کد خبر:301189
پ
عبدالملکی
دبیر شورای عالی مناطق آزاد:

تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ۴ برابر شد/ ۵ ویژگی مهم ایران برای جذب سرمایه‌گذاران

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ۴ برابر شد، ۵ ویژگی مهم ایران برای جذب سرمایه‌گذاران را تشریح کرد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ۴ برابر شد، ۵ ویژگی مهم ایران برای جذب سرمایه‌گذاران را تشریح کرد.

 

 

*** تقاضا برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد چهار برابر شده است
 

 

به گزارش سروش، حجت‌الله عبدالملکی با بیان اینکه تقاضا برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد چهار برابر شده است، اظهار داشت:

ایران دارای ۵ ویژگی مهم پایین بودن هزینه تولید، زیرساخت‌های توسعه‌یافته، دسترسی مناسب این مناطق به بازارها، سهولت کسب و کار و معافیت‌های مالیاتی و گمرکی است.

بسته‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد دارای سه بخش هستند که در بخش ابتدایی مطالعات امکان‌سنجی انجام شده و در بخش بعدی نشان دادن سودآور بودن پروژه است.

در بخش پایانی نیز تامین زمین و زیرساخت‌هایی مانند انرژی و در نهایت صدور مجوز بی‌نام بود که سرمایه‌گذار معطل مجوزهای اولیه نشود.

ایران بارها اعلام کرده مناطق آزاد بهشت سرمایه‌گذاری هستند و دلیل آن هم دارا بودن ۵ ویژگی مهم و همزمان مانند پایین بودن هزینه تولید، زیرساخت‌های توسعه‌یافته، دسترسی مناسب این مناطق به بازارها، سهولت کسب و کار و معافیت‌های مالیاتی و گمرکی است.

در برخی کشورهای جهان ممکن است سهولت کسب و کارشان از ایران بهتر باشد، اما هزینه تولیدشان زیاد است.

به عنوان مثال در برخی کشورهای آفریقایی هزینه دستمزد نیروی انسانی بسیار پایین است، اما دسترسی به بازار ندارد و از انرژی برخوردار نیست.

 

 

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه امکاناتی که ایران دارد را همه کشورها به صورت همزمان در اختیار ندارند گفت:

ما مرتب از بهشت سرمایه‌گذاری سخن گفته‌ایم و برای معرفی آن در رویدادهای مهم سرمایه‌گذاری خارجی حضور یافتیم که اقدامات ما باعث شد تقاضا برای سرمایه گذاری در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ ۴.۲ برابر شود.

همچنین میزان قرارداد در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ ۳.۲ برابر شد و از ۱۱۲ هزار میلیارد تومان به ۳۶۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

طرح‌هایی که احداث آنها نیز آغاز شده رشد ۷.۵ برابری داشته و در سال گذشته ۱۵۷ هزار میلیارد تومان طرح‌های مختلف ساخت و سازشان را شروع کردند در حالی که در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان طرح آغاز شده بود.

بهره‌برداری در سال گذشته نیز نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۲.۸ برابری داشته است.

البته برخی از این بهره‌برداری‌ها در سال‌های قبل‌تر آغاز شده اما برخی از آنها نیز در سال ۱۴۰۲ کلید خورده و در همان سال به پایان رسیده است.

در سال گذشته ۹۳ هزار میلیارد تومان مجوز بهره‌برداری صادر شده است در حالی که در مدت مشابه سال قبل آن ۳۳ هزار میلیارد تومان مجوز صادر شده بود.

 

 

*** میزان سرمایه‌گذاری تحقق یافته
 

 

وی به میزان سرمایه‌گذاری تحقق یافته اشاره کرد و افزود:

میزان سرمایه‌گذاری تحقق یافته که موضوع مهمی برای رصد سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد است رشد سه برابری داشته و از ۴۳ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۱۳۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

در واقع پیشرفت در سرمایه گذاری در سال گذشته رشد مناسبی داشته است.

با توجه به میزان سرمایه‌گذاری و پیشرفت طرح‌ها امسال سونامی افتتاح خواهیم داشت.

 

 

*** در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۰۰ بسته سرمایه‌گذاری معرفی کردیم
 

 

به گزارش سروش، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان و با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۰۰ بسته سرمایه‌گذاری معرفی کردیم و برای سرمایه‌گذاران بسیار جذاب بود، بیان داشت:

یکی از اقداماتی که برای جذب سرمایه‌گذاری انجام دادیم مقررات‌زدایی بود که از زمستان ۱۴۰۱ کلید خورد و در سال گذشته به صورت ویژه پیگیری و پیاده سازی کردیم که فرایند سرمایه‌گذاری را تسهیل کرد.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش