کد خبر:286764
پ
رئیسی
سروش گزارش می‌دهد:

سفر رئیس جمهور به کشور اندونزی/ امضای ۱۱سند همکاری میان ایران و اندونزی

رئیس جمهور به دعوت رسمی همتای اندونزیایی خود و در راستای گسترش و تعمیق تعاملات اقتصادی و سیاسی با کشورهای آسیایی به اندونزی سفر کرد.

رئیس جمهور به دعوت رسمی همتای اندونزیایی خود و در راستای گسترش و تعمیق تعاملات اقتصادی و سیاسی با کشورهای آسیایی به اندونزی سفر کرد.

 

*** سفر رئیس جمهور به اندونزی

 

به گزارش سروش، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی عصر امروز دوشنبه، با بدرقه رسمی معاون اول رئیس جمهور و با حضور معاون بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب و جمعی از اعضای کابینه، به دعوت رسمی رئیس جمهور اندونزی و به منظور انجام سفر رسمی دو روزه، تهران را به مقصد جاکارتا پایتخت این کشور ترک کرد.

رئیس جمهور صبح روز سه‌شنبه به وقت محلی در کاخ ریاست جمهوری اندونزی مورد استقبال رسمی همتای اندونزیایی خود قرار خواهد گرفت و علاوه بر مذاکرات مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه و ملاقات خصوصی روسای جمهور، اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه میان ایران و اندونزی به امضای مقامات دو کشور خواهد رسید.

در جریان این سفر همچنین دبیرکل اتحادیه آ- سه- آن، رئیس مجلس نمایندگان اندونزی و رئیس مجلس مشورتی خلق این کشور با حجت الاسلام رئیسی دیدار خواهند کرد.

ملاقات و گفتگو با تجار و بازرگانان اندونزی و ایران، حضور و سخنرانی در مرکز فرهنگی اسلامی جاکارتا و دیدار با روسای سازمان‌های اسلامی اندونزی از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور در این سفر دو روزه خواهد بود.

وزاری امور خارجه، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، حجت الاسلام رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.

 

*** حضور رئیس جمهور در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و اندونزی/ ۱۰:۳۰/ ۳ خرداد

 

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر رسمی خود به اندونزی، پیش از ظهر امروز چهارشنبه به وقت محلی، در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و اندونزی، با سازنده توصیف کردن مذاکرات خود با مقامات اندونزیایی، مجموعه این گفتگوها را نشان دهنده اراده جدی دو کشور برای توسعه روابط و استفاده از ظرفیت‌های فیمابین در جهت منافع دو ملت و ملت‌های منطقه دانست.

 

رئیس جمهور با اشاره به جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی اندونزی، عضویت این کشور در ترتیبات مهم منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و برخورداری از مردمی اهل تلاش و نوآوری به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان گفت:

این ظرفیت‌ها زمینه‌های مناسبی برای گسترش روابط میان دو کشور هستند.

 

حجت الاسلام رئیسی در ادامه با بیان اینکه تحریم‌ها و فشارها نتوانسته ملت ایران را در مسیر پیشرفت متوقف کند، افزود:

ایران با همت متخصصان جوان خود در حوزه‌های مختلف تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد و گام‌های بلندی در مسیر پیشرفت در عرصه‌های مختلف از جمله ساخت تجهیزات پیشرفته پزشکی که به اندونزی نیز ارائه شده، برداشته است.

دستاورهای دانش‌بنیان و نیز دیگر تولیدات صنعتی در ایران، امروز نه تنها قابل رقابت با استانداردهای اروپایی هستند، بلکه در برخی موارد امتیازات بیشتری نیز دارند. دلیل اعتراف رسمی آمریکایی‌ها به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران نیز همین اراده، ایستادگی و نوآوری‌های جوانان و ملت ایران و دستاوردهای حاصل از آن است.

 

حجت الاسلام رئیسی در ادامه با اشاره به اینکه امروز نظم جهانی در حال تغییر به نفع ملت‌ها و جریان مقاومت بوده و نظام سلطه و قدرت‌های طغیان‌گر رو به افول هستند، تصریح کرد:

سازمان‌های همکاری منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای قدرت‌های نوظهور در آینده عالم هستند. یقین داریم همکاری کشورهای مسلمان و دیگر کشورها به ویژه در منطقه آسیا تعیین کننده وضعیت فردای جهان است.

 

رئیس جمهور همچنین با اشاره به توافقات صورت گرفته میان ایران و اندونزی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی خاطرنشان کرد:

این شما فعالان اقتصادی هستید که می‌توانید در جهت تحقق این توافقات گام‌های جدی و موثر بردارید.

 

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به برخی مشکلات مطرح شده در این نشست از جمله موضوع تبادلات مالی، حمل و نقل، تجارت ترجیحی و سود بازرگانی با تاکید بر قابل رفع بودن این مسائل گفت:

عزم ما بر این است که هیچ مانعی برای گسترش همکاری‌های فیمابین ایران و کشورهای دوست مشکلی ایجاد نکند و همانگونه که تاکنون تحریم‌ها را خنثی کرده‌ایم، این روند را ادامه خواهیم داد.

صندوق ضمانت ایران می‌تواند پشتوانه خوبی برای همکاری‌های تجاری میان دو کشور باشد و در حوزه انرژی نیز جمهوری اسلامی ایران آمادگی و توانمندی‌های خوبی برای همکاری با اندونزی دارد.

وی با تاکید بر اهمیت فعال‌تر شدن دفاتر بازرگانی و تاثیر آن در افزایش شناخت فعالان اقتصادی دو کشور از ظرفیت‌های متقابل و رفع موانع احتمالی گسترش همکاری‌ها اظهار داشت:

ایران ظرفیت خوبی برای صدور خدمات فنی و مهندسی دارد که در همکاری با اندونزی نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

 

رئیس جمهور همچنین، اظهار امیدواری کرد:

این سفر نقطه عطفی در جهت توسعه روابط ایران و اندونزی در عرصه‌های مختلف به ویژه در زمینه تجاری باشد و با تلاش فعالان اقتصادی دو کشور شاهد ارتقای تجارت دوجانبه باشیم.

 

*** دیدار دبیرکل اتحادیه آسه‌آن با رئیس جمهور/ ۰۹:۴۵/ ۳ خرداد

 

دبیرکل اتحادیه آ‌سه‌آن با حضور در محل اقامت، با رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

دبیرکل اتحادیه آسه‌آن در این دیدار ضمن تاکید بر اهمیت نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه، گزارشی از برنامه‌های این اتحادیه برای گسترش تعاملات با کشورمان ارائه کرد.

حجت الاسلام رئیسی نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت نقش سازمان‌های منطقه‌ای در توسعه اقتصادی کشورها، ظرفیت‌ها و اولویت‌های اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه تعاملات با این اتحادیه و کشورهای عضو آن را مورد اشاره قرار داد و بر ضرورت پیگیری تحقق اهداف تعیین شده در این زمینه تاکید کرد.

 

*** دیدار روسای سازمان‌های اسلامی اندونزی با رئیس جمهور در مسجد استقلال جاکارتا/ ساعت ۰۸:۴۵/ ۳ خرداد

 

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در آخرین برنامه از سفر رسمی دو روزه خود به اندونزی ظهر امروز چهارشنبه با حضور در مسجد استقلال جاکارتا با روسای سازمان‌های اسلامی اندونزی از جمله نهضت العلما، محمدیه و مجلس العلمای اندونزی دیدار و گفتگو کرد.

رئیس جمهور همچنین پس از اقامه نماز جماعت، در حضور نمازگزاران مسجد استقلال جاکارتا دقایقی به سخنرانی خواهد پرداخت.

مسجد استقلال اندونزی که به پاسداشت استقلال این کشور ساخته شده، یکی از بزرگترین مساجد جهان و بزرگ‌ترین مسجد در جنوب شرقی آسیا محسوب می‌شود.

این مسجد با مساحتی حدود ۱۰ هکتار، ظرفیت ۱۲۰ هزار نمازگزار را دارد و ساخت آن ۱۷ سال به طول انجامیده است.

سقف‌های بلند و گنبدی با قطر ۴۵ متر که بر فراز ۱۲ ستون استوار شده، از زیبایی‌ها و ویژگی‌های این مسجد به شمار می‌رود.

 

*** دیدار رئیس مجلس مشورتی خلق اندونزی با رئیس جمهور/ ساعت ۱۸:۰۵/ ۲ خرداد

 

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی عصر امروز سه‌شنبه در ادامه برنامه‌های سفر رسمی دو روزه به اندونزی، در دیدار بامبانگ سوساتیو رئیس مجلس مشورتی خلق این کشور، اندونزی را کشوری مهم و دارای جایگاهی ممتاز در جنوب شرق آسیا دانست و افزود:

گسترش روابط دو کشور به نفع جهان اسلام و مسلمانان است.

وی با اشاره به اقدامات گسترده نظام سلطه برای ایجاد تهدید و تحمیل تحریم بر ایران گفت:

ملت بزرگ ایران با اتکا به اسلام و ایمان به استقلال، نه تنها تسلیم این فشارها نشد، بلکه از این تهدیدات برای خود فرصت ساخت و پیشرفت‌های حاصل شده در حوزه‌های مختلف گواه این موفقیت ملت ایران است.

پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های علمی و فناوری، نام ایران را در زمره کشورهای صاحب علوم پیشرفته‌ای همچون علوم فضایی و هسته‌ای قرار داده است.

 

حجت الاسلام رئیسی همچنین با اشاره به پیشرفت‌های ایران در حوزه پزشکی و داروسازی گفت:

امروز از ربات جراح کنترل از راه دور ساخته شده به دست دانشمندان ایرانی در اندونزی رونمایی شد که پزشک به کمک آن می‌تواند بیماری را در شهری دیگر جراحی کند.

 

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نظم جهانی شکل جدیدی به خود گرفته است، دوره یکجانبه‌گرایی را رو به پایان دانست و گفت:

با ایجاد این تغییرات قدرت‌های جدیدی در عالم شکل می‌گیرد که این به نفع کشورهای در حال توسعه است و بر این اساس رسیدن مردم مظلوم فلسطین، یمن و میانمار به حقوق‌شان را بسیار نزدیک می‌دانیم.

 

رئیس مجلس مشورتی خلق اندونزی هم در این دیدار با تاریخی توصیف کردن روابط دو کشور، توسعه و تعمیق روابط تهران و جاکارتا را به نفع جهان اسلام دانست و با ابراز نگرانی از افزایش خشونت‌ها نسبت به مردم مظلوم فلسطین، بر حق آنان برای تعیین سرنوشت خود تاکید کرد.

 

*** نشست مطبوعاتی مشترک روئسای جمهور ایران و اندونزی/ ساعت ۱۱:۰۵/ ۲ خرداد

 

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر رسمی به اندونزی، پیش از ظهر امروز سه‌شنبه به وقت محلی در نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور این کشور، با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در این سفر گام‌های بلندی در جهت توسعه روابط با اندونزی برداشته شود، گفت:

دو کشور در ۷۰ سال سپری شده از برقراری روابط دیپلماتیک، همواره تعاملات خوبی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و منطقه‌ای و بین‌المللی داشته‌اند.

 

رئیس جمهور با اشاره به هدفگذاری انجام شده برای رساندن حجم مبادلات تجاری دو کشور به رقم ۲۰ میلیارد دلار افزود:

البته دو کشور تصمیم گرفته‌اند که مبادلات خود را با ارزهای ملی انجام دهند.

امروز مقامات دو کشور اسناد متعددی برای همکاری در حوزه‌های مختلف امضا کردند که نشان‌دهنده عزم و اراده آنها برای توسعه روابط در همه حوزه‌ها است.

 

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با وجود فشارها و تحریم‌های ظالمانه با همت متخصصین جوان خود گام‌های ارزشمندی در جهت رشد علم و فناوری و نیز توسعه اقتصادی برداشته است، تصریح کرد:

تحریم‌ها و تهدیدها به هیچ عنوان نتوانسته ایران را متوقف کند.

 

حجت الاسلام رئیسی همکاری و ارتباط با کشورهای مسلمان، همسایه و همسو را اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان و خاطرنشان کرد:

گسترش روابط با اندونزی به عنوان یکی از کشورهای مهم و موثر در آسیا و جهان که در سازمان‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی عضویت دارد، برای ایران اهمیت زیادی دارد.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و اندونزی نسبت به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مسئله فلسطین و وضعیت افغانستان دیدگاه‌های مشترکی دارند، گفت:

دو کشور به حمایت از حقوق مردم فلسطین تا آزادی قدس شریف متعهد و پایبند هستند. همچنین دیدگاه دو کشور درباره ضرورت تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان که همه اقوام و مذاهب را نمایندگی کرده و در جهت احقاق حقوق همه مردم این کشور گام بردارد، یکسان است.

امروز زنان و دختران در جمهوری اسلامی ایران در شئون و عرصه‌های مختلف حضور موثر و موفقی دارند و باعث افتخارآفرینی برای کشورمان شده‌اند، معتقدیم زنان و دختران افغان نیز این توانمندی را دارند که برای کشورشان و امت اسلامی افتخارآفرینی کنند و باید امکان فعالیت‌های اجتماعی از جمله بهره‌مندی از فرصت‌های آموزشی برای آنان فراهم شود.

 

وی با بیان اینکه دو دهه حضور آمریکا در افغانستان ثمره‌ای جز ویرانی و کشتار و از جمله ۳۵ هزار کودک معلول نداشت، اظهار داشت:

ایران و اندونزی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی قائل به مبارزه جدی با یکجانبه‌گرایی هستند.

 

حجت الاسلام رئیسی در پایان با بیان اینکه ایران و اندونزی زمینه‌ها و ظرفیت‌های متنوع و فراوانی برای ارتقای سطح روابط خود دارند، اظهار امیدواری کرد:

این سفر بتواند در جهت گسترش تعاملات فیمابین دو کشور بزرگ و قدرتمند اسلامی در منطقه و جهان تاثیرات سازنده‌ای داشته باشد و آثار آن با سفر متقابل رئیس جمهور اندونزی به تهران کامل شود.

 

*** امضای ۱۱سند همکاری میان ایران و اندونزی/ ساعت ۱۰:۰۵/ ۲ خرداد

 

راسم امضای اسناد و تفاهمنامه‌های همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و اندونزی برگزار شد و مقامات دو کشور ۱۱ سند همکاری امضا کردند.

تفاهمنامه تجارت ترجیحی، لغو روادید، مبادلات فرهنگی، همکاری نظارتی بر تولید فرآورده‌ای دارویی، همکاری در زمینه‌های علمی، فناوری و نوآوری و همکاری دو جانبه در زمینه نفت و گاز از جمله اسناد همکاری امضا شده میان وزاری امور خارجه، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و معاون وزیر صمت با همتایان اندونزیایی بود.

همچنین اسناد همکاری امضا شده در حضور روسای جمهور دو کشور رونمایی شد.

 

*** استقبال رسمی رئیس جمهور اندونزی از رئیس جمهور در کاخ مِردکا/ ساعت ۰۸:۴۵/ ۲ خرداد

 

به گزارش سروش، جوکو ویدودو در محل کاخ مردکا به صورت رسمی از حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی که در رأس هیئت عالیرتبه اقتصادی و سیاسی به اندونزی سفر کرده است، استقبال کرد.

در مراسم استقبال رسمی، پس از گرفتن عکس یادگاری روسای جمهور ایران و اندونزی، اعضای هیئت‌های عالیرتبه دو کشور معرفی شدند.

همچنین همزمان با ورود دکتر رئیسی به کاخ ریاست جمهوری اندونزی ۲۱ گلوله توپ به افتخار ورود رئیس جمهوری اسلامی ایران و هئیت ایرانی شلیک شد.

در ادامه روسای جمهور دوکشور در محوطه کاخ ریاست جمهوری اندونزی و به نشانه صلح و دوستی دو اصله نهال غرس کردند.

بلافاصله پس از مراسم استقبال از دکتر رئیسی از سوی رئیس جمهور اندونزی گفتگوی خصوصی روسای جمهور دو کشور در ایوان کاخ مردکا انجام شد.

در ادامه مذاکرات دوجانبه هیئت‌های عالیرتبه دو کشور برگزار شد.

پس از این نشست نیز اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه میان ایران و اندونزی به امضای مقامات دو کشور خواهد رسید.

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه