کد خبر:292144
پ
دکتر سعید سیفی مجری گفتگوی ویژه خبری صدا و سیما
گفتگوی ویژه خبری

دلایل استقبال کشورهای منطقه از دیپلماسی همسایگی ایران + فیلم

برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور کارشناسان سیاسی به بررسی دلایل استقبال کشورهای منطقه از دیپلماسی همسایگی ایران پرداخت.

برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور کارشناسان سیاسی به بررسی دلایل استقبال کشورهای منطقه از دیپلماسی همسایگی ایران پرداخت.

 

سعید سیفی گفتگوی ویژه خبری
دکتر سعید سیفی مجری گفتگوی ویژه خبری صدا و سیما

 

*** استقبال کشورهای منطقه از دیپلماسی همسایگی

 

به گزارش سروش، بعد از ۱۹ اسفند یعنی حدود ۱۰ روز پیش که خبر توافق ایران و عربستان با میانجیگری چین منتشر شد، تحولات دیپلماتیک منطقه با محوریت دیپلماسی همسایگی ایران وارد فاز جدیدی شد.

بعد از توافق با عربستان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به نمایندگی از مجموعه سیاست خارجی کشورمان در رأس هیأت های مختلف ابتدا به امارات و امروز در سومین گام به عراق سفر کرد.

در این میان سفر هیأت پارلمانی کشورمان به بحرین را برای شرکت در صد و چهل و ششمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی «IPO» را هم داشتیم که در آن دیدارهای خوبی میان نمایندمان مجلس ایران با رئیس و نمایندگان مجلس بحرین صورت گرفت و در آن دیدارها بحرینی ها علاقه مندی خود را برای احیای روابط با کشورمان ابراز کردند و حتی آن طور که در خبرها آمده از رئیس مجلس کشورمان برای سفر به بحرین دعوت کردند.

اما در این میان توافق با عربستان که با استقبال مثبت بسیاری از کشورها و نهادهای منطقه ای و بین المللی و شخصیت های بزرگ جهانی روبرو شد به نقطه عطفی در تحولات دیپلماتیک منطقه ای در این مقطع زمانی تبدیل شد.

هنوز پنج روز از انتشار خبر این توافق نگذشته بود که وزیر دارایی عربستان از تمایل و امکان سرمایه گذاری کشورش در سریع ترین زمان ممکن در ایران خبر داد.

اما در کنار مذاکرات دو کشور برای بازگشایی سفارتخانه ها و تبادل سفرا، ساعتی پیش خبری به نقل از معاون سیاسی رئیس جمهور در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفت که دوباره توجه همه کشورهای منطقه و جهان را به جایگاه ایران و موضوع تمایل عربستان در برقراری هر چه سریعتر روابط با ایران را جلب کرد.

نامه پادشاه عربستان به رئیس جمهور ایران که در آن ضمن استقبال از توافق دو کشور، تقویت همکاری های اقتصادی و منطقه ای با کشورمان را خواستار شده بود.

درخواستی که با استقبال رئیس جمهور کشورمان نیز روبرو شد.

حالا این تحولات جدید دیپلماتیک منطقه ای چند سؤال را پیش روی محافل سیاسی، کارشناسی و رسانه ای قرار داده.

دلیل استقبال قابل توجه کشورهای منطقه از دیپلماسی منطقه ای یا همسایگی چیست؟ چه مواردی آنها را به این نتیجه رسانده که باید امنیت و ثبات خود را در همراهی و تعامل با کشورهای همسایه و منطقه دنبال کنند نه خارج از آن؟ و در نهایت این که این همگرایی چه دستاوردهایی را می تواند برای کشورهای منطقه به همراه داشته باشد؟

 

در همین راستا برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر به بررسی دلایل استقبال کشورهای منطقه از دیپلماسی همسایگی ایران اختصاص یافت که در ادامه می‌توانید این برنامه را ملاحظه نمایید:

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه