کد خبر:288229
پ
۶۲۶۵۰۵۰۱
متحدان شرقی ناتو:

حضور نیروهای واگنر در بلاروس مشکل ایجاد می‌کند

کشورهای اروپای شرقی عضو ناتو هشدار دادند که انتقال نیروهای مزدور روسی واگنر به بلاروس، بی‌ثباتی منطقه‌ای بیشتری ایجاد می‌کند؛ اما دبیرکل ناتو گفت که این ائتلاف آماده دفاع از خود در برابر هر تهدیدی است.

کشورهای اروپای شرقی عضو ناتو هشدار دادند که انتقال نیروهای مزدور روسی واگنر به بلاروس، بی‌ثباتی منطقه‌ای بیشتری ایجاد می‌کند؛ اما دبیرکل ناتو گفت که این ائتلاف آماده دفاع از خود در برابر هر تهدیدی است.

 

 

*** حضور نیروهای واگنر در بلاروس مشکل ایجاد می‌کند

 

 

به گزارش سروش، هیتاناس ناوسدا، رئیس‌جمهوری لیتوانی روز سه‌شنبه پس از نشستی در لاهه با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و رهبران دولت شش متحد دیگر ناتو گفت:

«اگر واگنر قاتلان زنجیره‌ای خود را در بلاروس مستقر کند، همه کشورهای همسایه با خطر بی‌ثباتی بزرگ‌تری مواجه خواهند شد.»

 

 

همچنین آندژی دودا، رئیس‌جمهوری لهستان افزود:

«این واقعا جدی و بسیار نگران‌کننده است و ما باید تصمیمات بسیار قاطع و محکمی بگیریم. این نیاز به پاسخ بسیار بسیار سخت ناتو دارد.»

 

 

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روز سه‌شنبه یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر، براساس توافقی که توسط الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس به دست آمده و به شورش مزدوران این گروه در روسیه در روز شنبه پایان داد، وارد بلاروس شد. به دنبال آن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت که به شبه‌نظامیان واگنر پیشنهاد می‌شود که در آنجا جابجا شوند.

 

 

در همین حال استولتنبرگ گفت:

هنوز خیلی زود است که بگوییم این چه معنایی برای متحدان ناتو می‌تواند داشته باشد و در ادامه بر افزایش تدابیر دفاعی از جناح شرقی ناتو در سال‌های اخیر تاکید کرد.

 

 

دبیرکل ناتو گفت:

«ما پیام روشنی به مسکو و مینسک فرستادیم، مبنی بر اینکه ناتو برای محافظت از هر متحد و هر وجب از خاک ناتو آنجاست. ما در حال حاضر حضور نظامی خود را در بخش شرقی این ائتلاف افزایش داده‌ایم و تصمیمات بیشتری در اجلاس آتی برای تقویت بیشتر دفاع جمعی خودمان با نیروهای با آمادگی بالا و توانایی‌های بیشتر خواهیم گرفت.»

 

 

استولتنبرگ گفت این شورش نشان داده است که «جنگ غیرقانونی» پوتین علیه اوکراین باعث تعمیق اختلافات در روسیه شده است. او افزود: «در عین حال، ما نباید روسیه را دست‌کم بگیریم. بنابراین مهمتر است که به حمایت خود از اوکراین ادامه دهیم.»

 

 

رئیس‌جمهوری لهستان هم ابراز امیدواری کرد که تهدید ناشی از نیروهای واگنر در اجلاس سران ۳۱ عضو ناتو در ویلنیوس لیتوانی که قرار است از ۱۱ تا ۱۲ ژوئیه برگزار شود، در دستور کار قرار گیرد.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه