کد خبر:288646
پ
خاندوزی
وزیر امور اقتصادی و دارایی:

کسری هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی برنامه هفتم توسعه کشور/ امکان تأمین مالی ۳ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در برنامه هفتم

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه برنامه هفتم به ۴ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان تأمین مالی نیازمند است، اعلام کرد تامین چنین مبلغی کشور را به کسری هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رساند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه برنامه هفتم به ۴ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان تأمین مالی نیازمند است، اعلام کرد تامین چنین مبلغی کشور را به کسری هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رساند.

 

*** بررسی کلیات لایحه برنامه هفتم در کمیسیون تلفیق مجلس

 

به گزارش سروش به نقل از صنایع، سیداحسان خاندوزی در نشست بررسی کلیات لایحه برنامه هفتم در کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه برنامه هفتم به ۴ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان تأمین مالی نیازمند است که ما را به کسری هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رساند، اظهار داشت:

در این لایحه باید برای «پوشاندن کسری هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی» محرک‌ها و منابعی پیش بینی شود.

«ادامه وضع موجود اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد امکان تأمین مالی ۳ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری وجود دارد.»

برآورد شده «نزدیک نیمی از ۳ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان، از محل سرمایه‌گذاری‌های مدت‌دار بانک‌ها در سال ۱۴۰۲ تأمین شود و حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان را هم بازار سرمایه محقق کند.»

 

وی در ادامه، افزود:

«نزدیک ۲۷۷ هزار میلیارد تومان از محل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، ۴۲۴ هزار میلیارد تومان از محل سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی و بخش عمومی و ۲۷۰ هزار میلیارد تومان هم از صندوق توسعه ملی» برای سرمایه‌گذاری محقق می‌شود.

سال گذشته سرمایه‌گذاری حوزه ماشین آلات و ساختمان افزایش پیدا کرد و به بالاترین عدد از زمان شروع دور دوم تحریم‌ها رسید.

به گفته او، سال ۱۴۰۰ رشد تشکیل سرمایه در بخش ساختمان منفی ۷ درصد بوده و به ۱.۲ درصد رسیده؛ سال ۱۴۰۰ هم رشد حوزه ماشین آلات مثبت بوده و پارسال به مثبت ۱۵.۴ رسیده است.

 

خاندوزی همچنین خواستار در نظر گرفتن اصلاحات ساختاری «مولدسازی دارایی‌ها» در برنامه هفتم شد؛ با این اقدام، «نیازمند مسیر‌های بیرون مجلس و یا مجوز‌های خاص و دوره‌ای نخواهیم بود.»

 

*** وزارت اقتصاد پیشنهاد تأسیس بانک توسعه اقتصادی را داده بود

 

به گزارش سروش، وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان، تأسیس بانک توسعه اقتصادی را هم از نیاز‌های کشور خواند و گفت:

وزارت امور اقتصادی و دارایی، پیشنهاد تأسیس این بانک را به سازمان برنامه و بودجه داده بود تا در لایحه برنامه هفتم قرار بگیرد.

سازمان برنامه موافق پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی بوده، اما برخی گفته‌اند «با اصلاح اساسنامه یکی از بانک‌های تخصصی مانند بانک توسعه صادرات یا صنعت و معدن، می‌توان همان مسئولیت‌های بانک توسعه را تعریف کرد.»

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه