کد خبر:291655
پ
۶۲۷۲۲۳۷۵
سروش گزارش می‌دهد:

آغاز مذاکرات پاریس با نیجر برای خارج‌کردن نیروهای فرانسوی

یک روزنامه فرانسوی خبر داد پاریس مذاکرات با رهبران شورای نظامی در نیجر برای خارج‌کردن بخشی از نظامیان خود از این کشور واقع در غرب آفریقا را آغاز کرده است.

یک روزنامه فرانسوی خبر داد پاریس مذاکرات با رهبران شورای نظامی در نیجر برای خارج‌کردن بخشی از نظامیان خود از این کشور واقع در غرب آفریقا را آغاز کرده است.

 

 

*** آغاز مذاکرات پاریس با نیجر برای خارج‌کردن نیروهای فرانسوی

 

 

به گزارش سروش، روزنامه لوموند امروز (سه‌شنبه) گزارش داد، مسئولان فرانسوی مذاکرات خود را با رهبران شورای نظامی در نیجر برای خارج‌کردن بخشی از ۱۵۰۰ نیروی فرانسوی از نیجر که در سه پایگاه در این کشور مستقر هستند، آغاز کرده‌اند.

پیشتر نیز نخست‌وزیر تعیین شده از سوی شورای نظامی نیجر از وجود مذاکراتی برای عقب‌نشینی سریع نیروهای فرانسه از نیجر خبر داد.

«علی محمد الامین الزین» نخست وزیر تعیین شده از سوی شورای نظامی نیجر گفت: ما در حال انجام مذاکراتی برای عقب‌نشینی سریع نیروهای فرانسه هستیم.

امیدواریم بتوانیم همکاری با فرانسه را حفظ کنیم و ظرف چند روز آینده به توافقی با سازمان کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) برسیم. نیروهای فرانسوی به صورت غیرقانونی در نیجر هستند. ما توافق‌های نظامی با پاریس را لغو کرده‌ایم. مذاکرات کنونی باید منجر به عقب‌نشینی بسیار فوری این نیروها شود.

وی گفت: آنچه برای ما مهم است این است که همکاری را با کشوری حفظ کنیم که اشتراکات زیادی با آن داریم. ما تماس‌هایمان را با اکوواس قطع نکرده‌ایم.

لوموند می‌نویسد در این مرحله تعداد نظامیانی که قرار است از نیجر خارج شوند و یا درباره شرایط آن به صورت رسمی تصمیم‌گیری نشده اما اصل موضوع، مورد پذیرش قرار گرفته است. 

نظامیان فرانسوی در حال حاضر در سه پایگاه در نیامی پایتخت نیجر، اوآلام در شمال پایتخت و همچنین آیورو در نزدیکی مرز با مالی مستقر هستند.

رسانه فرانسوی نوشته نظامیان این کشور ممکن است در همین منطقه ساحل، بازاستقرار یابند و به طور مشخص به کشور همسایه نیجر یعنی چاد بروند و یا به پاریس بازگردند.

تاکنون، مقام‌های فرانسوی به هرگونه درخواست حاکمان جدید نیجر برای خروج از این کشور دست رد زده‌اند و مدعی شده‌اند آن‌ها «مشروعیت» این اقدام را ندارند.

دولت انتقالی جدید لیبی پس از کنار زدن «محمد بازوم» رئیس‌جمهور متحد فرانسه به قدرت رسیده است.

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه