کد خبر:293660
پ
کنعانی
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

در روزهای اخیر شاهد مقاومت مردم غزه بودیم/ امروز چهره نفاق مدعیان دروغین حقوق بشر را آشکارتر از همیشه می‌بینیم

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در روزهای اخیر شاهد مقاومت مردم غزه بودیم تاکید کرد امروز چهره نفاق مدعیان دروغین حقوق بشر را آشکارتر از همیشه می‌بینیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در روزهای اخیر شاهد مقاومت مردم غزه بودیم تاکید کرد امروز چهره نفاق مدعیان دروغین حقوق بشر را آشکارتر از همیشه می‌بینیم.

 

 

*** در روزهای اخیر شاهد مقاومت مردم غزه بودیم

 

 

به گزارش سروش، ناصر کنعانی در نشست خبری با اشاره به اوضاع غزه، بیان داشت:

در روزهای اخیر شاهد مقاومت و مظلومیت مردم غزه را شاهد بودیم.

امروز آسمان غزه غرق دود و زمین آن غرق خون کودکان، زنان و شهروندان بیگناه فلسطین است.

 

وی در ادامه افزود:

امروز فلسطینی‌ها مظلوم‌ترین ملت جهان هستند.

ملتی که با دشمنی با این حجم بی رحمی، شرارت و خباثت مواجهند. امروز فریاد شجاعت و مظلومیت ملت فلسطین را از زبان دخترکان مظلوم فلسطینی و چهره غرقه به خون کودکان غزه می‌بینیم.

امروز چهره نفاق مدعیان دروغین حقوق بشر را از قاب خونین غزه آشکارتر از همیشه می‌بینیم.

 

 

 

*** اقدامات ایران در پی تحولات غزه

 

 

کنعانی درباره اقدامات ایران، گفت:‌

ایران به عنوان کشور مسؤول و متعهد به پیگیری حقوق مظلومان در جهان در ارتباط با مسأله فلسطین همواره با حساسیت و دقت حمایت از حقوق ملت مظلوم فلسطین را مورد توجه و پیگیری قرار داده است.

در مورد تحولات اخیر ایران هم در حوزه سیاسی و هم بین‌المللی تلاش‌های خود را برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین افزایش داده است.

اولویت اصلی پایان دادن به کشتار فلسطینی‌ها در نوار غزه و پایان دادن به محاصره غزه است و اینکه جنگ علیه شهروندان غزه و فلسطین خاتمه یابد.

ایران با نگاه به حساسیت غزه بعد از آغاز تحولات تحرکات دیپلماتیک خود را آغاز کرده و تماس‌های وزیر خارجه با همتایان در کشورهای مختلف منطقه و کشورهای دارای تاثیر و نفوذ، کشورهای دارای نقش در حوزه شورای امنیت، تماس با دبیرکل سازمان ملل و ارسال نامه به گوترش، گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، تأکید بر ضرورت برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی و آمادگی برای میزبان این نشست، گفت‌وگو با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در موضوع منطقه غرب آسیا در سفر اخیرش به بیروت و … در حوزه سیاسی و بین‌المللی ایران این موضوع را مورد توجه قرار داده است. 

 

 

*** پاسخ سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای آمریکا‌ علیه ایران

 

 

وی درباره ادعاها درباره ایران، اظهار داشت:

خیلی به اظهاراتی از این دست وقعی نمی‌نهیم.

آنچه انجام شد اقدام جریان‌های مقاومت فلسطین در واکنش به جنایات مستمر صهیونیست‌‌ها بود.

طرح موضوعاتی از این دست با انگیزه‌های سیاسی و واهی و تلاشی در جهت انحراف افکار عمومی در خصوص حمایت بی چون و چرای آمریکا از این رژیم در حملات جاری علیه ملت مظلوم غزه و فلسطین است و دولت آمریکا باید پاسخگوی جنایات رژیم صهیونیستی باشد این دولت است که با تمام توان در حمایت از این رژیم در مقابل ملت فلسطین قرار گرفته است. گسیل ناوگان نظامی به آب‌های منطقه‌ای معنایی جز حمایت یک طرفه و یکجانبه از ظالم در مقابل مظلوم ندارد. هر طرفی از این رژیم در جنایات کنونی حمایت کند به همان میزان مسؤولیت بین‌المللی دارد و باید پاسخگوی حمایت‌های خود از این رژیم باشد.

 

 

کنعانی درباره عادی سازی روابط برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی گفت:

این اقدام از نظر ما غیرقابل قبول است و گفتیم این اقدام کمکی به تحکیم ثبات و امنیت در منطقه نمی‌کند. 

آنانی که فکر می‌کردند عادی سازی روابط با این رژیم می‌تواند بازدارنده جنایات آنها علیه ملت فلسطین باشد آنچه در حال رخ دادن است 

حرکت برخی‌ به سمت عادی سازی روابط با این رژیم تاثیری بر تصمیم ملت فلسطین و اراده آنها برای مقابله با رژیم صهیونیستی و آزادی سرزمینشان نخواهد داشت. 

 

 

*** رایزنی‌ با چین و روسیه

 

 

سخنگوی وزارت خارجه درباره رایزنی‌ با چین و روسیه، گفت:

با نگاه به ضرورت جلب توجه بیشتر نسبت به تحولات در فلسطین از تلاش‌های دیپلماتیک  دریغ نخواهیم کرد.

گفت‌وگوهای مختلفی را وزیر خارجه با همتایان در کشورهای مختلف انجام داد.

در این زمینه نقش شورای امنیت سازمان ملل کلیدی است و در قبال صلح و امنیت بین‌المللی مسؤولیت دارد و باید به آن عمل کند.

ایران در عمل نشان داده از حمایت از مقاومت هیچگاه شانه خالی نکرده است.

 

 

وی درباره رایزنی با مصر درباره گذرگاه رفح سؤال دیگری بود که کنعانی در این باره هم گفت:

گذرگاهی که امکان گسیل کمک‌های انسانی دارد این گذرگاه است. فشار صهیونیست ها زیاد است که اجازه ندهند از این گذرگاه کمک‌های انساندوستانه منتقل شود. دولت مصر در تلاش است و از فشارها بر دولت مصر مطلعیم. وضعیت انسانی غزه وضعیت خاصی است و انتظار به حق مردم غزه است که کمک‌های انسانی ارسال شود. با مصر صحبت کردیم و با صلیب سرخ هم گفت‌وگو و تبادل نظر کردیم. ارتباط ایران با صلیب سرخ جهانی برقرار است.

در بیروت هم امیرعبداللهیان با نماینده دبیرکل گفت وگو و آمادگی خود را برای ارسال کمک‌ها اعلام کردیم. امیدواریم دولت مصر فارغ از فشارهایی که به آن وارد می‌شود با همکاری کشورهای اسلامی کمک‌های انسانی به غزه ارسال و کریدور انسانی باز شود که مجروحان بد حال غزه به مناطق درمانی دیگر کشورها منتقل و درمان شوند.

 

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه اگر رژیم صهیونیستی به غزه حمله زمینی کند آیا ایران حمایت نظامی از مقاومت خواهد داشت؟ گفت:

مقاومت در حوزه دفاع از خود قدرتمند و توانمند است و به دلیل همین قدرت است که تاکنون رژیم صهیونیستی از مواجه مستقیم با مقاومت اجتناب کرده و جنگ را به سمت شهرها و شهروندان کشانده است.

 

 

کنعانی درباره سناریوی کوچ اجباری فلسطینی‌ها و اینکه آیا ایران برنامه‌ی خاصی برای اسکان آن‌ها دارد، بیان داشت:

در رابطه با این موضوع رژیم صهیونیستی در تلاش است که این سناریو را اجرا کند.

بمباران بی رویه، موشک باران بی رویه نشان دهنده این است که آن ها مایل هستند میان مقاومت و شهروندان تضعیف ایجاد کند، این در حالی است که کل ملت فلسطین هستند که در مسیر مقاومت در برابر اسرائیل ایستادند و مقاومت مسلحانه نیز برآمده از بطن ملت فلسطین است.

ما در صحنه فلسطین دوگانگی نمیبینیم، آنهایی که باید این سرزمین را تخلیه کنند اشغالگرانی هستند که از جاهای دیگر وارد این سرزمین شده و آن را اشغال کردند.
ملت فلسطین نشان داده است که برای دفاع از حق خود حاضر است هزینه بپردازد و هزینه مقاومت را بیش از هزینه تسلیم می داند.

 

 

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات بلینکن مبنی بر حمله نظامی آذربایجان به ارمنستان گفت:

آذربایجان باید در این خصوص پاسخ دهد.

آنچه برای ما مهم است صلح و ثبات در منطقه قفقاز است.

حل مسائل دو کشور از مسیر سیاسی بهترین مسیر است.

مهمترین سازوکاری که می‌تواند به حل و فصل مشکلات دو کشور بینجامد سازوکارهای منطقه‌ای است.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه