کد خبر:283083
پ
۲۰۲۳۰۳۰۵_۱۱۲۶۳۳
معاون پروژه‌های کلان انرژی و صنایع پیشرفته سازمان ایدرو:

جزئیات تکمیل پروژه ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی فاز ۱۴ پارس جنوبی/ رکوردزنی حضور شرکت‌های ایرانی در یک پروژه

معاون پروژه‌های کلان انرژی و صنایع پیشرفته سازمان ایدرو جزئیات تکمیل پروژه ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی فاز ۱۴ پارس جنوبی را تشریح کرد.

معاون پروژه‌های کلان انرژی و صنایع پیشرفته سازمان ایدرو جزئیات تکمیل پروژه ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی فاز ۱۴ پارس جنوبی را تشریح کرد.

 

 

*** جزییات پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی
 

 

به گزارش سروش به نقل از صنایع، حمید بازارگان در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی، اظهار داشت:

پروژه عظیم صنعتی در روزهای اخیر در کشور به پایان رسید و فاز ۱۴ پارس جنوبی آخرین برگ از مهمترین پروژه صنعتی کشور در بعد از انقلاب است.

ما می‌توانیم پارس جنوبی را نقطه عطفی در سیر و سلوک صنعتی کشور حساب کنیم.

 

 

وی همچنین اظهار داشت:

۱۵۰ میلیارد دلار پروژه صنعتی که باعث شد ما از رقیب قطری که تمام کشورها در آنجا فعال هستند جلوتر بیافتیم و با اینکه آنها دو برابر بیشتر منابع مشترک گاز دارند ما بتوانیم از آنها بیشتر تولید کنیم.

این یک ابرپروژه موفقی است که بعد از انقلاب تعریف شده و بزرگترین دستاورد صنعتی در دو دهه اخیر است.

برای این دولت و آن دولت هم نیست و تلاشی بیست ساله است که حال به ثمر نشسته است.

 

 

معاونت پروژه‌های کلان انرژی و صنایع پیشرفته در سازمان گسترش در ادامه افزود:

پروژه توسعه فازهای پارس جنوبی در اینجا بسته می‌شود اما به دلایلی ۵ سال پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی متوقف شده بود.

دلیلش این بود که به لحاظ مخزنی این فاز در کناره اخر مخزن و به فاصلهخط مرزی با قطر واقع شده و از اولویت بیرون آمده بود.

 

 

*** ارزش پروژه پارس جنوبی
 

 

وی همچنین عنوان کرد:

تکمیل یک پروژه نیمه کاره از ایجاد پروژه نو سخت تر است و این پروژه پارس جنوبی در حال حاضر با دلار فعلی چیزی حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه است و تکمیل این پروژه در مقایسه با برخی از پروژه های نیمه کاره کشور مثل آزادراه تهران – شمال که ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان است و تکمیل این موضوع بسیار سخت بود که سازمان گسترش و نوسازی و شرکت‌های تابعه انجام دادند.

یک سم مهلک برای پروژه ها توقف در پرداخت بود که سازمان گسترش در این مدت با حمایت از پروژه ها و پیمانکاران انجام داد و تزریق مالی در این پروژه که خودش راسا ۳ هزار میلیارد تومان را پرداخت کرد.

اگر پیمانکاری وسط کار وامی گرفته و پروژه متوقف شود با مشکلات متعددی روبرو می شود و اگر اینکه ما توانستیم ظرف ۳ سال تمام این مسائل را حل کرده و پروژه را به زمستان سال جاری برسانیم بسیار مهم بود.

 

 

*** داخلی سازی در فاز ۱۴ پارس جنوبی
 

 

 به گزارش سروش، معاون پروژه‌های کلان انرژی و صنایع پیشرفته سازمان ایدرو در پایان به اهمیت این پروژه اشاره و اظهار داشت:

دومین موضوع در فاز ۱۴ ساخت داخل بود که این پروژه بزرگترین پروژه در بعد از تحریم‌های سال ۱۳۹۷ بود و بزرگترین پروژه بوده است و ما مجبور بودیم از ساخت داخل استفاده کنیم و با هماهنگی بسیار خوبی بین وزارت صمت و وزارت نفت در این مورد با تلاش سازمان گسترش سعی کردیم شرکت‌ها را توانمند کنیم و ۷ شرکت غیر از سازمان گسترش مجموعا ۸ شرکت در این کار نقش داشتند که از لحاظ تعداد شرکت‌های ایرانی در یک پروژه رکورد زده است.

نقش سازمان گسترش در پروژه فاز ۱۴ دو مورد بود یکی مدیریت مگا پروژه داشتیم و که این مگا پروژه ۶ میلیارد دلاری را مدیریت کنیم و دوم نقش حمایتی از شرکت‌های دانش بنیانی که تولید اول داشتند ریسکش را بپذیریم و ازشان خرید کنیم و به این ترتیب  توانستیم محصولات داخلی را مشابه خارجی تولید و استفاده کنیم.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه