کد خبر:287564
پ
علی آبادی
سروش گزارش می‌دهد:

در جلسه رای اعتماد عباس علی‌آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت چه گذشت؟

جلسه رای اعتماد عباس علی‌آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

جلسه رای اعتماد عباس علی‌آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

 

*** گزارش کمیسیون صنایع و معادن درخصوص برنامه‌های علی آبادی

 

به گزارش سروش، روح الله عباسپور در جریان بررسی صلاحیت عباس علی آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت، گزارش کمیسیون صنایع و معادن درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.

 

خلاصه متن گزارش بدین شرح است:

در راستای بررسی صحت مدارک تحصیلی وزیر محترم پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در مقاطع دانشگاهی موضوع، طی نامه شماره۲۰۲۶۱مورخ ۱۷/۰۳/۱۴۰۲ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استعلام گردید که بر اساس مکاتبه شماره ۵۳۷۴۸ مورخ ۲۱/۰۳/۱۴۰۲آن وزارتخانه مدارک تحصیلی مشارالیه در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری که در سوابق وزیر پیشنهادی اشاره گردیده مورد تائید قرار گرفت.

نتایج بررسی تطبیقی برنامه های ارائه شده ایشان برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اسناد بالادستی توسط کمیسیون، حکایت از آن دارد که پنجاه درصد (۵۰%) برنامه های پیشنهادی با احکام فوق الذکر ” منطبق” و چهل و یک درصد (۴۱%) از موارد” همسو” است. بعلاوه نتایج حاصله نشان می دهد نه درصد (۹%) به احکام اشاره ای نشده است.

در جلسه مزبور با طرح سوالات متعدد در ابعاد تخصصی و فنی، مدیریتی و اجرایی از طرف نمایندگان محترم عضو کمیسیون و استماع دیدگاهها و پاسخ های ایشان، صلاحیت وزیر محترم پیشنهادی مورد ارزیابی قرار گرفت.

در مجموع پس از بحث و تبادل نظر، اعضای کمیسیون، صلاحیت ایشان را برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد تائید قرار داد و با نظر مثبت، نکات و پیشنهادهای زیر راتوصیه نمود.

 

*** گزارش کمیسیون اقتصادی درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت

 

مهدی طغیانی در جریان بررسی صلاحیت عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به ارائه گزارش کمیسیون اقتصادی بعد از بررسی صلاحیت وی در این کمیسیون پرداخت و گفت:

بر اساس قانون آئین‌نامه داخلی برنامه‌های عباس علی آبادی برای بررسی صلاحیت، انطباق مدارک و سوابق وی با اسناد بالادستی در کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به برخی از برنامه‌های این وزیر پیشنهادی عنوان کرد:

تنظیم بازار کالاهای اساسی، ارتقاء تجارت جهانی ایران، انتخاب افراد توانمند در عرصه تجارت خارجی، حذف قیمت دستوری، همچنین تبدیل وظایف وزارتخانه از تصدی‌گری به سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری در کنار کارآمدسازی ساختار بازار و برنامه‌ریزی جامع برای بنگاه‌های خرد و متوسط از جمله برنامه‌های وزیر پیشنهادی بود.

 

وی در ادامه با بیان اینکه برنامه‌های وزیر پیشنهادی با توجه به مأموریت‌های وزارتخانه صمت، در صورت عملیاتی شدن مورد قبول واقع شد، اظهار داشت:

کمیسیون نیز در ادامه جلسه به بیان انتظارات و اولویت‌های خود پرداخت که علاوه بر اجرای برنامه‌ها و تعهدات داده شده در این جلسه، این موارد نیز مدنظر قرار گیرد.

 

طغیانی در ادامه با اشاره به اولویت‌های کمیسیون‌ اقتصادی برای وزارت صمت یادآور شد:

اجرای قوانین معطل مانده، تعیین رایزنان خارج از کشور همراه با بازنگری در مأموریت آنها، استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی، همکاری با وزارت خارجه برای تقویت دیپلماسی اقتصادی، استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان برای تقویت خدمات فنی و مهندسی این وزارتخانه، تفکیک بنگاه‌‌داری از اقتصاد ملی مانند شرکت‌های صنعتی و معدنی، اصلاح سیاست‌های تجاری و تعرفه‌ای به منظور ارتقاء کیفیت و رقابت میان کالاهای داخلی و ساماندهی وضعیت بورس کالا از مهمترین خواسته‌های کمیسیون اقتصادی از وزارت صمت بود.

 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان نظر نهایی کمیسیون متبوع خود را اعلام و خاطر نشان کرد:

اعضای کمیسیون با اکثریت آراء عباس علی آباد را به عنوان گزینه مقبول برای تصدی‌ وزارت صمت معرفی کردند.

 

*** موافقان و مخالفان علی‌آبادی چه گفتند؟

 

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان موافق و مخالف، به بیان نظرات خود پرداختند.

 

*** نظری (مخالف): برنامه وزیر پیشنهادی صمت برای واردات خودروهای کارکرده چیست؟

 

سیدغنی نظری در جریان بررسی صلاحیت علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به عنوان مخالف اظهار کرد:

برنامه‌های آقای علی‌آبادی حاکی از بی‌توجهی به مناطق محروم است آیا همچنان شرکت‌هایی همچون ایدرو و ایمیدرو می‌خواهند در مناطق محروم سرمایه‌ گذاری نکنند و مردم در این مناطق با مشکلات مواجه باشند؟

 

وی با تاکید بر این‌که باید به صنایع مبتنی به آمایش سرزمینی توجه شود، اضافه کرد:

چنین چیزی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دیده نمی‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تعامل بالا با مجلس مهم است، گفت: دیروز در حین معرفی اعضای کمیسیون، آقای علی آبادی توجهی نمی‌کرد که نشان می‌دهد ایشان تعامل مثبتی با مجلس شورای اسلامی نخواهند داشت.

 

وی با بیان این‌که موضوع معدن در برنامه پیشنهادی وزیر صنعت، معدن و تجارت مفقوده است، تصریح کرد:

رهبری چند بار بر لزوم توجه به معادن و استفاده از آن تاکید داشتند. امروزه در برخی مناطق، معادن هیچ نفعی برای مودیان ندارد و ارزش افزوده معادن هم دیده نمی‌شود حال این‌که معادن فرصتی برای پیشرفت توسعه کشور هستند.

 

*** عسگری (مخالف): وزیر پیشنهادی صمت نسبت خود را با تفکر اقتصاد نئولیبرال مشخص کند

 

در ادامه، مهدی عسگری، به عنوان مخالف اظهار کرد:

آقای علی آبادی یک مدیر موفق در یک بنگاه بزرگ صنعتی است اما اکنون راجع به یک مسند مهم یعنی حکمرانی صنعت، معدن و تجارت صحبت می‌کنیم. آیا لزوما موفقیت در یک بنگاه بزرگ صنعتی با همان طرز کار در مسند وزارت صنعت نیز کارساز خواهد بود؟ این دو جایگاه با هم تفاوت دارد.

 

نماینده مردم کرج در ادامه اظهار کرد:

وزیر پیشنهادی در برنامه‌های خود بر یکسری کلید واژه‌ها تاکید کردند مثل این‌که نرخ ارز را به قیمت بازار تعیین خواهد کرد و از سوی دیگر قیمت گذاری دستوری حذف می‌شود و یارانه‌های پنهان هدفمند خواهند شد. این کلید واژه‌ها شباهت زیادی با تفکر اقتصاد سرمایه‌ داری و آنچه که سال‌ها در سه دهه اخیر به اقتصاد کشور تحمیل شده است دارد.

انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی نسبت خود را با تفکر اقتصاد نئولیبرال مشخص کند. آیا برای مدیریت خود از صاحبان این تفکر و حلقه نیاوران بهره‌ خواهند برد؟ بنده راجع به ارز از ایشان سوال کردم و ایشان تاکید داشتند که نرخ ارز را به نرخ بازار آزاد تک نرخی خواهند کرد. سوال این است که با کدام بازار قرار است تک نرخی شود؟ تجربه رئیس کل سابق بانک مرکزی را فراموش نکنید.

 

عسگری همچنین، تاکید کرد:

ایشان از حذف قیمت گذاری دستور سخن گفتند کدام بازار بزرگ و صنایع بزرگ ما به طور کامل رقابتی هستند که بخواهند قیمت گذاری دستوری حذف شود. در بحث یارانه پنهان نیز باید بگویم که این واژه جعلی محصول یکسری پیش فرض‌ها است. این یک بیماری در اقتصاد است که باید درمان شود نه این‌که به آن رسمیت بخشیده شود.

 

*** دهمرده(موافق): علی‌آبادی اهل رانت و باج دادن نیست

 

همچنین حبیب‌الله دهمرده، به عنوان موافق وزیر پیشنهادی، تصریح کرد:

آقای علی آبادی را چند سال است که می‌شناسم او دارای برنامه علمی و کارشناسی کوتاه، میان و بلند مدت است و افق دید وسیعی دارد.

 

 نماینده مردم زابل در ادامه، افزود:

علی آبادی ریسک پذیری و خطر پذیری را در دستور کار دارد، او شجاع است و می‌تواند «نه» بگوید و اهل رانت و باج دادن نیست و عملیاتی کار می‌کند.

 

دهمرده با بیان این‌که علی آبادی وعده استفاده از معادن سیستان را داده است، گفت:

بنده برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را مطالعه کرده و او را می‌شناسم اهل ابتکار، نوآوری و شجاعت است و برنامه‌هایش هم مبتنی بر واقعیت است لذا از نمایندگان می‌خواهم که به او رای دهند.

 

*** زاهدی (موافق): علی‌آبادی به خوبی با بخش خصوصی آشنا است

 

همچنین محمدمهدی زاهدی، در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی علی‌آبادی گفت:

به عنوان کسی که مدتی سکانداری وزارت علوم را برعهده داشته و سال‌ها عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بوده بیان می‌کنم که تحصیلات وزیر پیشنهادی در بهترین دانشگاه‌های کشور انجام شده و باید قدردان چنین مدیران خبره، تیزهوش و فهیم باشیم. ایشان فوق لیسانس دانشگاه تهران و دکترای خود را از دانشگاه خواجه نصیر گرفته است و در خصوص زمانبندی دریافت مدارک باید گفت که در دانشگاه‌ها چنین اتفاقاتی می‌افتد.

 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق خدمتی وزیر پیشنهادی بیان کرد:

سدسازی، تونل‌سازی، برج‌سازی، حضور در تولید صنایع دفاعی، ساخت نیروگاه‌های پیشرفته، لوکوموتیو و شروع عملیات برای خودروهای برقی، بهره‌برداری، بهره‌وری و بهینه‌سازی از جمله اقدامات آقای علی‌آبادی است. مقامات عالی کشور از عملکرد مپنا تجلیل به عمل آورده‌اند و یکی از ویژگی‌های خوب وزیر پیشنهادی این است که با بخش خصوصی آشنایی نزدیکی دارد.

 

*** محمودزاده (مخالف): وزیر پیشنهادی صمت برنامه مشخصی برای خودرو ندارد

 

در ادامه این نشست، جلال محمودزاده به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی صمت، اظهارکرد:

آقای علی آبادی شما که سابقه فراوانی در زمینه نظامی داشتید آیا بهتر نبود به جای پذیرش این مسئولیت کلیدی در همان مسئولیت قبلی باقی می‌ماندید؟ امسال سال افزایش تولید و مهار تورم است چرا در برنامه‌های خود اشاره‌ دقیقی به این موضوع نداشتید؟

 

نماینده مردم مهاباد همچنین، ادامه داد:

در رابطه با صنایع خودروسازی و صنایع معدنی در برنامه شما اهداف مشخصی دیده نمی‌شود. خودروهای بی‌کیفیت داخلی جان هزاران نفر از هموطنان را می‌گیرد و هر وزیری که برای وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی می‌شود ابتدا در برنامه‌های خود از ساماندهی صنعت خودروسازی سخن می‌گوید اما بعد از انتخاب در دام مافیای خودروسازی می‌افتد.

 

*** مخالفت رحیمی جهان‌آبادی با برنامه‌های علی‌آبادی

 

همچنین، جلیل رحیمی جهان آبادی به عنوان مخالف، خطاب به نمایندگان مجلس بیان کرد:

شما دارید برای وزارتخانه ای تصمیم می گیرید که سرنوشت مردم در آنجا رقم می خورد؛ ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی، ۳۳ درصد حوزه اشتغال کشور، ۷۵ درصد صادرات غیر نفتی، واحدهای صنعتی نیمه کاره، ارز تأمین نشده، خودروهای لگن و بی کیفیت، برنامه های شعاری و بی کیفیت که می شود از خیابان انقلاب ده ها مورد از آن پرینت گرفت و ارائه کرد.

 

وی همچنین،  افزود:

شما نماینده ملتی هستید که برای هر تصمیم، هر رأی و هر نظری که می دهید باید به خدا و این ملت پاسخگو باشید. از برنامه هایی که آقای وزیر به شما ارائه داده اند ظرف کمتر از نیم ساعت می شود ۵۰ تا از این برنامه ها را در میدان انقلاب تهیه کرد.

 

*** گودرزوند (موافق): برخی نمایندگان بدون خواندن برنامه وزیر پیشنهادی مخالفت می‌کنند

 

در ادامه، مهرداد گودرزوند چگینی، نماینده مردم رودبار به عنوان موافق وزیر پیشنهادی، تصریح کرد:

آقای علی آبادی فردی توانمند در بعد اجرایی و عملکردی است اما برخی بدون آنکه یک صفحه از برنامه‌های او را خوانده باشند با او مخالفت کرده و حتی مجلس شورای اسلامی را متهم می‌کنند. نباید منافع شخصی را بر منافع مردم ترجیح دهیم که این ظلم به مردم است.

 

وی همچنین، ادامه داد:

ای کاش یکبار برنامه‌های آقای علی آبادی را می‌خواندید و بعد مخالفت می‌کردید، حرف‌هایی که زده شد هیچ کدام همخوانی با برنامه‌های علی آبادی ندارد. نباید تسلیم جوسازی‌ها شوید.

 

*** پورابراهیمی: رویکردهای علی‌آبادی با مأموریت‌های کمیسیون اقتصادی منطبق است

 

محمدرضا پورابراهیمی، نیز به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صمت، گفت:

وزارت صمت هم بخش صنایع و هم بخش بازرگانی و داخلی است و مأموریت بخش بازرگانی داخلی و خارجی بر عهده کمیسیون اقتصادی است.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین، افزود:

روز گذشته به طور مفصل در کمیسیون اقتصادی مباحث تخصصی را در بخش های مختلف مطرح کردیم که حقیقتا چارچوب فکری که آقای علی آبادی در جلسه دیروز کمیسیون مطرح کردند با رویکردهایی که ما در حوزه مأموریت های این کمیسیون بر عهده داریم انطباق داشت و مباحث مهمی در جلسه بحث شد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه