کد خبر:280416
پ
فرزین
رئیس‌کل بانک مرکزی:

اصلاح نظام بانکی و تنظیم برنامه پولی متناسب با شرایط کنونی/ اجرای سیاست تثبیت نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی ارز در سامانه نیما

رئیس‌کل بانک مرکزی ضمن تاکید بر ضرورت اصلاح نظام بانکی و تنظیم برنامه پولی متناسب با شرایط کنونی از اجرای سیاست تثبیت نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی ارز در سامانه نیما خبر داد.

رئیس‌کل بانک مرکزی ضمن تاکید بر ضرورت اصلاح نظام بانکی و تنظیم برنامه پولی متناسب با شرایط کنونی از اجرای سیاست تثبیت نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی ارز در سامانه نیما خبر داد.

 

*** نخستین نشست هم‌اندیشی چهارساعته با اقتصاددانان

 

به گزارش سروش به نقل از صنایع، محمدرضا فرزین در نخستین نشست هم‌اندیشی چهارساعته با اقتصاددانان، صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی، بر انضباط بخشی پولی، تنظیم رابطه دولت با بانک مرکزی، اجرای دقیق سیاست تثبیت نرخ ارز در سامانه نیما و استفاده بهینه از ابزارهای پولی برای مهار تورم و نقدینگی تأکید کرد و گفت:

مدیریت انتظارات تورمی و جلب اعتماد مردم در جامعه یکی از شاخص‌های مهم در موفقیت هر برنامه اقتصادی محسوب می‌شود که در این زمینه همکاری و همیاری همه دستگاه‌ها و صاحبنظران قطعاً می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده یاری رساند.

 

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم از جمله رسالت‌های اصلی تمام بانک‌های مرکزی است، تصریح کرد:

این بانک در چارچوب سیاست تثبیت، سیاستگذاری و اقدام می‌کند و در این راستا، قطعاً اقتدار بانک مرکزی در حوزه‌های تخصصی پولی و بانکی احیا و عملیاتی خواهد شد.

 

*** حمایت از تولید و اشتغال آفرینی/ اصلاح نظام بانکی و تنظیم برنامه پولی متناسب با شرایط کنونی

 

وی حمایت از تولید و اشتغال آفرینی را مورد تأکید قرار داد و افزود:

تامین مالی سرمایه در گردش مورد نیاز واحدها و بنگاه‌های تولیدی از اولویت‌های مهم بانک مرکزی است؛ البته تامین مالی بلندمدت واحدهای تولیدی و اقتصادی را باید به بازار سرمایه و تخصصی مربوطه محول کرد تا از ابزارهای مالی دیگر نیز در این زمینه استفاده شود.

 

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین با تأکید بر اجرای سیاست اصلاح نظام بانکی و تنظیم برنامه پولی متناسب با شرایط کنونی، گفت:

تخصصی کردن و تفکیک بانک‌ها در قالب بانک‌های توسعه‌ای، تخصصی و تجاری به همراه تدوین مقررات و ضوابط مجزا برای هر گروه از این بانک‌ها، یکی از ضرورت‌های اصلاح نظام بانکی به شمار می‌رود.

 

فرزین نظارت دقیق بر عملکرد شبکه بانکی، کنترل مقداری ترازنامه و اضافه برداشت‌ها، تسهیلات دهی هدفمند، کنترل نقدینگی، چگونگی مصرف اعتبارات در شبکه بانکی و برخورد با بانک‌های ناتراز و ناسالم را از ضرورت‌های مهم برشمرد و تصریح کرد:

بانک مرکزی در این راستا قطعاً به‌صورت فعالانه و تخصصی ورود خواهد کرد تا علاوه بر دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده، هدایت هدفمند تسهیلات بانکی به سمت تولید و خدمات مولد هم به‌صورت هوشمند، عملیاتی شود.

 

*** اجرای سیاست تثبیت نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی ارز در سامانه نیما

 

رئیس شورای پول و اعتبار در ادامه با تأکید بر اصلاح نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی برای کنترل تورم گفت:

نظارت قوی بر حسن اجرای قوانین و بخشنامه‌های مربوطه بانک مرکزی به منظور انسجام‌بخشی در شبکه بانکی و جلوگیری از تخلفات احتمالی، مهم‌ترین اولویت بانک مرکزی است.

 

وی در این نشست، اجرای سیاست تثبیت نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی در سامانه نیما برای واردات کالاهای اساسی، مواد اولیه و ماشین‌آلات و تجهیزات تولید را به منظور ثبات بخشی به بازار ارز و کاهش انتظارات تورمی مورد تأکید قرار داد و گفت:

این سیاست که ابعاد گوناگون آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است با جدیت تمام در بخش‌های مختلف دنبال خواهد شد.

 

*** رفع برخی نواقص بازار متشکل ارزی

 

فرزین همچنین، ادامه داد:

با رفع برخی نواقص بازار متشکل ارزی، آن را در قالب بازار مبادله ارزی تقویت می‌کنیم.

در تلاشیم علاوه بر تامین نیازهای ارزی بخش کالاهای اساسی و مواد اولیه و تجهیزات تولید که از طریق سامانه نیما تامین می‌شود و دیگر نیازهای ارزی مردم را که مشتمل بر ۴۰ ردیف است در بازار مبادله ارزی تامین شود.

 

*** بر ضرورت تعامل با صاحبنظران اقتصادی

 

به گزارش سروش، رئیس‌کل بانک مرکزی در پایان ضمن تأکید بر ضرورت تعامل با صاحبنظران اقتصادی گفت:

از نظرات خبرگان و متخصصان بانکی در تدوین برنامه‌ها و اصلاح نظام بانکی قطعاً استفاده خواهد شد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه