کد خبر:291640
پ
عموعابدینی
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

حذف هزار و ۱۱۰ کدرشته‌ محل/ تجمیع دانشگاه‌ها به کارگروه‌های استانی واگذار شد

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد هزار و ۱۱۰ کدرشته محل در دفترچه آزمون سراسری ۱۴۰۲ حذف و موضوع تجمیع یا ادغام دانشگاه‌های مختلف به کارگروه‌های استانی آمایش آموزش عالی واگذار شد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد هزار و ۱۱۰ کدرشته محل در دفترچه آزمون سراسری ۱۴۰۲ حذف و موضوع تجمیع یا ادغام دانشگاه‌های مختلف به کارگروه‌های استانی آمایش آموزش عالی واگذار شد.

 

 

*** بررسی و تعیین وضعیت ۱۰ هزار کدرشته‌محل در مقاطع مختلف

 

 

به گزارش سروش،  قاسم عموعابدینی در مورد کدرشته‌محل‌هایی که از دفترچه امسال آزمون سراسری حذف شده است اظهار داشت:

گفته بودیم ۸۰۰ کدرشته‌محل حذف می‌شود؛ ولی با توجه به بررسی‌ها رشته‌هایی که شغل مناسب برای دانش‌آموخته‌ها نبود و استقبال هم نمی‌شدند در مجموع هزار و ۱۱۰ کدرشته‌محل حذف شد.

برنامه بعدی و مفصل‌تر ما برای آمایش آموزش عالی این است که وظیفه آمایش را به کارگروه استانی داده‌ایم و این کارگروه که ریاست آن با استاندار است و نمایندگانی از روسای دانشگاه، دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی در آن حضور دارند. هر استانی برای خود تصمیم می‌گیرد، ابلاغ شده است و حدود ۱۰ هزار کدرشته‌محل در مقاطع مختلف را استخراج کرده‌ایم که به کارگروه‌های استانی آمایش ارائه داده‌ایم تا بررسی شود و تا مهر ۱۴۰۳ به نتیجه می‌رسد.

 

 

وی درمورد تجمیع یا ادغام دانشگاه‌ها به‌خصوص دانشگاه‌های تک‌جنیستی نیز گفت:

موضوع ساماندهی دانشگاه‌ها هم در برخی شوراها و ستادهای شورای عالی انقلاب فرهنگی مانند شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و هم در مجموعه‌های دیگر و در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.

اما ساماندهی دانشگاه‌ها زمان‌بر است و شاید چند سال طول بکشد. ساماندهی در مجموعه وزارت‌خانه و موسسات آموزش عالی شدت گرفته است. اکنون برنامه‌ریزی شده است که در آموزش عالی بتوانیم در سطح شهرستان و در سطح مرکز استان آمایش را انجام دهیم تا رشته‌های مشترک، گروه‌های مشترک و دانشکده‌های مشترک آمایش شوند و قدم بعدی دانشگاه هاست.

 

 

معاون آموزشی وزیر علوم اظهار داشت:

آمایش و ساماندهی به مفهوم منحل کردن دانشگاه، دانشکده یا گروه نیست بلکه به معنای استفاده بهتر و ساماندهی ظرفیت موجود در کشور است. حکمرانی و مدیریت بعضی از موسسات باید بهبود یابد. مدل اصلی برای ساماندهی دانشگاه‌ها طراحی کرده‌ایم و اگر در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود بر اساس آن عمل می‌کنیم.

 

 

عموعابدینی در مورد وضعیت دانشگاه‌های تک‌جنسیتی توضیح داد:

دانشگاه‌های تک‌جنسیتی موفق بوده‌اند و در بسیاری کشورها این دانشگاه‌ها وجود دارد؛ بنابر این تجربه نشان داده است دانشگاه‌هایی ماند دانشگاه الزهرا خوب عمل کردند و استقبال خوبی از آنها می‌شود. موفقیت و کیفیت فضای آموزشی دانشگاه‌های تک‌جنسیتی را بررسی کردیم. اکنون در حال برنامه‌ریزی برای تعیین نوع مدل توسعه‌ای دانشگاه‌های تک‌جنسیتی در استان‌ها هستیم.

بنابراین برای اول مهر ۱۴۰۲ تغییری در این دانشگاه‌ها و حتی تجمعی یا ادغام دانشگاه‌های استان‌های غربی کشور نداریم، موضوع دانشگاه‌های استان‌های مختلف در کارگروه استانی بررسی می‌شود و خود آنها باید تصمیم بگیرند ولی در مورد دانشگاه‌های تک‌جنسیتی موضوع در سطح وزارت‌خانه انجام می‌شود.

 

 

وی تاکید کرد:

بنابراین واحدهای مخصوص زنان را در سطح استان‌ها خواهیم داشت، اما شعبه دانشگاهی‌ یا پردیس دانشگاهی یا وابسته به دانشگاه معین استان باشد باید در سطح وزارتخانه در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

ایرنا

 

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه