کد خبر:280196
پ
ترکاشوند سروش
نایب رییس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران:

ترک فعل ۱۲ ساله دولتمردان در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر/ چرا به قوانین و اسناد بالادستی در حوزه تجدیدپذیرها عمل نمی‌شود

نایب رییس انجمن انرژی‌های تجدید پذیر با اشاره به ۱۲ سال ترک فعل دولتمردان در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، ضعف عملکرد و نگرش جزیره‌ای بین دستگاه‌های مختلف دولت را علت تحقق نیافتن قوانین و اسناد بالادستی در این حوزه دانست.

نایب رییس انجمن انرژی‌های تجدید پذیر با اشاره به ۱۲ سال ترک فعل دولتمردان در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، ضعف عملکرد و نگرش جزیره‌ای بین دستگاه‌های مختلف دولت را علت تحقق نیافتن قوانین و اسناد بالادستی در این حوزه دانست.

 

*** لزوم حرکت به سمت انرژی‌های تجدید پذیر

 

به گزارش سروش به نقل از صنایع، رفتن به سمت انرژی‌های تجدید پذیر یکی از الزامات جوامع رو به رشد است.

در این زمینه مجلس شورای اسلامی قوانینی را تنظیم و تدوین کرده است، اما به گفته فعالان این حوزه ظاهرا به آن‌ها عمل نمی‌شود.

به عنوان مثال در قانون، دولت‌ مکلف است تا ۱۰ درصد از انرژی کشور از منابع تجدید پذیر تولید و تامین کند، تا ثروت حاصل از آن صرف توسعه این صنعت شود.

اما پس از گذشت ۱۲ سال از تصویب این قانون شرایط به گونه‌ای است که کمتر از یک درصد شاهد توسعه این صنعت هستیم.

خبرنگار صنایع برای کسب اطلاع بیشتر از قوانین اجرایی نشده در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر و چرایی آن گفتگوی اختصاصی را با نایب رییس انجمن انرژی‌های تجدید پذیر ایران انجام داده که در ادامه ملاحظه خواهید نمود.

 

*** قوانین اجرایی نشده در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر

 

بهنام ترکاشوند در ابتدای این گفتگو پیرامون قوانین تحقق نیافته در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر، اظهار داشت:
در خصوص اسناد و قوانین بالا دستی، قوانین مناسبی توسط مجلس تدوین و ذیل برنامه‌های توسعه پنجم و ششم به دولت ابلاغ و به صورت قانون در اختیار دولت قرار گرفت.

این قانون، دولت را مکلف کرد تا ۱۰ درصد از مصرف یا تولید انرژی کشور از منابع تجدید پذیر تامین و تولید شود.

 

وی در ادامه، تصریح کرد:

در خصوص قوانین بالا دستی موجود می‌توان به ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف مصوب سال ۱۳۸۹ که قانون بسیار خوبی است اشاره کرد.

این قانون بدون ایجاد هزینه مازاد برای مصرف کننده یا دولت، فقط با در نظر گرفتن میزان توسعه که ۱۰ درصد میزان تولید کشور، قرار بود به بخش تجدید پذیر اختصاص پیدا کند.

همچنین براساس این قانون مذکور قرار بود درآمد حاصل از آن بدون افزایش در قبوض به توسعه انرژی‌های تجدید پذیر اختصاص پیدا کند.

اما در شرایطی که فقط کافی بود که این قانون اجرا شود، به دلیل ضعف عملکرد و نگرش جزیره‌ای بین دستگاه‌های مختلف دولت، این قانون نه‌تنها در برنامه پنجم و ششم اجرا نشد که حتی در سال ۱۴۰۰ به جای ۱۰ درصد، کمتر از یک درصد توسعه پیدا کرد.

 

*** لزوم عمل به قوانین بالادستی انرژی تجدید پذیر

 

به گزارش سروش، نایب رییس انجمن انرژی‌های تجدید پذیر ایران در پایان این بخش از صحبت‌های خود، اظهار داشت:

قانونگذار در همین قانون پیش بینی کرده که اگر توسعه‌ای انجام شود از آنجایی که انرژی تجدیدپذیر، سوختی را مصرف نمی‌کند، آن سوخت ذخیره شده و به توسعه دهنده این صنعت واگذار می‌شود که به نوعی خلق ثروت از برق و منابعی است که می‌توانست سوخته شود.

همچنین در نیروگاه حرارتی بدون در نظر گرفتن ارزش صادراتی آن مصرف شود اما با این روند ارزش آن ذخیره شده و آن منابع برای توسعه کشور استفاده شود.

اما متاسفانه این موضوع نیز تحقق پیدا نکرد و ما امروز از این صنعت غافل و عقب هستیم.

این در حالی است که در همین لحظه تراز مصرف گاز ما به طور روزانه منفی است و این یک زنگ خطر است.

لذا باید برگردیم و به قوانین بالادستی نگاهی بیاندازیم و ببینیم چرا به آن عمل نشده است و الان به آن عمل کنیم.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه