کد خبر:281992
پ
نامی
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در اختتامیه اولین رویداد مدیریت بحران ایران قوی ۱۴۰۱:

حضور ۱۲۴ شرکت دانش بنیان در اولین رویداد مدیریت بحران ایران قوی/ متاسفانه مقررات شورای عالی معماری و شهرسازی در شهرها و مناطق زلزله‌خیز کشور، رعایت نشده است

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ضمن انتقاد از عدم اجرای مقررات شورای عالی معماری و شهرسازی در شهرها و مناطق زلزله‌خیز کشور، تاکید کرد متاسفانه مصالح ساختمانی ما کارایی لازم را ندارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ضمن انتقاد از عدم اجرای مقررات شورای عالی معماری و شهرسازی در شهرها و مناطق زلزله‌خیز کشور، تاکید کرد متاسفانه مصالح ساختمانی ما کارایی لازم را ندارد.

 

*** اولین رویداد مدیریت بحران ایران قوی

 

به گزارش سروش، محمد حسین نامی در اختتامیه اولین رویداد مدیریت بحران ایران قوی که با حضور معاون هماهنگ کننده سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی و مدیران این حوزه در سطح کشور و استان‌ها در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، ضمن عرض خیرمقدم به حاضرین، در خصوص جزئیات فعالیت این رویداد، اظهار داشت:

اولین رویداد مدیریت بحران ایران قوی طی سه روز برگزار شد و هر نصف روز در اختیار دو وزارتخانه قرار داشت.

کشور ما جز کشورهایی است که مخاطره‌‌های بسیاری داشته، به طوری که از پنجاه و شش مخاطره و سوانح انسان‌ساخت در جهان، سی و دو مورد در ایران رخ داده است.

لذا ضرورت دارد با وجود سوانحی نظیر سیل، زلزله، ریز گرد، فرونشست و…. با بهر‌گیری از علوم جدید از جان مردم و دارایی‌های آنها محافظت کرد.

 

وی در ادامه، تصریح کرد:

طی این رویداد ۱۲۴ شرکت دانش بنیان را به کار گرفتیم که تمامی این سرکت‌ها تولید علم جدید داشتند و جوانان در این شرکت‌ها دارای ایده‌های مختلفی بودند، همچنین استادید دانشگاه، دانشجویان و ۲۳ دانش آموز نیز دارای ایده‌های علمی و جدید بودند‌.

سعی کردیم همزمان همه اینها را به هم نزدک کنیم و در مدیریت بحران از آنها استفاده کنیم.

 

بحران

 

*** ضرورت پیش‌گیری پیش از بحران

 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه راهی جز پیش‌گیری نداریم، ادامه داد:

تمامی مصوبات رهبر معظم انقلاب روح حاکم بر پیش‌گیری دارند و همچنین مصوبات مجلس نیز پیرو همین سیاست است.

به عنوان مثال کشور ما بین شصت و هشت تا هفتاد و دو درصد روی گسل‌ها قرار دارد، لذا باید در اولین اقدام که پیش‌گیری است، ساختمان‌هایی بسازیم که تاب زلزله را داشته باشد.

بر اساس مقیاس ما هر زلزله چهار ریشتری معادل هزار تن تی ان تی یعنی برابر با یک بمب اتمی هیروشیما است.

زلزله ترکیه که اخیرا به وقوع پیوست معادل نوزده انفجار هیروشیما بود!

 

نامی همچنین اعلام کرد:

مرکز تست مصالح ساختمانی ما در سوهانک است که در آنجا سانتریفیوژها با سرعت بالا در حال چرخش است و بلوک سیمانی باید تا چهار دقیقه دوام بیاورد اما در ده ثانیه خرد می‌شود.

میلگرد هم همینطور خرد می‌شود و یعنی مصالح ما کارایی لازم را ندارد.

 

*** زمین لرزه‌های ایران و ترک فعل‌ها

 

به گزارش سروش، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به حرکت صفحات زمین اشاره کرد و گفت:

به دلیل حرکت و فشار صفحه عربستان به نوک جزیره کیش، بندر خمیر و لنگه بیش از هزار زلزه در این منطقه مثلثی شکل، رخ داد و در منطقه ساقه خشک تلفات نیز داشتیم.

متاسفانه مقررات شورای عالی معماری و شهرسازی رعایت نشده است و در کوچه هشت متری حداکثر بنای سه طبقه باید ساخته شود اما به عنوان مثال در اندرزگو دوازده طبقه ساخته شده و یا هشت طبقه زیر زمین ساختند یعنی کاملا بر روی گسل رفته اند.

در خوی مرکز روستایی فیررو خساراتی که وارد شده به خاطر ساخت و ساز بدون جواز از مهندسان ناظر ساخت بوده است.

در روستای مرتضی گرد دویست میلیون تومان پرداخت می کنند و سریع مجوز ساخت هایی گرفتند که با زلزه چهار ریشتری خراب می شوند.

روستای گریس در کنار مرز کشور نیز ساختمان های استاندارد در زلزله سالم ماند اما در کنار آن ساختمان های غیر استاندارد کاملا ریخت.

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه