کد خبر:285863
پ
دینگ لیرن
سروش گزارش می‌دهد:

بازتاب تاریخ‌سازی نابغه چینی شطرنج در رسانه‌های جهان

«دینگ لیرن» با غلبه بر شطرنج‌باز روسی، هفدهمین قهرمان جهان لقب گرفت، عنوانی که در تاریخ شطرنج چین بی‌نظیر بود.

«دینگ لیرن» با غلبه بر شطرنج‌باز روسی، هفدهمین قهرمان جهان لقب گرفت، عنوانی که در تاریخ شطرنج چین بی‌نظیر بود.

 

*** دینگ لیرن؛ نابغه چینی شطرنج

 

به گزارش سروش، دینگ لیرن شطرنج‌باز چینی بعد از یک دهه به سلطه مگنوس کارلسن بر شطرنج دنیا پایان داد. نابغه چینی در جریان مسابقات تکمیلی شطرنج قهرمانی جهان موفق شد یان نپومنیاشی از کشور روسیه را شکست دهد تا نخستین قهرمانی خود و کشور چین را در شطرنج جهان جشن بگیرد. مگنوس کارلسن قهرمان جهان از حضور در مرحله تکمیلی مسابقات قهرمانی جهان انصراف داد.

تاریخ‌سازی شطرنج‌باز چینی موجب شد تا وی هفدهمین قهرمان این رشته در تاریخ شطرنج مردان جهان لقب گیرد.

سایت فدراسیون جهانی شطرنج در واکنش به عنوان قهرمانی دینگ لیرن نوشت: نابغه چینی با غلبه بر شطرنج‌باز روس تاریخ‌ساز شد تا در جمع ۱۷ قهرمان تاریخ این رشته قرار گیرد.

همچنین تارنمای بی‌بی‌سی اسپورت با پوشش اخبار کامل قهرمانی دینگ لیرن نوشت: شطرنج‌باز ۳۰ ساله چینی با برتری در دیدار با نپومنیاشی توانست به سلطه کارلسن نروژی در شطرنج جهان پایان دهد. دینگ در ۱۴ دور مسابقه برابر حریف روسی به تساوی هفت بر هفت رسید اما در دیدار «تای بریک» موفق شد با نتیجه ۲.۵ بر ۱.۵ وی را شکست دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: قهرمانی دینگ لیرن در شطرنج جهان نشان داد که چین در بخش مردان در حال رشد است.

همچنین بعد از کسب عنوان قهرمانی دینگ لیرن، آنیش‌گیری، سوپر استاد شطرنج هلند و یکی از مدعیان جهانی در توییتی نوشت: یک دینگ برای غلبه بر همه شطرنج‌بازان کافی بود.

دینگ که اکنون به یکی از قدرت‌های شطرنج جهان تبدیل شده از آگوست ۲۰۱۷ تا نوامبر ۲۰۱۸ به مدت ۱۰۰ بازی در شطرنج کلاسیک شکست نخورده بود. این طولانی‌ترین روند شکست ناپذیری در تاریخ شطرنج سطح بالا بود تا اینکه کارلسن در سال ۲۰۱۹ از او پیشی گرفت.

تا پیش از دینگ لیرن، هیچ بازیکن چینی در مسابقات شطرنج قهرمانی جهان که هم مردان و هم زنان می‌توانند در آن شرکت کنند، قهرمان نشده بود.

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه