کد خبر:294673
پ
۱۷۰۷۰۷۳۴۰
سروش گزارش می‌دهد:

ساخت نانوتوربینی که در محلول نمکی می‌چرخد

محققان هلندی نانوتوربینی ساختند که در آن از نانوحفره و اوریگامی دی ان ای استفاده شده است و با کمک یون‌های در محلول نمک به چرخش در می‌آید.

محققان هلندی نانوتوربینی ساختند که در آن از نانوحفره و اوریگامی دی ان ای استفاده شده است و با کمک یون‌های در محلول نمک به چرخش در می‌آید.

 

 

*** ساخت نانوتوربینی که در محلول نمکی می‌چرخد

 

 

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، ‌ DNA Origami (اوریگامی دی‌ان‌ای) به فناوری ساختن اشکالی خاص از مولکول دی‌ان‌ای در فضای دو یا سه بُعدی در مقیاس نانو گفته می‌شود.

در اوریگامی دی‌ان‌ای ماده اصلی‌ که مورد استفاده قرار می‌گیرد، رشته دی‌ان‌ای است.

براساس گزارش تارنمای نانو ورک، یک تیم مشترک از محققان به سرپرستی دکتر سس دکر از دانشگاه صنعتی دلفت در هلند، با همکاری محققان بین المللی به پیشرفت جالب توجهی در دنیای نانوموتورها رسیدند.

آنها نوعی توربین نانویی از جنس دی ان ای (DNA) ساختند که می‌تواند یک تغییر موثر در این بخش باشد.

این نانوموتور از گرادیان یون (حرکت یون) یا ظرفیت الکتریکی در دو طرف یک نانوحفره حالت جامد برای تامین انرژی توربین استفاده کرده و حرکت مکانیکی در آن ایجاد می‌کند.

آنها با استفاده از یک نانولوله از جنس با قطر ۲۵ نانومتر که توسط جریان آب حرکت می‌کند تا ۲۰ چرخش در ثانیه را انجام می‌دهد.

این نانوتوربین، چرخش حساس به یون داشته که ویژگی منحصر به‌فردی بوده و می‌توان از آن در حوزه‌هایی مانند تحویل داروهای هدفمند استفاده کرد.

از آنجایی که در این فناوری از اوریگامی دی ان ای استفاده می‌شود، امکان کنترل طراحی کامل وجود دارد. یافته‌های این گروه تحقیقاتی در نشریه نیچر تکنولوژی ( Nature Technology) منتشر شده است.

شین شی از محققان این پروژه گفت: این نانولوله دارای قطر ۲۵ نانومتری و از دی ان ای ساخته شده است و تیغه‌هایی برای کنترل جهت چرخش دارد.

برای کار، این ساختار در یک جریان قرار می‌گیرد که اختلاف غلظت نمک و در نتیجه اختلاف میزان یون در آن وجود دارد. از یک غشاء دارای نانوحفره برای کنترل این گرادیان یونی استفاده می‌شود.

با این چیدمان، این توربین توانست با سرعت ۲۰ چرخش در ثانیه به حرکت در آید.

وی یکی از جالب ترین اکتشافات این تحقیق، ماهیت منحصر به فرد چرخش دی ان ای در این نانوتوربین است.

رفتار آن تحت تأثیر غلظت یون قرار دارد که به توربین اجازه می‌دهد بسته به غلظت یون‌های سدیم (+Na )در محلول، در جهت عقربه‌های ساعت یا خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخد.

این ویژگی منحصر به فرد، ناشی از تعامل پیچیده بین یون‌ها، آب و دی ان ای است.

این یافته‌ها، توسط شبیه‌سازی‌های دینامیک مولکولی گسترده در دانشگاه ایلینویز آمریکا و الگوسازی نظری توسط رامین گلستانیان پشتیبانی شده است.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه