کد خبر:287704
پ
بسطامی
نماینده مردم ایلام در مجلس:

بیش از ۸۰ هزار شرکت فرار مالیاتی دارند/ دچار ناترازی عملیاتی در بودجه کشور هستیم/ ضرورت راه‌اندازی کامل سامانه مودیان مالیاتی

نماینده مردم ایلام در مجلس باب یان اینکه دچار ناترازی عملیاتی در بودجه کشور هستیم بر ضرورت راه‌اندازی کامل سامانه مودیان مالیاتی تاکید کرد.

نماینده مردم ایلام در مجلس با ییان اینکه دچار ناترازی عملیاتی در بودجه کشور هستیم بر ضرورت راه‌اندازی کامل سامانه مودیان مالیاتی تاکید کرد.

 

 

*** فرار مالیاتی
 

 

به گزارش سروش، علی اکبر بسطامی درباره تاثیر اجرای صحیح راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی بر عدالت و شفافیت مالیاتی در کشور گفت:

متاسفانه  فرار مالیاتی یکی از مشکلات کشور است.

هم اکنون بیش از ۸۰ هزار شرکت داریم که دچار فرار مالیاتی هستند و این فرار فقط در این مشاغل خلاصه نمی شود و مشاغل خاص هم این فرار مالیاتی را دارا هستند.

بر عکس تمام دنیا که بودجه هایشان را بر اساس مالیات دریافتی تدوین می‌کنند، در کشور ما عمده درآمد دولت مبتنی بر فروش نفت و فرآورده های نفتی است و یکی از اشکالات اساسی در نظام بودجه ریزی کشور ما اتکا به درآمدهای نفتی است که قابل تحریم هم هستند.

 

 

وی در ادامه افزود:

متاسفانه دچار ناترازی عملیاتی در بودجه کشور هستیم.

مادامی که ما نتوانیم فرآیند دریافت مالیات ها را هوشمند کنیم با این چالش رو به رو خواهیم بود.

 

 

*** دلایل فرار مالیاتی
 

 

نماینده مردم ایلام در مجلس با اشاره به دلایل فرار مالیاتی بیان کرد:

بسیاری از شرکت‌ها، مشاغل خاص و ارگان ها با این بهانه که وابسته به یک شرکت دولتی هستند فرار مالیاتی دارند، از سوی دیگر بخشی از فرار مالیاتی به دلیل اجرایی نشدن کامل سامانه مودیان مالیاتی است.

وزیر اقتصاد در چند جلسه به مجلس فراخوانده شده و مورد سوال قرار گرفته که چرا سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی به طور کامل اجرایی نشده است بخشی از اقدامات انجام شده ولی تاکنون این دو سامانه به طور کامل راه اندازی نشده اند.

اگر در موضوع سامانه پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی به خوبی عمل کنیم بسیاری از این ناترازی عملیاتی بودجه حل و فصل می‌شود چراکه این ناترازی بسیاری از برنامه های پنج ساله توسعه کشور و بودجه عملیاتی سالانه را تحت‌الشعاع قرار داده و وعده های نمایندگان مجلس و مسئولان عالی رتبه را نیز زیر سوال برده است.

 

 

وی در ادامه  با بیان اینکه تعادلی بین منابع و مصارف ما وجود ندارد، اظهار کرد:

اگر مالیات به صورت عادلانه از تمام مودیان مالیاتی اخذ شود، این تعادل به وجود می آید.

مهمترین اقدام برای وجود آمدن این تعادل در برنامه هفتم توسعه و بودجه های سنواتی راه اندازی کامل سامانه مودیان مالیاتی است.

 

 

*** نظام مالیاتی روی حداقل بگیران متمرکز است 
 

 

به گزارش سروش، نماینده مردم ایلام در مجلس در پایان با بیان اینکه وقتی فراریان از پرداخت مالیات، شناسایی شوند بسیاری از مشکلات کشور در حوزه درآمدها و حل و فصل می‌شود، گفت:

متاسفانه نظام مالیاتی ما روی حداقل بگیران متمرکز است ولی در مقابل کسانی که دستشان به زر، زور، تزویر و قدرت می رسد خودشان را از پرداخت مالیات معاف کرده‌اند.

متاسفانه در کشور ما به بسیاری از فرارهای مالیاتی بعد ارزشی داده می شود و اعلام می کنند که ما به فلان ارگان وابسته هستیم و از پرداخت مالیات فرار می کنند.

در صورتی که باید بازتولید درآمد حاصل از مالیات درون سفره کسانی قرار گیرد که شرایط اقتصادی به آنها فشار وارد کرده است.

در حال حاضر هیچ عدالتی در پرداخت مالیات بین کارمند و کارگر و مشاغل خاص که درآمدهای میلیاردی دارند، وجود ندارد و فشار مالیات بر دوش بخش های شفاف جامعه است.

 

 

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه