کد خبر:303688
پ
InShot_20240702_213635675
سروش گزارش می‌دهد:

سعید جلیلی در مناظره دوم دور دوم نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری/بورس یکی از مهمترین ابزارها برای جهش تولید و رشد اقتصادی است/اگر شرایط ازدواج خوب باشد، سالی ۸۰۰ هزار ازدواج داریم

سعید جلیلی با حضور در مناظره دوم دور دوم نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع مسائل اقتصادی ضمن تشریح برنامه‌های خود به برخی انتقادات پاسخ داد.

سعید جلیلی با حضور در مناظره دوم دور دوم نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع مسائل اقتصادی ضمن تشریح برنامه‌های خود به برخی انتقادات پاسخ داد.

 

*** سعید جلیلی با حضور در مناظره دوم دور دوم

 

به گزارش سروش، سعید جلیلی در دومین و آخرین مناظره دو نفره که سه‌شنبه شب ۱۲ تیر ماه به طور مستقیم از چندین شبکه تلویزیونی و رادیویی پخش شد، پیرامون اقتصاد و ۱۰ محور به پرسش‌های مطرح شده، پاسخ داد.

 

جلیلی در پاسخ به این پرسش که علاوه بر خنثی سازی تحریم‌ها در دولت شما برای رفع تحریم‌ها چه تلاشی خواهید کرد آیا پیش‌بینی می‌کنید در دوره مسئولیتتان به توافق برسید؟ گفت:

من امروز مهمان مردم شریف لرستان بودم و به شدت ابراز ناراحتی می‌کردند از تعبیر نادرستی که در مورد شهید سلیمانی شده بود.

آقای پزشکان من متأسفم که شما کشور ما را قفس می‌نامید یعنی چی در قفس کشوری که این همه فرصت دارد و تعاملات بسیار ارزشمندی را با دنیا دارد و می‌تواند بیشترین و گسترده‌ترین تعاملات را داشته باشد چرا می‌گوئید قفس؟

 

وی، در پاسخ به این پرسش پزشکیان که گفت آیا شما با تحریم پرواز خواهید کرد افزود:

شما می‌گوئید که باید امتیاز بدهیم و ما تحریم را نمی‌پذیریم و شما هیچ راه حلی برای تحریم نمی‌دهید و شما همه امتیازها را دادید که نتیجه بگیرید به همه امتیازها را دادید و هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌اید و الان همچنان می‌گوئید که با کارشناسان صحبت می‌کنم و شما بحثتان این است که فشار از بیرون باشد و با مجلس صحبت کنید.

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد:

آقای پزشکان ما امروز برنامه جدی برای رشد اقتصادی کشور داریم نباید روابط را محدود به دو سه کشور قرار دهیم و حالا شما در مقابل چشم مردم که من برنامه ندارم در صورتی که ده‌ها بار گفتم و شما یک برنامه برای رشد کشور ندارید.

 

جلیلی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت:

شما باید جواب دهید چگونه باید از بن‌بست خارج شویم چرا که من معتقد نیستم که در بن‌بست هستیم و نمودارها نشان می‌دهد که ما در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی و فروش نفت و عرصه‌های مختلف چقدر با وجود تحریم‌ها پیشرفت داشتیم و آمارهای شما آقای پزشکیان غلط است.

شما دیشب روند رشد نقدینگی در دولت آقای روحانی و دولت آقای رئیسی را برعکس گفتید. شما حجم نقدینگی را با رشد نقدینگی اشتباه می‌گیرید و بلد نیستید و می‌گوئید که بعدها می‌خواهید با کارشناسان صحبت کنید.

 

وی ادامه داد:

باید در مقابل با تحریم فعال باشید نه منفعل و این رفتار شما منفعلانه است که می‌گوئید به اتکای فشار بیرونی تحریم می‌خواهید به داخل فشار وارد کنید و در داخل چانه‌زنی کنید.

این یعنی چه وقتی مجلس یک چیزی را مصوب می‌کند شما باید بدانید با چه قدرتی باید آن را دنبال کرد خودتان نماینده مجلس هستید و باید از آن طرف مسائل را پیگیری کنید نه از داخل مجلس، نباید به ملت فشار بیاورید و بگویید کوتاه بیاورید ما همه تعهداتمان را عمل کردیم و باید طلبکار باشیم.

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد:

نباید دوباره به مردم بگویید که ما امتیازهایی خواهیم داد که تحریم‌ها را بردارند بلکه او باید وظیفه‌اش را انجام دهد که ما به تعهداتمان عمل کرده‌ایم.

دیگر چه امتیازی می‌خواهید به آنها بدهید که به تعهداتشان عمل کنند این را به مردم بگویید تا امروز این همه امتیاز داده‌اید باز می‌گوئید که می‌خواهید امتیاز بدهید.

آیا روند کار شهید رئیسی خوب است و صحبت از صداقت می‌کنید در ۸ سال دولت آقای روحانی کارهایی که انجام داده‌اید همچنان طلبکار هستید.

 

جلیلی افزود:

در برابر این تحریم‌ها رفتار شهید رئیسی درست بود که نمی‌گوید ۷۰۰ نفر از مردم ما روزانه در کرونا بمیرند که نمی‌توانیم واکسن بخریم و شهید رئیسی کارها را انجام می‌داد و ملت را از بلایی که آنها ایجاد کرده بودند خارج کرد.

دولت شهید رئیسی صادرات ما را زیاد کرد و آیا دنیا فقط سه کشور است و من واقعاً متأسفم که ۴ سال دیگر بخواهد کشور ما اسمش بشود قفس و دنیا بشود فقط سه کشور بن بست است و باید از این بن‌بست خارج شوید.

آقای روحانی ۸ سال به آفریقا نرفت در حالی که شهید رئیسی چند بار به آفریقا رفت و با همین کشورهای همسایه ارتباط داشت و ببینید که چقدر گشایش ایجاد شد.

 

وی گفت:

آقای پزشکیان شما تشخیص و تجویزتان غلط است یک وقت شما در پزشکیتان ممکن با تشخیص غلط است یک نفر را بکشید اما این فرق می‌کند.

نتیجه کارهای شما رشد منفی کشور است.

 

جلیلی در بخش دوم اظهارات خود در مناظره انتخاباتی، گفت:

متأسفانه آقای پزشکیان از پاسخ به سوالات و راهکارهای رفع تحریم نگفت و فقط گفت که می‌رویم و امتیاز می‌دهیم.

 

وی خطاب به پزشکیان، گفت:

شما آدمی هستید که حرف از نهج البلاغه می‌زنید و چرا این حرف‌های دروغ را می‌زنید؟ بنده بر اساس اعداد و رقم صحبت می‌کنم.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:

شما ۳۲ سال عملکرد را می‌خواهید کنار بگذارید و می‌خواهید فقط به ۳ سال اکتفا کنید که البته این سه سال هم بسیار درخشان بود.

شما می‌گفتید که صادرات نفت نمی‌شود و ببینید که صادرات نفت خام در سال ۹۸ چقدر بود و در سال ۱۴۰۲ چقدر رشد یافت و چندین برابر شد و همه این آمارها قابل بررسی است.

 

جلیلی افزود:

درباره سرمایه‌گذاری خارجی که شما می‌گوئید باید با کشورها ارتباط برقرار کرد، ببینید که سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۹۸ چقدر افزایش یافت.

 

وی متذکر شد:

در اوایل همین دولت شهید رئیسی عده‌ای نامه‌ای نوشتند به عنوان اقتصاددان و پیش‌بینی تورم ۱۰۰ کردند، اما این محقق نشد.

شما کسانی را که پیش‌بینی‌های غلط می‌کنند برای کارها مبنا قرار می‌دهید.

 

جلیلی تاکید کرد:

امروز مردم قضاوت می‌کنند و می‌دانند که ۸ سال تلخی در دولت قبل وجود داشت.

تمام تلاش دولت رئیسی آن بود که خانه بسازد نه اینکه در دولت گذشته ساخت خانه را مزخرف می‌دانستند و امروز همان افراد در ستاد آقای پزشکیان مشغول به کار هستند.

مشکل مردم همین مسکن است و باید حل شود، اما در دولت قبل می‌گفتند که طرح مسکن مهر مزخرف است.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:

با فرافکنی نمی‌توان کارها را حل کرد و نمی‌توان با بهانه‌گیری از زیر بار مسئولیت‌ها کنار رفت و من نگرانم.

رویکرد ما آن است که با قدرت و با استفاده از ظرفیت‌ها می‌توان مشکلات را حل کرد.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد:

راهکار آنان این است که ما عقب‌نشینی کنیم و امتیاز دهیم؛ ما که این کار را کردیم و به همه تعهداتمان عمل کردیم اما دلار ۳ هزار تومانی را ۳۰ هزار تومان کردید و رشد اقتصادی در دولت روحانی منفی و صفر شد.

آقای پزشکیان شما می‌خواهید دولت سوم روحانی را تشکیل دهید و می‌خواهید بازگشت به دولت روحانی داشته باشید.

 

جلیلی گفت:

باید تحریم‌ها رفع شود و آلترناتیوش آن است که منفعل نباشیم و فعال باشیم. ما باید برویم و کار کنیم و تحریم‌های آنان را بی‌اثر کنیم، خود مقامات آمریکا گفتند که راهبرد فشار حداکثری شکست خورد.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت:

راه بعدی آن است که علاوه بر اینکه تحریم‌ها را خنثی می‌کنیم، حداقل ۵۰ طرح داریم که باید طرف مقابل را حتی به لحاظ اقتصادی از تحریم کردن پشیمان کنیم و تحریم برای آنان پرهزینه شود.

 

جلیلی خطاب به پزشکیان گفت:

شما بقیه را متهم می‌کنید به طالبان و بعد درباره کسی که می‌گوید می‌خواهد قانون را اجرا کند و رشد اقتصادی ۸ را اجرا کند، می‌گوئید که اگر این کار را نکرد، اعدامش کنید.

 

جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت:

آقای پزشکیان شما می‌گوئید که دولتتان غیر از دولت آقای روحانی است آیا کسانی که اطراف شما هستند غیر از وزرای دولت روحانی هستند؟

آقای ظریف با آن عملکرد غلط و بی‌نتیجه آیا در تعداد شما هست یا نه که باعث شد در کشور ۱۵ بار همه بگویند که ما تعهدات را انجام دادیم و طرف مقابل از برجام خارج بشود.

به دلیل بلد نبودن ابتدایی‌ترین چیزها اگر به شورای امنیت می‌گفتید هم علیه شما شکایت می‌شد.

شما ماشینی که ۱۰۰ تومن نمی‌ارزید را به ۱۰۰ میلیارد خریدید و امروز باید طلبکار باشید. و می‌خواهید به اتکا فشار بیرونی به داخل فشار بیاورید.

 

وی، ادامه داد:

قانون راهبردی که قانون دقیق در مجلس بود و این به دولت قدرت می‌داد که بتواند با قدرت پیش برود.

شما ده‌ها امتیاز دارید به آن نتیجه را گرفتید. ما قائل نیستیم که این امتیازهایی را که شما داده‌اید بدهیم و نمی‌خواهیم بگوییم که او کاپ اخلاق را برنده نشد و ما می‌خواهیم کاپ اخلاق را برنده شویم.

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت:

آقای پزشکیان شما برای همه کارهایی که انجام شده چشم پوشی می‌کنید و می‌گوئید عملکرد خوبی داشتید و اشکال شما این است که جوانان و مردم و متخصصان و دانشمندان را قبول ندارید.

از یک طرف صحبت از اجماع می‌کنید اما وقتی که هزاران جوان و مدیر فقط چون جزو حزب شما نیستند می‌گوئید که ما دولت سایه درست کرده‌ایم و این دولت سایه غیر از هزاران جوان و دانشمند که پای کار ماندند و به جمع‌بندی رسیدند و شما می‌گوئید این‌ها را قبول ندارید.

 

جلیلی افزود:

ما با ده‌ها شرکت دانش بنیان و با اصناف مختلف و در نقاط مختلف کشور جلسه گذاشته‌ایم.

اشکال شما این است که بدون پیش‌بینی کار می‌کنید و من این را به آقای روحانی هم گفته بودم.

بیان می‌کنید که چند اقتصاددان از برنامه شما حمایت کرده‌اند می‌شود برنامه‌تان را نشان دهید که از آن حمایت کردند.

 

وی ادامه داد:

شما می‌گوئید که برنامه‌تان همان برنامه ۵ ساله هفتم است و بعد می‌گوئید که رشد ۸ کلاهبرداری است در حالی که این در برنامه هفتم است.

 

جلیلی ادامه داد:

ما خوشبختانه در محضر ۸۰ میلیون جمعیت هستیم.

امروز این افراد درباره برخی از جوانان فقط چون با آنان نیستند می‌گویند که این‌ها معلوم نیست که چه کسانی هستند؟

 

وی بیان کرد:

آقای پزشکیان! تفکر سیاسی شما ۳۲ سال کشور را در اختیار داشت، اما امروز خودتان را کنار می‌کشید.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:

این مطالبی که گفته می‌شود خداوند شاهد است که این مطالبی که شما مطرح می‌کنید چقدر مطابق با واقعیت است و صدق دارد.

 

جلیلی گفت:

همین بحث‌هایی که شما مطرح می‌کنید کسی که باعث شد پرونده ما به شورای امنیت ارجاع شود؛ حتی شما نمی‌دانید که این موضوع در چه تاریخی بود و زمانی که این را نمی‌دانید، راه حل رفع این مشکل را قطعاً نخواهید دانست.

قطعاً کسی که موضوعی را نداند نمی‌تواند برای آن راه حل تعریف کند.

 

جلیلی گفت:

شما ادعای صدق می‌کنید اما خلاف می‌گوئید.

آقای پزشکیان همین که می‌گوئید با مردم صداقت داشته باشیم، پس باید در عمل هم اینگونه باشید و نباید همین جوری یه چیزی را بگویید، چون برای شما نوشته‌اند.

 

مجری در پرسش از جلیلی گفت:

آیا در دولت شما قیمت حامل‌های انرژی مثل بنزین قرار است آزاد شود و یا یارانه آن‌را به حساب سرپرستان خانواده واریز کنید؟

آیا زیر ساخت‌های لازم برای اجرای طرحی که مطرح کردید را دارید؟

نهایتاً با قیمت بنزین چه‌کار خواهید کرد؟

 

جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه صحبت‌های خود در رابطه با ناترازی انرژی و طرح وان و اینکه آیا در دولت شما قرار است قیمت بنزین آزاد شود و آیا کشور زیرساخت‌های لازم را برای اجرای این طرح دارد و در نهایت با قیمت بنزین چه کار می‌کنید بیان کرد:

مردم دارن می‌بینند که رئیس جمهور سابق و اسبق همه در کدام ستاد هستند و همه ظرفیت‌های خود را پای چه ستادی آورده‌اند و چگونه این بحث را دنبال می‌کنند آقای پزشکیان امروز در جایگاه دانشگاه صحبت نمی‌کنید و در منصب رئیس جمهور صحبت می‌کنید و اینکه می‌گوئید راه حل پیدا کنیم یعنی چه وقتی مسئول می‌شوید باید بدانید چه کار می‌کنید؟

 

جلیلی افزود:

بحثی که شما می‌گوئید مثل همان آقایی است که آمد گفت من صبح جمعه متوجه شدم و همین است که مردم نمی‌توانند تصمیم بگیرند و از همین صحبت‌های شما نوسانات شروع شده است.

مردم باید بدانید که ما باید امروز تصمیم بگیریم و باید این مطالعات را از قبل انجام داده باشیم و دوره ریاست جمهوری دوره مطالعه نیست و هر روز که می‌گذرد به مردم فشار می‌آید.

 

وی گفت:

تا نقطه اجرایی شدن طرح وان پیش رفته‌ایم و توضیح می‌دهم که همه می‌گویند این دولت سوم روحانی با آقای پزشکان شکل می‌گیرد می‌گوید چرا ما باید به همه یکسان یارانه انرژی را بدهیم و این یعنی بی‌عدالتی و کسی که سه ماشین دارد سه برابر از یارانه استفاده می‌کند و کسی که ماشین ندارد از این یارانه بی‌بهره خواهد بود.

یعنی کسی که پولدارتر است چندین برابر یارانه می‌گیرد و این ظلم به مردم است.

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد:

موضوع طرح وان برای ناترازی انرژی است و باید برای آن برنامه داشته باشیم و بهترین برنامه این است که مردم را مشارکت دهیم و خود مردم را در این طرح بزرگ ملی سهیم کنیم.

اگر مردم را در مدیریت مصرف انرژی مشارکت دهید و بگویید که این میزان از انرژی سهم شما است و خودتان این را مدیریت کنید آن موقع مردم چون در این موضوع احساس نفی می‌کنند وارد می‌شوند.

 

جلیلی، در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح ابزار کنترل را از از دولت نمی‌گیرد گفت:

این‌طور مردم در همه حامل‌های انرژی مثل گاز برق بنزین احساس می‌کنند که هر چقدر این مصرف را مدیریت کنند پولش به جیب خودشان می‌رود و این روند را ما به گونه‌ای پیگیری کرده‌ایم و امروز زیرساخت‌های آن در کشور فراهم است.

می‌توان این را از برق شروع کرد و به سمت گاز هدایت کرد و مردم ببینند که این بی‌عدالتی غلط کنار گذاشته شده است و از آن لذت ببرند و بعد بنزین که قرار نیست قیمت آن اضافه شود.

 

مجری در پرسش از جلیلی پرسید:

آقای جلیلی منتقدان شما معتقدند در دولت شما بورس ریزش خواهد کرد. می‌گویند شما طرفدار اقتصاد دستوری هستید.

آیا معتقد به تأمین مالی از بورس هستید یا خیر؟

وضعیت بورس در دولت شما چگونه خواهد بود؟

 

جلیلی در ادامه درباره راهکارهای خود برای رفع مشکل بورس، گفت:

بحث بورس یک بحثی است که میلیون‌ها نفر با آن درگیر هستند.

بنده در همین ایام و در بسیاری از اجتماع‌ها که شرکت کردم، بسیاری از مردم به دلیل سو مدیریت از این بخش ضربه خوردند و سو مدیریت عده‌ای باعث شد که مردم ضرر کنند.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد:

در سال ۹۹ که این مسائل در حوزه بورس ایجاد شد، نامه‌ای به حسن روحانی نوشتیم و ۲۲ نکته را به وی گفتیم، اما چرا وضعیت بورس به آن فلاکت کشیده شد و سرمایه مردم از بین رفت.

اگر طرحی داشتند چرا همان زمان امثال آقای عبدو ایده‌ای برای رفع مشکلات ندادند؟

 

وی ادامه داد:

بورس یکی از مهمترین ابزارها برای جهش تولید و رشد اقتصادی است و بازار ثانویه هم که یک نقش مؤثر دارد.

باید شورای ثبات وجود داشته باشد و بانک مرکزی نمی‌تواند تصمیمی بگیرد که به بازار بورس لطمه بزند.

 

جلیلی گفت:

بیمه نباید نسبت به بورس بی‌تفاوت باشد و مردم ضرر کنند؛ همان طور که برای خودرو بیمه در نظر گرفته می‌شود، باید برای سهام هم بیمه در نظر گرفته شود و این پیشنهاد ما است که حتماً باید انجام شود تا مردم که این گونه متضرر شدند، تا حدی جبران شود.

ما نامه نوشتیم و به حسن روحانی گفتیم که از یکسری از اقدامات برای مدیریت بازار بورس استفاده شود. بحث ما آن است که بیمه سهام باید مورد توجه باشد. ما زمانی که از جهش صحبت می‌کنیم، یکی از بسترهای آن بورس است.

 

وی گفت:

عده‌ای از کسانی که به دنبال رانت هستند و به دنبال پول‌های بادآورده هستند، دوست دارند که بورس تلاطم داشته باشد تا آن‌ها بتوانند از رانت‌های خود استفاده کنند که ما به دنبال شفافیت هستیم تا این‌گونه نباشد که عده‌ای در یک روز ۵۰۰ سهم در بورس بخرند و عده‌ای حتی یک سهم را هم نتوانند بخرند.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد:

نظر ما تقویت بورس است. اگر ما حرف از تولید و جهش تولید می‌زنیم و امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است، باید تسهیل تأمین مالی اتفاق بیفتد.

 

وی اظهار کرد:

بنده به طور مشخص می‌گویم زمانی که بحث پروژه پتروپلایشگاه‌ها را مطرح کردیم، می‌گفتند که سرمایه‌گذاری آن از کجاست که بنده گفتم از همین سرمایه مردم باشد و سود آن را هم به مردم دهیم.

 

مجری در پرسش از جلیلی گفت:

شما وعده خانه دار کردن مردم را با طرح‌هایی چون اعطای زمین دولتی و ساخت یک میلیون مسکن در سال را داده‌اید.

چطور می‌خواهید این وعده را محقق کنید؟

 

جلیلی درباره راهکارهای خود در حوزه مسکن، بیان کرد:

مسئول ستاد آقای پزشکیان که چندین سال وزیر راه و شهرسازی بود، طرح مسکن مهر را مزخرف دانست.

همچنین در سال ۸۴ گفت که بالا بودن قیمت مسکن ربطی به ما ندارد و آیا این رویکرد می‌خواهد ادامه یابد یا خیر.

آقای پزشکیان می‌تواند بگوید که این نظر خود آن فرد بوده است و به من ارتباطی ندارد و باید در این باره پاسخ دهد.

 

وی اظهار کرد:

ما به ازای هر ازدواجی که در سال داریم، مجبوریم خانه داشته باشیم.

اگر شرایط ازدواج خوب باشد، سالی ۸۰۰ هزار ازدواج داریم و هر خانواری نیاز به خانه دارد، البته میزان ازدواج کاهش یافته و نباید الان بگوییم که ازدواج کاهش یافته، خب خانه کمتر بسازیم، بلکه باید شرایطی فراهم شود که ازدواج افزایش یابد و مشکل مسکن هم حل شود.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت:

عده‌ای گفتند که مسکن مهر مزخرف است و باید می‌گفتند که چه طرحی دارند و بعد هم افتخار می‌کردند که یک خانه نساختند.

در ۸ سال دولت روحانی متوسط قیمت مسکن ۱۰ برابر شد.

اصلاً می‌دانید که چند درصد مردم اجاره نشین هستند؟

 

جلیلی تصریح کرد:

یکی از مشکلات عدم ساخت مسکن، زمین است و در برنامه هفتم توسعه راهکار رفع این مشکل آمده است.

یکی از مشکلات اساسی عدم تحقق حل مسئله مسکن، مشکل زمین است و به همین دلیل قیمت مسکن تا این حد گران می‌شود.

باید برای رفع این مشکل راه حل داشته باشیم و در دولت شهید رئیسی برای حل این مشکل بحث و تبادل نظر شد و در برنامه هفتم آمد و و مصوب شد که باید مورد توجه باشد.

 

جلیلی گفت:

رئیس جمهور و دولت باید این مسائل را بداند و نباید بگوید که ما بعداً این مسائل را بررسی می‌کنیم و باید گره‌ها را باز کنیم.

یکی از گره‌های اصلی حوزه مسکن در برنامه هفتم باز شد، اما مسکن یک بحث تک بعدی نیست و ابعاد اقتصادی و راهبردی هم دارد.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: 

مقام معظم رهبری بحث اقتصاد دریا محور را ابلاغ فرمودند و باید مورد توجه قرار گیرد.

 

مجری در پرسش از جلیلی گفت:

شما در میزگرد اقتصادی گفتید برای مهار تورم باید حکمرانی ریال اتفاق افتد.

منظورتان از حکمرانی ریال چیست؟

اگر بخاطر ادامه ناترازی بودجه حکمرانی ریال اتفاق نیفتد، تورم و افزایش قیمت‌ها اتفاق می‌افتد؟

اولین اقدام شما برای تثبیت قیمت‌ها چیست؟

 

جلیلی همچنین در خصوص حکمرانی ریال که در میزگرد اقتصادی به آن اشاره کرده بود و در پاسخ به این پرسش که برای اگر تثبیت قیمت اتفاق نیفتد اولین اقدام شما برای مهار تورم چیست؟ بیان کرد:

من ابتدا راجع به تحصیلات مسکن صحبت می‌کنم که باید ۲۰ درصد تسهیلات به حوزه مسکن اختصاص یابد و این اتفاق نیفتاده و در دوره‌ای که دولت به مردم زمین داد و به آنها کمک کرد و آنها خانه خود را ساختند این اتفاق محقق شد. تورم مشکل اصلی است و تورم در دولت شهید رئیسی حدود ۶۰ درصد بود که از دولت قبل به ارث رسیده بود و او تمام تلاش خود را کرد که این را در برخی از اقلام کاهش دهد.

 

جلیلی افزود:

مردم عزیز باید موضوع تورم ریشه‌یابی شود و آن را حل کنیم و نباید از سرزنش افراد ناراحت شویم و گویا امروز در این کشور مطالعه کردن و طرح داشتن ضد فضیلت است.

آقای پزشکیان متأسفانه در بسیاری از موضوعات اطلاعات شما بسیار کم است. هسته مرکزی و جهش‌های تورم دو مسئله اصلی در تورم است و باید برای همه آنها راه حل داشته باشیم که در هسته تورم زمانی مشکل ایجاد می‌شود که در خلق پول و بودجه ناترازی ایجاد می‌شود.

 

وی گفت:

ناترازی یعنی منابع را کم کنید و مصارف را افزایش دهی، باید به صورت دقیق بررسی کنیم و منابع ارزی را افزایش دهیم نه اینکه تحریم باشیم و بگوییم که باید رو به قبله باشیم. انضباط مالی که مطرح کردیم دقیقاً در این راستا است و باید جلوی حیف و میل‌ها و مصارف غیر ضروری را بگیریم.

یکی از کارهای خوب دولت شهید رئیسی میترینگ بود که مانع هدر رفت میلیاردها دلار بودجه‌های دولت شد.

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد:

باید برای سرمایه‌های بزرگ شفافیت مالی ایجاد کنیم و سامانه‌ها را به هم وصل کنیم که بدانیم پول‌ها کجا می‌رود.

از طرف دیگر باید بتوانید که درآمدهای حاکمیت را به سمت تولید هدایت کنیم. برخی از جهش‌هایی که در قیمت ارز صورت می‌گیرد بازار و مردم ما را آزار می‌دهد و اگر ندانیم که ارز از کجا مشکل دارد و این فرایند فاصله بین تخصیص و تأمین است که دچار اشکال شده، وقتی شما ندانید که چه فرایندی در این مسیر وجود دارد و راه حل رفع این مشکلات را پیدا نکنید نمی‌توان با کلیات صحبت کرد.

 

جلیلی، گفت:

ثبات نرخ ارز برای بازار ما بسیار مهم است. وقتی که بسیاری از معاملات درست در بازار غیر رسمی باشد و باید برای این‌ها برنامه داشته باشیم و ما احکام این‌ها را نیز تهیه کرده‌ایم و به امید خدا اگر این اعتماد صورت بگیرد و این انتخاب انجام شود ما از روز اول این موارد را اجرا می‌کنیم حتی حکم این‌ها رو تهیه کرده‌ایم برای اینکه به آرامش در بازار ارز برسیم.

 

مجری در پرسش از جلیلی گفت:

منظور شما از واردات کنترل شده خودرو چیست؟

 

جلیلی درباره راهکارهای خود در حوزه خودرو، گفت:

یکی از بحث‌های مهم که امروز مردم سوال دارند درباره خودرو است.

 

وی ادامه داد:

یکی از اشکالاتی که در کشور وجود دارد و رئیس جمهور باید درباره آن تدبیر کند، آن است که ما این همه رشته‌های اقتصاد در کشور داریم و موضوعاتی مانند کشاورزی، صنعت و خودرو ابعاد مختلف دارد و باید به همه این ابعاد توجه شود تا بتوان شرایط را مدیریت کرد.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:

رشته‌های اقتصاد ما باید وارد بحث‌های اقتصادی مانند اقتصاد مسکن و خودرو هم شوند و برای این موضوعات هم باید دانشگاه‌ها ورود کنند.

 

وی افزود:

در خودرو بحث قیمت و کیفیت اهمیت زیادی دارد و ما در ۱۰ سال گذشته ده‌ها جلسه مختلف با حضور مدیران مختلف حوزه خودرو و کارشناسان مختلف برگزار کردیم و از همه طیف‌ها و از نگاه‌های مختلف بودند.

 

جلیلی بیان کرد:

بحث تیراژ خودرو بسیار مهم است و باید تیراژ خودرو را به گونه‌ای افزایش دهیم تا مشکلی در بازار به وجود نیاید. تولید خودرو باید اقتصادی شود و ما در این حوزه بررسی‌های فنی کردیم، ما با کارشناسان مشورت کردیم و اگر می‌خواهیم این کار را کنیم، باید تولید ما اقتصادی شود.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد:

واردات خودرو یکی از راهکارهای افزایش تیراژ است و یکی از اهرم‌هایی است که می‌توانید متناسب با آن بازار خودرو را کنترل کنید.

 

وی ادامه داد:

واردات یک ابزار بسیار خوب است برای آن‌که بتوانید بازار خود را مدیریت کنید و برخی جاها باید وارد کنیم تا تولید کننده داخلی ایرادات را رفع کنند.

 

جلیلی در پایان تاکید کرد:

موضوع تیراژ خودرو اهمیت زیادی دارد. بحث صادرات خودرو به کشورهای همسو باید مورد توجه شود که در ۸ سال دولت روحانی این کار را تعطیل کردند و حتماً ما این موضوع را مورد توجه قرار خواهیم داد.

 

 

انتهای پیام///