کد خبر:301127
پ
۶۳۰۱۸۲۷۵
سروش گزارش می‌دهد:

ماهواره چین بیش از ۱۰۰ شراره خورشیدی را شناسایی کرد

ماهواره «رصدخانه خورشیدی پیشرفته مبتنی بر فضا» بیش از ۱۰۰ شراره خورشیدی را شناسایی کرده است که به شراره خورشیدی سفید مشهور هستند.

ماهواره «رصدخانه خورشیدی پیشرفته مبتنی بر فضا» بیش از ۱۰۰ شراره خورشیدی را شناسایی کرده است که به شراره خورشیدی سفید مشهور هستند.

 

 

*** ماهواره چین بیش از ۱۰۰ شراره خورشیدی را شناسایی کرد

 

 

به گزارش سروش، به نظر می‌رسد که ماهواره چین قرار است روند شناسایی شراره‌های خورشیدی را متحول کند.

به نقل از چاینا دیلی، «رصدخانه کوه بنفش»(PMO) که زیر نظر «آکادمی علوم چین»(CAS) فعالیت می‌کند، اعلام کرد که ماهواره «رصدخانه خورشیدی پیشرفته مبتنی بر فضا»(ASO-S) با نام مستعار «کوافو ۱»(Kuafu 1)، بیش از ۱۰۰ شراره خورشیدی سفید را از زمان پرتاب خود در اکتبر ۲۰۲۲ شناسایی کرده است.

شراره‌های خورشیدی سفید، نوعی از شراره خورشیدی هستند که تشعشع زیادی را در طیف نور مرئی از خود نشان می‌دهند. این شراره‌ها که معمولا انرژی بالایی دارند، می‌توانند بر آب‌وهوای فضا تأثیر بگذارند و اختلالات یا وقفه‌هایی را در ارتباطات زمینی و عملکرد عادی فضاپیماها ایجاد کنند.

پیش از پرتاب ماهواره ASO-S، مشاهده و گزارش درباره شراره‌های خورشیدی سفید به حدود ۳۰۰ مورد محدود می‌شد که سهم نسبتا کمی را از تعداد کل شراره‌های خورشیدی داشتند.

گروه پژوهشی این ماهواره، ۲۰۵ شراره پرانرژی را تحلیل کردند که بین اکتبر ۲۰۲۲ تا مه ۲۰۲۳ رخ داده‌اند. در این میان، ۴۹ شراره سفید شناسایی شدند که میزان وقوع شراره سفید را به ۲۴ درصد رساند. این آمار به طور قابل توجهی بالاتر از داده‌های مربوط به مشاهدات پیشین است.

«گان ویکن»(Gan Weiqun) دانشمند ارشد ماموریت کوافو ۱ و پژوهشگر رصدخانه کوه بنفش گفت: داده‌های رصدی ASO-S نشان می‌دهند شراره‌های سفید به اندازه‌ای که قبلا تصور می‌شد، نادر نیستند.

وی افزود: گروه ماهواره به ترکیب کردن مشاهدات ماهواره‌های دیگر از چند طول موج ادامه خواهند داد تا شراره‌های سفید را به صورت جامع مطالعه کنند و یک مبنای نظری را برای پیش‌بینی هوای فضایی کشور فراهم آورند.

ماهواره ASO-S یک ماهواره جامع برای رصد خورشید است که برای پژوهش پیرامون خورشید استفاده می‌شود. این ماهواره رسما در سپتامبر ۲۰۲۳ به رصدخانه کوه بنفش تحویل داده شد.

ماهواره ASO-S از زمان پرتاب، تقریبا ۶۰۰ ترابایت داده خام را از رصد خورشید ثبت کرده است که اطلاعات زیادی را برای پژوهش‌های بعدی فراهم می‌کنند.

این پژوهش در «Solar Physics and The Astrophysical Journal Letters» به چاپ رسید.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش