کد خبر:295377
پ
بیمارستان هوشمند
سروش گزارش می‌دهد:

چرا حرکت به سمت بیمارستان‌های هوشمند در عصر امروز یک امر ضروری است؟/ تکنولوژی‏‌های روز چه کاربردی در هوشمندسازی بیمارستان‏‌ها دارند؟

با پیشرفت فناوری‏‌ها و تکنولوژی‌های روز نظیر اینترنت اشیاء، توام با افزایش آگاهی و تمایل کادر درمان و بیماران جهت استفاده از این فناوری‏‌ها، مفهوم جدیدی به نام «بیمارستان هوشمند» ایجاد شده است.

با پیشرفت فناوری‏‌ها و تکنولوژی‌های روز نظیر اینترنت اشیاء، توام با افزایش آگاهی و تمایل کادر درمان و بیماران جهت استفاده از این فناوری‏‌ها، مفهوم جدیدی به نام «بیمارستان هوشمند» ایجاد شده است.

 

*** تاثیر به‌کارگیری اینترنت‌ اشیا بر عملکرد بیمارستان

 

به گزارش سروش به نقل از صنایع، طی‌ سال‌های‌ اخیر توسعه‌ اینترنت‌ اشیا و دستگاه‌های‌ فیزیکی‌ متصل‌ بهم‌ و نمایش‌ مجازی‌ آنها روند رو به‌ رشدی‌ داشته‌ است‌ که‌ به‌ موجب‌ این‌ روند سطحی‌ وسیعی‌ از محصولات و خدمات جدید بالقوه در حوزه‌های‌ مختلفی‌ ایجاد شده است‌.

حوزه سلامت‌ یکی‌ از حوزه‌های‌ مذکور است‌ که‌ تا سال ٢٠٢٢ بیش‌ از ۴٠ درصد از فناوری‌های‌ اینترنت‌ اشیا مربوط به‌ بهداشت‌ و سلامت‌ اختصاص پیدا کرده است‌.

به‌ عبارتی‌ یکی‌ از بیشترین‌ صنایع‌ بهره‌مند شده از کاربری‌های‌ فناوری‌ اینترنت‌ اشیا در حوزه بهداشت‌ و درمان گزارش شده است‌.

اینترنت‌ اشیا یک‌ شبکه‌ از دستگاه‌های‌ فیزیکی‌ تعبیه‌ شده با الکترونیک‌، نرمافزار، سنسورها و اتصال به‌ شبکه‌ است‌ که‌ قادر است‌ به‌ جمع‌آوری‌ و تبادل اطلاعات بپردازد.

بر این‌ اساس، احتمال اینکه‌ اینرنت‌ اشیا به‌عنوان اهرمی‌ در راه‌های‌ متعدد برای‌ رشد و بهره‌وری‌ بیمارستان‌ها محسوب شود، وجود دارد.

این‌ فناوری‌ در حوزه سلامت‌ بیمارستان‌ها، قدرت پیش‌بینی‌ بسیاری‌ در عملکرد سازمانی‌ بیمارستان‌ها ایفا می‌کند، زیرا جمع‌آوری‌ علائم‌ حیاتی‌ بیماران به‌ صورت پیوسته‌ و دورهای‌، جمع‌آوری‌ پارامترهای‌ خاص مرتبط‌ با بیماری‌های‌ مزمن‌ و شایع‌ به‌ صورت پیوسته‌ و دورهای‌، پیگیری‌ و نظارت، خدمات از راه دور، مدیریت‌ اطلاعات، ارسال محتوای‌ هوشمند به‌ کاربر، یکپارچگی‌ بین‌ سازمانی‌، فعالیت‌ زیست‌محیطی‌ از کارکردهای‌ اینترنت‌ اشیا در بخش‌ سلامت‌ محسوب می‌شود که‌ موجب‌ هم‌گرایی‌ پزشکی‌ و فناوری‌ اطلاعات، مانند انفورماتیک‌ پزشکی‌، بهداشت‌ و درمان، مهار هزینه‌ها، کاهش‌ ناکارآمدی‌ و صرفه‌جویی‌ در زندگی‌ها محقق‌ می‌شود.

اینترنت‌ اشیا به‌عنوان فناوری‌ اطلاعاتی‌ نوظهور، جایگاه ویژه خود را در بخش‌ بهداشت‌ و درمان به‌ دست‌ آورده و از کاربردهای‌ متنوعی‌ برخودار است‌.

به‌طوری‌که‌ پیامدهای‌ مثبتی‌ نظیر کاهش‌ هزینه‌های‌ بسیار زیاد درمانی‌، کاهش‌ آمار مرگومیر بر اثر عفونت‌های‌ بیمارستانی‌ و غیره را در پی‌ خواهد داشت‌.

بر اساس مطالعات انجام شده میزان شیوع عفونت‌های‌ بیمارستانی‌ در ایران به‌طور میانگین‌ بین‌ ١٠ تا ١۵ درصد برآورد می‌شود.

با کاهش‌ مدت زمان بستری‌ شدن بیمار در بیمارستان و پایش‌ از راه دور می‌توان کاهش‌ عفونت‌های‌ بیمارستانی‌ و مرگ ناشی‌ از آن و کاهش‌ هزینه‌ را انتظار داشت‌.

می‌توان ادعا کرد تجهیز بیمارستان به‌ فناوری‌ اینترنت‌ اشیاء، سطح‌ عملکرد سازمانی‌ را هم‌ در جهت‌ تحقق‌ اهداف سازمانی‌ بیمارستان و هم‌ در جهت‌ رضایت‌مندی‌ بیماران در مسیر بهره‌وری‌ و کارآمدی‌ قرار می‌دهد.

ارائه‌ خدمات از راه دور یکی‌ از مزیت‌های‌ قوی‌ به‌ کارگیری‌ اینترنت‌ اشیاء در بیمارستان است‌.

با توجه‌ به‌ تأثیر مستقیم‌ مدیریت‌ اطلاعات بر عملکرد سازمانی‌ حوزه سلامت‌ بیمارستان، مطالعات بیساری‌ در این‌ زمینه‌ وجود دارد که‌ نشان می‌دهد اینترنت‌ اشیاء منجر به‌ تشخیص‌ بیماری‌ می‌شود.

ارائه‌ اطلاعات بیماران به‌ پزشکان و مراقبان درمانی‌ توسط‌ اینترنت‌ اشیاء انجام می‌گردد.

دستگاه اینترنت‌ اشیاء قادر است‌ اطلاعات را به‌ دست‌ آورده، ذخیره نماید و قابلیت‌ استفاده را نیز در مراحل‌ بعدی‌ داشته‌ باشد.

بیمارستان‌ها به‌عنوان یکی‌ از نهادهای‌ مهم‌ خدماتی‌ جامعه‌ در حوزه پیگیری‌ و نظارت نقش‌ قابل‌ توجهی‌ دارند که‌ متاسفانه‌ این‌ مهم‌ در بسیاری‌ از بیمارستان‌ها به‌ خوبی‌ و کیفی‌ قابل‌ مشاهده نمی‌باشد در نتیجه‌ عملکرد سازمانی‌ بیمارستان تحت‌ تاثیر منفی‌ قرار می‌گیرد.

لذا با به‌ کارگیری‌ اینترنت‌ اشیا در محیط‌ بیمارستان، تمام اشیاء و ظرفیت‌های‌ ارتباطی‌ آنها با دستگاه‌های‌ شبکه‌ حسگر بی‌سیم‌ در تمامی‌ زمان قابل‌ سنجش‌ بوده و توسط‌ صفحه‌ شناسایی‌ که‌ در همه‌ مکان‌ها وجود دارد و ظرفیت‌ بالای‌ ارتباطی‌، پیگیری‌ و نظارت می‌شوند.

بنابراین‌ هر چقدر پیگیری‌ و نظارت بر محیط‌ درونی‌ بیمارستان و همچنین‌ وضعیت‌ بیماران قوی‌تر باشد، عملکرد سازمانی‌ نیز به‌ صورت اثربخش‌ و کارآمد خواهد بود.

یکی‌ دیگر از معضلات در حال حاضر بیمارستان‌ها، زباله‌ها و پسماندهای‌ بیمارستانی‌ است‌ که‌ تهدیدی‌ بر سلامت‌ عموم جامعه‌، محیط‌زیست‌ و بیماران است‌.

اگرچه‌ روشهایی‌ جهت‌ مدیریت‌ زباله‌های‌ بیمارستانی‌ اجرا شده است‌، اما به‌ کارگیری‌ اینترنت‌ اشیا در بیمارستان مدیریت‌ کارآمد پسماندهای‌ الکترونیکی‌، اقتصادی‌ کردن زباله‌ها و پسماندهای‌ الکترونیکی‌ در حوزه بیمارستانی‌ تقویت‌ و در مسیر تعالی‌ قرار خواهد گرفت‌.

عدم حضور مکرر بیماران در بیمارستان با تجهیزات اینترنت‌ اشیا و کاربری‌ بیماران، شاخص‌ترین‌ علل‌ مدیریت‌ زباله‌ها است‌.

بنابراین‌ تجهیز بیمارستان به‌ اینترنت‌ اشیا مزیت‌ چشم‌گیری‌ در حفظ‌ محیط‌زیست‌ و سلامت‌ جامعه‌ بر جای‌ خواهد گذاشت‌.

سرانه‌ بالای‌ بهداشت‌ و درمان و همچنین‌ افت‌ سلامت‌ روان بیماران در کنار بیماری‌ جسمی‌شان، به‌کارگیری‌ سیستم‌ اینترنت‌ اشیا را در بیمارستان‌ها بیش‌ از پیش‌ تقویت‌ می‌نماید که‌ بر این‌ اساس عملکرد بیمارستان در حوزه‌های‌ عملکردی‌ (سرعت‌ رشد، میزان ارائه‌ خدمات، رضایت‌ مشتریان و کاهش‌ هزینه‌های‌ خدمات) فرآیندی‌ (سرعت‌ و کیفیت‌ ارائه‌ خدمات) و داخلی‌ (رضایت‌مندی‌ کارکنان، فرآیندهای‌ کیفی‌ داخلی‌ بیمارستان جهت‌ ارائه‌ خدمات مناسب‌ و کادر درمان باکیفیت‌، خلاق و نوآور) را به‌ صورت اثربخش‌ تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد.

بنابراین‌ هرچقدر به‌ کار گیری‌ اینترنت‌ اشیا با توجه‌ به‌ مولفه‌های‌ آن در حوزه سلامت‌ و بهداشت‌ (جمع‌آوری‌ پیوسته‌ و دورهای‌ علائم‌ حیاتی‌، جمع‌آوری‌ پیوسته‌ و دورهای‌ پارامترهای‌ بیماری‌ مزمن‌ و شایع‌، پیگیری‌ و نظارت، خدمات از راه دور، مدیریت‌ اطلاعات، ارسال محتوای‌ هوشمند به‌ کاربر، یکپارچگی‌ بین‌ سازمانی‌، فعالیت‌ زیست‌محیطی‌، کاهش‌ حداقلی‌ پسماندهای‌ بیمارستانی‌، صرفه‌جویی‌های‌ هزینه‌) تقویت‌ شود، عملکرد سازمانی‌ بیمارستان نیز به‌ صورت قوی‌ اعمال و هدایت‌ خواهد شد.

 

*** چشم‌انداز بیمارستان‌های آینده

 

مهم‌ترین‌ ویژگی‌ سیستم‌ سلامت‌ کنونی‌، تمرکز آن بر مسئله‌ درمان و ارائه‌ خدمات درمانی‌ است‌.

اما در آینده جایگاه بیمارستان‌ها بسیار متفاوت خواهد بود.

مدیران و رهبران حوزه سلامت‌ به‌ خوبی‌ دریافته‌اند که‌ با تغییر تمرکز سیستم‌ سلامت‌ بر پیشگیری‌ و ارتقای‌ سطح‌ سلامت‌ به‌ جای‌ درمان و با گسترش استفاده از فناوری‌های‌ هوشمند سلامت‌، جایگاه و اهمیت‌ بیمارستان‌ها در زنجیره خدمات سلامت‌ به‌ صورت قابل‌ ملاحظه‌ای‌ تغییر خواهد کرد.

بیمارستان‌های‌ هوشمند، مفاهیمی‌ هستند که‌ با هدف هم‌راستایی‌ با این‌ تغییر سیستماتیک‌ و بنیادین‌ ایجاد شده‌اند.

هدف اصلی‌ این‌ بیمارستان‌ها اتخاذ یک‌ رویکرد همه‌ جانبه‌ و بیمار محور است‌ که‌ تمام فرآیند درمان از پذیرش بیمار تا بهبود و معاینه‌ دورهای‌ را در برمی‌گیرد.

برای‌ دستیابی‌ به‌ این‌ هدف، تغییر در دو سطح‌ اتفاق می‌افتد.

اولین‌ گام، مدیریت‌ هزینه‌های‌ بیمارستان از طریق‌ هوشمندسازی‌ فرآیندهای‌ اجرایی‌، کنترل زنجیره تامین‌ تجهیزات و دارو، مدیریت‌ منابع‌ انسانی‌ و کاهش‌ نیاز به‌ تخت‌ و مساحت‌ بیمارستان‌ها می‌باشد.

در رویه‌ جدید، بیمارستان‌های‌ عمومی‌ با ٢٠٠ تا ۵٠٠ تخت‌، توجیه‌ اقتصادی‌ ندارند و ایجاد یک‌ اکوسیستم‌ درمانی‌ اولویت‌ بالاتری‌ دارد.

اکوسیستم‌ درمانی‌، به‌ صورت مجموعه‌ای‌ هماهنگ‌، متشکل‌ از بیمارستان‌های‌ کوچک‌ با ٣٢ تا حداکثر ١٠٠ تخت‌ درمانی‌ و تعداد زیادی‌ کلینیک‌ تعریف‌ می‌شود.

دومین‌ گام در تغییر رویه‌ بیمارستان‌ها، ارتقای‌ سطح‌ خدمات درمانی‌ با درنظر گرفتن‌ استانداردهای‌ نوین‌ مراقبت‌ از بیمار، تمرکز بر مراقبت‌ در منزل و کاهش‌ خطا در امر تشخیص‌ و درمان است‌، در این‌ مرحله‌ تمرکز بر راهکارهای‌ دیجیتال و هوشمند، ابزارهای‌ کمک‌ تشخیصی‌ و کمک‌ درمانی‌ در کنار مدیریت‌ ارائه‌ خدمات سلامت‌ از راه دور خواهد بود.

در برنامه‌ریزی‌ احداث ساختمان بیمارستان هوشمند باید شاخص‌های‌ اجتماعی‌، محیطی‌، سودمندی‌، کارایی‌ و اثربخشی‌ مورد توجه‌ قرار گیرد.

بیمارستان‌های‌ هوشمند همه‌ خدمات را زیر یک‌ سقف‌ ارائه‌ نمی‌دهند.

آنها مجموعه‌ محدودتری‌ از خدمات با ارزش بالا را در اکوسیستم‌ گستردهتری‌ از نهادها ارائه‌ می‌کنند.

در چنین‌ اکوسیستمی‌، به‌ عنوان مثال، خدمات پیشگیرانه‌ و برنامه‌های‌ مدیریت‌ مراقبت‌های‌ بهداشتی‌ در کلینیک‌ها، سالن‌های‌ ورزشی‌ و حتی‌ در خانه‌ بیماران ارائه‌ می‌شود.

سایر درمانهای‌ پزشکی‌ در مراکز سرپایی‌ ارائه‌ می‌شود و تست‌های‌ تشخیصی‌ و آزمایشگاهی‌ در مراکز مستقل‌ ارائه‌ می‌گردند.

بیمارستان‌ها مسئول جراحی‌های‌ بزرگ، مراقبت‌های‌ ویژه، مدیریت‌ ترومای‌ شدید و درمان سایر شرایط‌ حاد و پیچیده هستند.

 

 

بیشتر بخوانید:

مهمترین اخبار صنایع ایران را اینجا مطالعه کنید

 

 

*** انقلاب صنعتی‌ چهارم و حوزه سلامت

 

به گزارش سروش، با عنایت‌ بر تاثیر انقلاب صنعتی‌ چهارم بر کسب‌وکارها و صنایع‌ مختلف‌ می‌توان اذعان داشت‌ که‌ مولفه‌های‌ یک‌ بیمارستان هوشمند شامل‌ اینترنت‌ اشیا، هوش مصنوعی‌، رباتیک‌، فناوری‌ واقعیت‌ افزوده و مجازی‌، کلان داده، زنجیره بلوک، رایانش‌ ابری‌ و تولید افزایشی‌ (سه‌ بعدی‌) می‌شود.

مدیران بیمارستان برای‌ تبدیل‌ شدن به‌ یک‌ بیمارستان هوشمند باید بسترها و امکانات استقرار و به‌ کارگیری‌ هریک‌ از این‌ فناوری‌ها را در سازمان و فرآیندهای‌ خود جهت‌ ارائه‌ خدمات بهتر به‌ مخاطبان و بیماران فراهم‌ کنند.

پیاده‌سازی‌ برخی‌ از این‌ فناوری‌ها مانند اینترنت‌ اشیا و تحلیل‌ کلان داده‌ها نیازمند همکاری‌ بین‌ بخشی‌ سیاست‌گذاران حوزه بهداشت‌ و درمان و فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در سطح‌ کلان کشور است‌.

سلامت‌ هوشمند باید بخش‌ جدایی‌ ناپذیر از اولویت‌‌های‌ بهداشتی‌ باشد و به‌ نحوی‌ به‌ نفع‌ مردم باشد که‌ اخلاقی‌، ایمن‌، مطمئن‌، قابل‌ اعتماد، عادلانه‌ و پایدار باشد.

باید با اصول شفافیت‌، دسترسی‌، مقیاس پذیری‌، تکرارپذیری‌، قابلیت‌ همکاری‌، حریم‌ خصوصی‌، امنیت‌ و محرمانه‌ توسعه‌ داده شود.

مفهوم بیمارستان هوشمند یک‌ مفهوم پیچیده و بسیار گسترده است‌ و رسیدن به‌ آن نیازمند همکاری‌ تیم‌های‌ تخصصی‌ و پیروی‌ از استانداردهای‌ متعدد بهداشتی‌ می‌باشد.

اگرچه‌ این‌ مفهوم در عصر حاضر به‌ رشد ایده‌آل خود نرسیده است‌ ولی‌ با تکیه‌ بر رشد سریع‌ فناوری‌ می‌توان این‌ آینده را برای‌ خدمات سلامت‌ متصور شد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه