کد خبر:300802
پ
۶۳۰۰۲۷۹۳
سروش گزارش می‌دهد:

رونمایی چین از اولین موتور دیزلی جهان با بازده حرارتی ۵۳/۰۹ درصد

چین با تلاش برای بهینه‌سازی چهار سیستم حیاتی موتورهای دیزلی شامل تامین سوخت، ورودی هوا، احتراق و کاهش اصطکاک از اولین موتور دیزلی جهان با بازده حرارتی ۵۳.۰۹ درصد رونمایی کرد.

چین با تلاش برای بهینه‌سازی چهار سیستم حیاتی موتورهای دیزلی شامل تامین سوخت، ورودی هوا، احتراق و کاهش اصطکاک از اولین موتور دیزلی جهان با بازده حرارتی ۵۳.۰۹ درصد رونمایی کرد.

 

 

*** رونمایی چین از اولین موتور دیزلی جهان با بازده حرارتی ۵۳/۰۹ درصد

 

 

به گزارش سروش، از زمان اختراع موتور احتراق داخلی دیزلی در ۱۲۷ سال پیش، مهندسان و دانشمندان همواره تلاش کرده‌اند تا بازده گرمایی یا حرارتی آن را بهبود بخشند.

به نقل از آی‌ای، اکنون در یک پیشرفت قابل توجه، اولین موتور دیزلی تاریخ با بازده حرارتی ذاتی ۵۳.۰۹ درصد توسط شرکت چینی ویچای پاور(Weichai Power) رونمایی شده است.

این شرکت، فناوری جدید خود را در کنگره جهانی موتورهای احتراق داخلی ۲۰۲۴ که در تیانجین چین آغاز به کار کرده، به نمایش گذاشته است.

این موفقیت توسط یک سازمان آزمایش معتبر بین‌المللی موسوم به TÜV SÜD و همچنین مرکز تحقیقات و فناوری خودرو در چین که یک نهاد تخصصی آزمایش موتورهای احتراق داخلی در کشور چین است، تاییده شده است.

درصد انرژی احتراق دیزلی که بدون نیاز به مکانیزم بازیابی گرمای اتلاف شده به خروجی مفید موتور منتقل می‌شود، به عنوان بازدهی حرارتی موتور شناخته می‌شود و کارکرد موتور با افزایش بازدهی حرارتی موتور بهبود می‌یابد.

شرکت ویچای پاور در ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۰ با رونمایی از یک موتور دیزلی که رکورد جدیدی را با بازدهی حرارتی ۵۰.۲۳ درصد به ثبت رسانده بود، به نقطه عطف قابل توجهی در این زمینه دست یافت.

این شرکت در ژانویه ۲۰۲۲ به پیشرفت بیشتری دست پیدا کرد و بازدهی حرارتی موتور خود را به ۵۱.۰۹ درصد رساند و سپس در نوامبر ۲۰۲۲ به بازدهی حرارتی ۵۲.۲۸ درصدی دست یافت که از رکوردهای قبلی خود پیشی گرفت.

موتورهای دیزلی شرکت ویچای پاور در مقایسه با محصولات رایج که معمولاً بازدهی حرارتی متوسط ۴۶ درصدی را برای موتورهای دیزلی موجود در بازار محقق می‌کنند، عملکرد فوق العاده‌ای دارند.

به گفته کارشناسان، به کارگیری موتورهای دیزلی با بازدهی حرارتی بیش از ۵۲ درصد می‌تواند به کاهش قابل توجه ۱۲ درصدی در مصرف سوخت و انتشار کربن دی اکسید منجر شود.

تیم تحقیقاتی شرکت ویچای پاور با صرف بیش از ۵۰۰ روز تلاش متمرکز برای بهینه‌سازی چهار سیستم حیاتی موتورهای دیزلی شامل تامین سوخت، ورودی هوا، احتراق و کاهش اصطکاک به این موفقیت دست یافته است.

این تیم به طور موثر فناوری‌های احتراق با انبساط بالا، فشار جریان مخلوط، تزریق سوخت با بازدهی بالا و کاهش اصطکاک با مقاومت پایین را توسعه داده و با پیشرفت‌های اندک ۰.۱ درصدی در هر بار، به نقطه عطف مهمی دست یافته است.

سرانجام این تلاش‌ها به شکست سد بازدهی حرارتی ۵۳ درصدی برای اولین بار در سطح جهان منجر شد. پژوهشگران چینی می‌گویند این دستاورد قابل مقایسه با دویدن انسان در یک مسابقه ۱۰۰ متری در کمتر از ۹ ثانیه است.

گفتنی است که پژوهشگران این شرکت در طول این مرحله از تحقیق و توسعه ۱۷۶ اختراع جدید را به ثبت رساندند.

ارتقا از سطح بازده حرارتی ۴۵ تا ۴۶ درصدی به بازدهی حرارتی ۵۳ درصد می‌تواند اقتصاد موتورهای دیزلی را تا حدود ۱۴ درصد بهبود بخشد.

این نوآوری سالانه حدود ۳۱ میلیون تن منجر به صرفه‌جویی در سوخت و همچنین کاهش انتشار کربن به میزان ۹۷ میلیون تن می‌شود.

یک تراکتور سنگین با مسافت پیموده شده سالانه ۲۵۰ هزار کیلومتر به لطف این فناوری می‌تواند در حدود ۱۲ هزار گالن در مصرف سوخت دیزل صرفه‌جویی کند که این با توجه به قیمت سوخت منجر به صرفه‌جویی سالانه چندین هزار دلاری برای مالک تراکتور می‌شود.

به گفته پژوهشگران شرکت ویچای پاور، این پیشرفت فنی نه تنها به حمل و نقل، بلکه به صنایع دیگر مانند ماشین آلات ساختمانی، تجهیزات کشاورزی، کشتی‌ها و تجهیزات تولید برق و سایر صنایع کمک خواهد کرد و مزایای جدیدی برای آنها فراهم می‌کند.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش