کد خبر:290691
پ
۱۷۰۵۵۹۷۳۷
سروش گزارش می‌دهد:

اقیانوس‌ها میکروپلاستیک به درون جو منتشر می‌کنند

نتایج تحقیقات جدید منشاء و ترکیب میکروپلاستیک‌ها را کشف کرده است؛ این تحقیقات نشان می‌دهد این ذرات در اقیانوس‌ها از خشکی سرچشمه می‌گیرند اما از اقیانوس به جو زمین بازمی‌گردند.

نتایج تحقیقات جدید منشاء و ترکیب میکروپلاستیک‌ها را کشف کرده است؛ این تحقیقات نشان می‌دهد این ذرات در اقیانوس‌ها از خشکی سرچشمه می‌گیرند اما از اقیانوس به جو زمین بازمی‌گردند.

 

 

*** اقیانوس‌ها میکروپلاستیک به درون جو منتشر می‌کنند

 

 

به گزارش سروش، ذارت میکروپلاستیک را در جو حتی در دورافتاده ترین مناطق جهان هم می توان یافت.

تحقیقی که دکتر باربارا شولز بوچر از دانشگاه اولدنبورگ با همکاری محققان آلمانی و نروژی انجام شده نشان می دهد، این ذرات ریز از خشکی سرچشمه می گیرند اما از اقیانوس به جو باز می گردند. این تیم نمونه‌های هوا را از چندین منطقه در سواحل نروژ که تا قطب شمال امتداد دارد، بررسی کردند.

یافته‌های این محققان در مجله Nature Communications منتشر شده است.

ایزابل گاسمن، کاندیدای دکترا در مؤسسه شیمی و زیست‌شناسی محیط دریایی دانشگاه اولدنبورگ (ICBM) می‌گوید: این مطالعه، برای اولین بار داده‌هایی را در مورد بار جرمی انواع مختلف پلاستیک در جو دریا ارائه می‌کند. این تیم تحقیقاتی نمونه ها را در سفر با کشتی تحقیقاتی هاینکه در سال ۲۰۲۱ جمع آوری کرد.

شمالی ترین مقصد جزیره خرس، جنوبی ترین جزیره مجمع الجزایر سوالبارد بود که در نیمه راه بین سرزمین اصلی و بزرگترین جزیره مجمع الجزایر، یعنی اسپیتسبرگن قرار دارد. این محققان از دو ابزار مختلف برای جمع آوری نمونه های هوا استفاده کردند. این دستگاه ها به طور فعال در هوا پمپاژ می کردند و روی سینه کشتی تحقیقاتی در ارتفاع ۱۲ متری نصب شدند.

دانشمندان نمونه های هوا را با استفاده از کروماتوگراف گازی طیف سنجی جرمی پیرولیز آنالیز کردند. آنها با این روش، توانستند انواع مختلف پلاستیک موجود در جو را از طریق تجزیه حرارتی و آنالیز انتخابی شناسایی و کمیت آن را مشخص کنند. محققان سپس محاسبات مدل را انجام دادند و منابع و مسیرهای توزیع ذرات را که اندازه هر کدام فقط چند هزارم میلی متر است، بازسازی کردند.

این آنالیز، وجود ذرات پلی استر را در همه جا نشان داد. ذرات پلی اتیلن ترفتالات که احتمالاً به صورت الیاف نساجی وارد جو شده اند، در همه نمونه ها شناسایی شد. سایر انواع پلاستیک، از جمله پلی پروپیلن پلی کربنات و پلی استایرن نیز مشاهده شد.

ذرات ساییدگی لاستیک که زباله های ریز ساییده شده از لاستیک ها هنگام رانندگی و به ویژه ترمز کردن است، به عنوان یکی دیگر از منابع اصلی میکروپلاستیک ها شناسایی شد. محققان غلظت ۳۷.۵ نانوگرم (یک نانوگرم = یک میلیاردم گرم) میکروپلاستیک را در هر متر مکعب هوا اندازه‌گیری کردند.

گاسمن گفت: این آلاینده ها در همه جا وجود دارند. آنها را حتی در مناطق قطبی دورافتاده می یابیم.

تا به حال، اطلاعات کمی در مورد سطوح آلودگی میکروپلاستیک از جمله ذرات سایش تایر در جو دریا وجود داشت. شولز بوچر سرپرست این تحقیق می‌گوید: تحقیقات انگشت شماری در مورد غلظت این آلاینده‌ها در هوا انجام شده است.

وی افزود: محاسبات مدل ما نشان می‌دهد میکروپلاستیک‌ها در جو دریایی از منابع مستقیم روی زمین و همچنین از دریا می‌آیند. این محققان معتقدند ذرات پلاستیکی شناور در نزدیکی سطح دریا به عنوان مثال از طریق اسپری دریا و ترکیدن حباب‌های هوا که در هوای توفانی ایجاد می‌شود، وارد جو می‌شوند.

اسپری دریا ذرات آئروسل (هوابرد) هستند که از اقیانوس، عمدتاً از طریق پرتاب به جو زمین با ترکیدن حباب‌ها در سطح مشترک هوا و دریا به وجود می‌آیند.

میکروپلاستیک‌ها از طریق رودخانه‌ها و همچنین از طریق جو به آب دریا راه پیدا می‌کنند. بطور مثال ذرات با باران از جو خارج می‌شوند.

منبع بالقوه دیگر ترافیک کشتی است.

در یک مطالعه قبلی به رهبری شولز-بوچر نشان داده شد در دریای شمال، رنگ و پوشش های مورد استفاده در کشتی ها منبع اصلی میکروپلاستیک ها است.

در مطالعه حاضر، مواد شیمیایی مانند پلی‌اورتان‌ها و رزین‌های اپوکسی که معمولاً در رنگ‌ها و پوشش‌های کشتی‌ها استفاده می‌شود، نیز در نمونه‌های هوا یافت شد.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه