کد خبر:289492
پ
نخعی
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس:

آقای سخنگوی دولت مشکل حوزه انرژی کمبود قوانین نیست، بلکه نبود اراده در دولت برای اجرای قوانین است/ متاسفانه دولت در شرایطی مردم را مقصر عدم بهینه‌سازی معرفی می‌کند که بیش از از ۵۰ درصد از هدرفت انرژی در دستگاه‌های دولتی است

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به اظهار نظر اخیر سخنگوی دولت در خصوص هدررفت انرژی در کشور، تاکید کرد مشکل حوزه انرژی کمبود قوانین نیست، بلکه نبود اراده در دولت برای اجرای قوانین است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به اظهار نظر اخیر سخنگوی دولت در خصوص هدررفت انرژی در کشور، تاکید کرد مشکل حوزه انرژی کمبود قوانین نیست، بلکه نبود اراده در دولت برای اجرای قوانین است.

 

 

*** واکنش سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس به اظهارات سخنگوی دولت
 

 

به گزارش سروش به نقل از صنایع، مصطفی نخعی درباره اظهارنظر اخیر سخنگوی دولت در رابطه با موضع نمایندگان مجلس در حوزه هدررفت انرژی در کشور، اظهار داشت:

برخلاف ادعای سخنگوی دولت، مشکل کنونی ما در حوزه انرژی کمبود قوانین نیست بلکه نبود اراده در میان مسئولان دولتی برای اجرای قوانین است چراکه در حوزه انرژی قوانین کم نداریم و به‌یقین بخش قابل‌ ملاحظه‌ای از این ناترازی‌ها به دلیل بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری در بخش بالادست نفت و گاز و نیروگاهی است، البته مهمتر از آن نادیده گرفتن مسئله مدیریت مصرف است در حالی که می‌توان با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مشکلات را کاهش داد.

 

 

وی با بیان اینکه متأسفانه تا صحبت از بهینه‌سازی می‌شود دولت توپ را در زمین مردم می‌اندازد، افزود:

در حالی دولت این رویکرد را در حوزه بهینه‌سازی دارد که هدف قانونگذار به هیچ عنوان چنین نبوده است چراکه بیش از ۵۰درصد از هدرفت انرژی در سازمان‌ها، ارگان‌ها و سیستم‌های دولتی اتفاق می‌افتد و این هدررفت بیشتر در نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع انرژی‌بر مشاهده می‌شود که عموما و کاملاً در اختیار دولت است یا اینکه می‌تواند در آن‌ها نقش حاکمیتی داشته باشد.

 

 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه تأکید مجلس بر بهینه‌سازی مصرف انرژی صرفاً به معنای سیاست‌گذاری مبتنی بر قیمت نیست، توضیح داد:

هرچند بهینه‌سازی و مدیریت مصرف انرژی را می‌توان با سیاستگذاری قیمتی و غیرقیمتی توامان اعمال کرد، اما به لطف مدیریت دوستان در بخش‌های مختلف اقتصادی و کمرشکن شدن هزینه‌های خانواده‌ها و وضعیت معیشتی مردم به دلیل تورم افسارگسیخته، اعمال سیاست قیمتی در این حوزه امکان‌پذیر نیست چراکه مردم دیگر توان تحمل یک هزینه مضاعف را ندارند اما ابزارهای غیرقیمتی در حوزه انرژی به کفایت وجود دارند و دولت می‌تواند از این ابزارها همچون ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، هدفمندی یارانه‌ها، سیاست‌های ابلاغی حوزه انرژی و… استفاده کنند.

 

 

*** مشکل انرژی در کشور نبود قانون نیست
 

 

نخعی با طرح این سوال از دولتمردان مبنی بر اینکه چند درصد از تکالیف برنامه هفتم توسعه در حوزه انرژی را اجرایی کردید، اضافه کرد:

با این اوصاف معتقدم مشکل انرژی در کشور نبود قانون نیست بلکه عدم اجرا سیاست‌ها و قوانین است این در حالی است که مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۲، ضمن گذاشتن اعتبار قابل‌ملاحظه برای موضوع بهینه‌سازی، بر تشکیل یک ستاد در این رابطه ازسوی دولت تاکید کرد اما دولت هنوز هیچ قدمی در این رابطه برنداشته است.

سخنگوی دولت باید دلایل این کم‌کاری‌ها را به مردم توضیح دهد و به‌یقین انداختن توپ در زمین مجلس کار عاقلانه و منصفانه‌ای نیست و با هیچ منطقی همخوانی ندارد لذا به این دوستان توضیه می‌کنم بیشتر مطالعه کنند و بدون مطالعه اظهارنظر نکنند.

ریاست محترم مجلس نیز در جلسات برگزار شده در مجلس با موضوع انرژی، اشراف خودشان را کاملا بر مسائل مرتبط و اولویت‌های این حوزه نشان داده و به ‌یقین اگر صحبتی در این رابطه می‌کند با مطالعه است چراکه ایشان تجربه سال‍‌ها کار اجرایی دارد و این تجربیات گران بهاء است.

 

 

همچنین بخوانید:

اخبار و تحلیل‌های کارشناسی پیرامون انتخابات ایران و جهان

 

 

*** اظهار نظر سخنگوی دولت در خصوص هدررفت انرژی در کشور
 

 

به گزارش سروش، اخیرا سخنگوی دولت در نشست خبری اخیر خود در پاسخ به سوالی پیرامون سخنان رئیس مجلس درباره هدررفت انرژی در کشور و برنامه‌های دولت برای جلوگیری از این هدررفت، گفته بود:

موضوع هدررفت انرژی بحث دیروز و امروز نیست، مجلس اگر نگاه یا برنامه‌ای در این حوزه دارد، آن را در قالب قانون تصویب کند.

هم‌اکنون در ایام تصویب برنامه توسعه هستیم، اگر باید برای هدررفت انرژی تدبیری صورت گیرد در برنامه تعیین تکلیف شود.

در این زمینه شفاف صحبت شود که یارانه پنهان یا رفع هدررفت انرژی یعنی چه؟ یعنی می‌خواهند نرخ چه چیزی جابجا شود؟ کدام نرخ؟ مقصود چه چیزی است؟ شفاف مطرح شود تا مردم شفاف متوجه منظور شوند.

 

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه