتغال در مقطع دکتری مربوط به رشته‌های مهندسی کامپیوتر، علوم اجتماعی، مهندسی شیمی، مهندسی هوافضا است. برخی رشته‌ها مانند مهندسی کامپیوتر در دو مقطع ارشد و دکتری از درصد بالایی از اشتغال برخوردار بودند. همچنین کمترین میزان اشتغال نیز مربوط به رشته‌های همانند زیست شناسی، مهندسی منابع طبیعی و تاریخ است.

منبع
سروش
ارسال دیدگاه