کد خبر:289630
پ
۸۴۳۲۳
خزانه‌داری کل کشور:

آئین نامه اجرایی شفافیت مالی دولت ابلاغ شد 

خزانه‌داری کل کشور از ابلاغ آئین نامه اجرایی ایجاد نظام یکپارچه مدیریت مالی در بخش عمومی با امکان دسترسی برای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ‌خبر داد. 

خزانه‌داری کل کشور از ابلاغ آئین نامه اجرایی ایجاد نظام یکپارچه مدیریت مالی در بخش عمومی با امکان دسترسی برای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ‌خبر داد. 

 

 

*** آئین نامه اجرایی شفافیت مالی دولت ابلاغ شد 

 

 

به گزاش سروش، بند (ز) تبصره ۱۹ قانون بودجه ۱۴۰۲ به هوشمندسازی، ایجاد شفافیت و امکان رصد گردش وجوه اشاره دارد و این تبصره، سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های اجرایی ذیربط را موظف کرده تا نظام یکپارچه مدیریت مالی را به عنوان یکی از طرح‌های دولت هوشمند تهیه کند.

آئین نامه اجرایی این بند به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و با همکاری وزارت اقتصاد و ارتباطات تهیه و به تصویب هیات وزیران رسیده و بخشنامه مربوطه روز گذشته (۱۰ مردادماه) از سوی خزانه داری کل کشور ابلاغ شد.

در ماده ۲ این آیین نامه آمده است که سازمان حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ با به کارگیری حداکثری از منابع و امکانات موجود، نظام یکپارچه مدیریت مالی بخش عمومی را به گونه‌ای طراحی و راه‌اندازی کند که هدف‌گذاری عملیاتی ارزیابی و پایش اهداف و عملکرد برنامه‌های سالانه استخراج شده از برنامه‌های میان مدت توسعه کشور در قالب شاخص‌های کمی و برنامه‌های اجرایی ابلاغی به دستگاه‌های اجرایی در قانون بودجه امکان پذیر باشد.

همچنین نظام اجرای بودجه به گونه‌ای یکپارچه شود که امکان رصد اعتبار تخصیص یافته به دستگاه‌های اجرایی و ابلاغی موضوع ماده (۷۵) قانون محاسبات عمومی کشور تا رسیدن اعتبارات به ذینفع نهایی و تحقق اهداف برنامه‌های اجرایی به وجود آید. در مرحله پرداخت شروط قانونی و عملکردی اجرای بودجه به صورت هوشمند پایش شود.

در این ماده آمده است که باید امکان ثبت، پایش؛ مجوزدهی، نظارت و استعلام کلیه تعهدات بودجه‌ای و فرا بودجه‌ای دولت از زمان شروع فرآیند ایجاد تعهد تا ایفای آن فراهم شود. با احصای اطلاعات کامل درآمدها و هزینه‌های دولت، امکان مدیریت بهینه جریان نقدی دولت فراهم شود. نظام اجرا و نظارت بر بودجه مبتنی بر هوشمندی قراردادها اجرایی شود. با اصلاح نحوه تولید، اطلاعات مالی دولت و قواعد طبقه‌بندی اطلاعات شفافیت و سلامت مالی دولت ارتقا یابد و امکان نظارت عمومی و پاسخگویی دولت به مردم فراهم شود.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه