کد خبر:292592
پ
طاهری (۲)
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

افزایش ۱۰ برابری حقوق دولتی معادن در مجلس یازدهم/ راه‌اندازی صندوق معادن با هدف تخصیص تسهیلات به زنجیره معدن/ اکتشاف، مهم‌ترین غفلت در حوزه معدن 

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از افزایش ۱۰ برابری حقوق دولتی معادن در مجلس یازدهم و راه‌اندازی صندوق معادن با هدف تخصیص تسهیلات به زنجیره معدن خبر داد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از افزایش ۱۰ برابری حقوق دولتی معادن در مجلس یازدهم و راه‌اندازی صندوق معادن با هدف تخصیص تسهیلات به زنجیره معدن خبر داد.

 

*** آخرین وضعیت صنعت معدن ایران

 

به گزارش سروش به نقل از صنایع، مصطفی طاهری در برنامه صف اول عملکرد کمیسیون صنایع و معادن مجلس؛ از تنظیم قوانین و مقررات واردات و صادرات تا حمایت از تولید صنعتی و معدنی را تشریح کرد و گفت:

ابتدای این دوره از مجلس، حقوق دولتی معادن ۴ هزار میلیارد تومان بود که هم اکنون با افزایش ۱۰ برابری به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

اگر ظرفیت معدن را در کشور بشناسیم و شکوفا کنیم خیلی از مشکلاتی که امروز در بحث‌های تولید و بیکاری به دنبالش هستیم، می‌توانیم حل کنیم.

امروز سهم ما از جی دی پی کشور در معدن یک درصد کل جی دی پی است با توجه به ظرفیتی که در معدن داریم، عدد کمی است.

از نظر تنوع عناصر معدنی، از نظر کمیت و میزان ذخایری که داریم جزو کشور‌های خیلی معدنی محسوب می‌شویم.

در مورد معدن چند غفلت انجام شده که مهمترین آن بحث اکتشاف است ما نمی‌دانیم داشته هایمان در این حوزه چقدر است که عمده ضعف ما همین است.

موضوع بعدی در اکتشافات و بهره برداری است که اینجا هم موانع و مشکلاتی وجود دارد، مثلاً در بحث ماشین آلات معدنی که یک جلسه‌ای با شما داشتیم، بحث‌های دیگری هم در بهره برداری تا تکمیل زنجیره و کل محصولات معدن وجود دارد.

درخصوص اکتشاف در معدن عمده‌ترین کاری که در مجلس انجام دادیم اصلاح قانون معادن را به طور مفصل در دستور کار داشتیم در هیچ کدام از قوانین که در این دوره مجلس بررسی کردیم به اندازه این قانون وقت نگذاشتیم، به طور مفصل در مورد اصلاح قوانین معدن که بتوان جهشی در آنجا ایجاد کرد، وقت گذاشتیم و هم آن بحث‌هایی که تاکنون در مورد اکتشاف، استخراج، بهره برداری و کل زنجیره اش بوده و هم یک ایده‌های نویی بیاوریم که فعال شود.

سال اولی که به مجلس آمدیم حقوق دولتی معدن حداکثر ۴ هزارمیلیارد تومان شده بود که اکنون به ۴۰ هزارمیلیارد تومان حقوق دولتی معادن افزایش پیدا کرده یعنی ۱۰ برابر شده است.

 

*** برنامه‌های مجلس برای هزینه کرد حقوق دولتی معادن

 

وی در ادامه، با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم که کل حقوق دولتی معادن به هزینه‌های جاری دولت نرود مانند نفت؛ معدن و نفت برای دولت نیست، مال ملت است یعنی کاری کنیم که ۸۰ میلیون از این بهره برداری کنند به جای این که دولت برای پرداخت حقوق و این‌ها باشد، افزود:

در مورد نفت صندوق توسعه را درست کردند که ۴۰ درصد از فروش نفت به صندوق می‌رود و به صورت ارزی به بخش خصوصی برای سرمایه گذاری داده می‌شود.

در اصلاح قانون معدن دنبال این هستیم که صندوقی برای معدن ایجاد شود، حداقل ۵۰ درصد از حقوق دولتی به این صندوق برود و به صورت تسهیلات به زنجیره معدن پرداخت شود که این پول هم برگردد و هم هر سال حقوق دولتی جدید بیاید یک نوع مولد شود زنجیره معدن را بتواند فعال کند.

در مورد اکتشاف اتفاقی که می‌افتد و مجلس هم به شدت این را پیگیری می‌کند ما قبلاً این که رصد کنیم کل کشور هوایی که چه موادی در کشور هست برای ۲۰ ماده معدنی با فاصله‌های حدود ۷ و نیم کیلومتر شطرنجی در نظر بگیرید کشور را هوایی بررسی کردیم که تقریباً در زیرزمین چه چیز‌هایی هست.

منتها برای ۲۰ ماده معدنی فاصله هفت و نیم کیلومتر بوده بوده است و عمقش هم کمتر است.

آن چیزی که اکنون در دستور کار قرار دارد اولاً این فاصله تبدیل به فاصله‌های خیلی کم تبدیل شود، ۲۵۰ متر، عمق بیشتر، برای ۴۰ ماده معدنی، این ممکن است دو سه سال طول بکشد در کل کشور در چند استان شروع شده و به مرور پیش می‌رود، این مهمترین کار برای آیندگان می‌تواند باشد.

 

رئیسی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ما فهمیدیم در کشور زیر خاک چه چیز‌هایی وجود دارد که بتوانیم این‌ها را برداریم.

نکته بعدی اولویت دادن است، یعنی سرمایه، ماشین آلات و مهندسین معدن مان محدود است بی نهایت که نیست.

کدام قسمت است که می‌تواند برای ما بیشترین سود را داشته باشد، ذخایر بیشتری داریم، عمر طولانی می‌تواند داشته باشد، متأسفانه غفلت زیادی که شده در حوزه مس است.

اکنون یکی دو سال است روی این قضیه بحث‌های نظارتی جدی داشتیم هم بحث تحقیق و تفحص، هم تبصره ماده ۴۵، ادامه داد:

بررسی که ما کردیم از اول انقلاب تاکنون اولین کارخانه مسی که زده شده در رفسنجان حدود ۱۵۰ بوده اکنون حداکثر نزدیک ۲۷۰ هزار تن کاتد مس برداشت می‌کنیم در حالی که میزان ذخایر مس ما در دنیا اگر بخواهیم حساب کنیم رتبه پنجم را داریم.

یعنی اگر همین معادنی که اکتشاف شده که می‌گویند ما هفت درصد میزان مسی که در کشور است اکتشاف شده، ۹۳ درصدش هنوز موجود است و پیدا نشده، چون این یک زنجیره است آمده از کشور‌های مختلف قابل بررسی است، اگر همین ۷ درصد را با این میزان برداشت بخواهیم انجام دهیم شاید حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ سال هم تمام نشود.

 

*** صنعت مس ایران 

 

طاهری در ادامه، گفت:

مس خیلی سودآور است، انرژی کمی می‌برد، اصلاً قابل تحریم نیست، همه دنیا به مس نیاز دارند، یعنی واقعاً می‌تواند بخش زیادی از نیاز ارزی و جایگزینی با نفتش را می‌تواند انجام دهد، اکنون برنامه ریزی شده ما جلسه داشتیم با دوستانی که متولی این هستند؛ صنایع ملی مس، با خود وزیر که ان شاء الله تا یک میلیون تن کاتد بتوانیم در طول سه سال یعنی یک افزایش ظرفیت چهار برابری، یک میلیون تن کاتد.

عیار کاتد مس ما نیم است، یعنی اگر بخواهیم یک کیلو مس برداشت کنیم با عیار نیم اگر حساب کنید چقدر خاک باید جا به جا شود.

یعنی برای ۱۰۰ کیلو خاک، نیم کیلو مس در آن است، ۲۰۰ کیلو خاک را باید جا به جا کنیم که بتوانیم یک کیلو مس برداشت کنیم.

حالا قرار است یک میلیون تن باشد، این را ضرب کنید در عدد ۲۰۰، دویست میلیون تن عملیات خاک، این نیاز به ماشین آلات زیادی دارد قطعاً میزان تولیدی که ما در داخل برای ماشین آلات داشته باشیم یک دهم این هم نمی‌تواند باشد بایستی حتماً برای این که این زنجیره را فعال کنیم.

 

*** ماشین‌آلات 

 

به گزارش سروش، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان این بخش از صحبت‌های خود، تصریح کرد:

حالا بقیه حوزه‌های معدن هم هست یک فکر اساسی برای ماشین آلات معدنی کنیم که این کار هم انجام شده.

تا سال قبل در مورد ماشین آلات معدنی به شدت کشور قفل شده بود و نزدیک به ۱۲ هزار ماشین آلات معدنی نیاز داشتیم که اکنون این قفل باز شده، هم تولید داخل رونق زیادی پیدا کرده، شاید در بعضی از حوزه‌های مربوط به ماشین آلات سنگین بیش از صد درصد رشد داشتیم، هم واردات مان بیش از صد درصد رشد داشته یعنی نیاز ما این قدر زیاد بوده که علیرغم رشد داخل هنوز جوابگو نبوده و با واردات توانستیم بخش زیادی از آن را جبران کنیم و این کار همچنان ادامه دارد.

ما هم فرسودگی اینجا داریم، هم کمبود داریم، هم باید نوسازی شود هم ایجادی بیاید که بتوانیم معادن را فعال کنیم.

در نهایت در حوزه معدن باید برای یک دوره سه ساله میزان تولید ناخالص داخلی مان را در حوزه معدن حداقل یک رشد سه برابری بدهیم که این هم نیاز به اصلاح قانون دارد، هم نیاز به وارد کردن ماشین آلات دارد، عزم جدی در آن اکتشافی که عرض کردم، راحت گرفتن، البته ما در معدن مشکلاتی که داریم بخش زیادی؛ ۱۳ هزار معدن ما بایستی داشته باشیم که ۷ هزار یا کمتر فعال است، بخشی هم افرادی بودند که آمدند معدن را ثبت کردند، ولی به بهره برداری نرسید.

خیلی به اهلیت دقت نشده است.

یکی از چیز‌هایی که ما در اصلاح قانون معدن به آن توجه کردیم، بحث اهلیت است.

معدن برای شروع کلاً هزینه بر است، کسی که می‌خواهد کار معدن کند سودش خوب است به شرط این که سرمایه گذاری اولیه خوبی هم داشته باشد.

به اهلیت مالی و فنی دقت نشده بود، گاهاً طرف آمده و سرمایه اش هم از بین رفته و چیزی هم نتوانسته به دست بیاورد.

هم اهلیت فنی، هم اهلیت مالی را سعی کردیم در قانون ببینیم و موارد اصلاحی متعددی که امیدوارم ان شاء الله بعد از تصویب شاهد رشد باشیم.

در عین حال ما منتظر این تصویب هم نشدیم، در بحث‌های نظارتی جدی با دولت و حوزه معاونت معدنی وزارتخانه جلسات متعددی داشتیم، هم در حوزه ماشین آلات، در حوزه ناریه که بحث انفجار است، هم اکتشاف، هم بهره برداری، رشد خوبی شروع شده، ولی نیاز است ادامه پیدا کند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه