کد خبر:289359
پ
۶۲۶۷۸۴۷۷
سروش گزارش می‌دهد:

دستگاه‌های ذهن‌خوان می‌توانند به دزد افکار ما تبدیل شوند

به گفته‌ی محققان، دستگاه‌هایی که می‌توانند فعالیت مغز را ضبط کنند و تغییر دهند، مشکلاتی مربوط به حریم خصوصی ایجاد می‌کنند که قوانین موجود حقوق بشر را به چالش می‌کشد و باید برای کنترل آن قوانینی تنظیم کرد.

به گفته‌ی محققان، دستگاه‌هایی که می‌توانند فعالیت مغز را ضبط کنند و تغییر دهند، مشکلاتی مربوط به حریم خصوصی ایجاد می‌کنند که قوانین موجود حقوق بشر را به چالش می‌کشد و باید برای کنترل آن قوانینی تنظیم کرد.

 

 

*** دستگاه‌های ذهن‌خوان می‌توانند به دزد افکار ما تبدیل شوند

 

 

به گزارش سروش، پیشرفت‌های علمی به سرعت مفاهیم علمی-تخیلی مانند ذهن خوانی را به واقعیت تبدیل می‌کنند و باعث شکل‌گیری سوالات چالش‌برانگیزی در ذهن اخلاق‌دانانی می‌شوند که در حال بررسی چگونگی تنظیم مقررات برای روش‌های ذهن‌خوانی برای محافظت از حقوق بشر مانند حریم خصوصی هستند.

در روز ۱۳ ژوئیه، دانشمندان علوم اعصاب، متخصصان اخلاق‌شناسی و وزرای دولت این موضوع را در نشست پاریس که توسط یونسکو (آژانس علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) سازماندهی شده بود، مورد بحث قرار دادند.

نمایندگان گام‌های بعدی را در اداره چنین «فناوری‌های عصبی» یا به عبارت دیگر روش‌ها و دستگاه‌هایی که مستقیما با مغز برای نظارت بر آن یا تغییر فعالیت آن در تعامل هستند، ترسیم کردند.

این فناوری‌ها اغلب از روش‌های الکتریکی یا تصویربرداری استفاده می‌کنند و طیف وسیعی را از دستگاه‌های مورد تایید پزشکی مانند ایمپلنت‌های مغزی برای درمان بیماری پارکینسون گرفته تا محصولات تجاری مانند پوشیدنی‌های مورد استفاده در واقعیت مجازی(VR) در بر می‌گیرند. دستگاه‌هایی که برای جمع‌آوری داده‌های مغز استفاده می‌شوند یا به کاربران اجازه می‌دهد با ذهن خود نرم‌افزارها را کنترل کنند.

گابریلا راموس(Gabriela Ramos)، دستیار مدیرکل علوم اجتماعی و انسانی یونسکو، در این نشست گفت که تنظیم مقررات برای نوروتکنولوژی یک بحث فناورانه نیست بلکه یک بحث اجتماعی، یک بحث قانونی است.

پیشرفت‌ها در فناوری عصبی شامل روش‌های تصویربرداری عصبی است که می‌تواند محتوای افکار افراد را رمزگشایی کند، و رابط‌های مغز و رایانه(BCIs) کاشته‌شده در مغز که می‌تواند افکار افراد را به متن تبدیل کند.

این حوزه به سرعت در حال رشد است و آخرین گزارش یونسکو در مورد نوروتکنولوژی که در این نشست منتشر شد، نشان داد که در سراسر جهان، تعداد ثبت اختراع‌های مرتبط با فناوری عصبی که سالانه ثبت می‌شوند، بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ دو برابر شده است.

این گزارش می‌گوید که سرمایه‌گذاری روی این مورد بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، ۲۲ برابر شده و نوروتکنولوژی اکنون یک صنعت ۳۳ میلیارد دلاری است.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه