کد خبر:291111
پ
رئیسی آفریقا
سروش گزارش می‌دهد:

سفر رئیس جمهور به کشور آفریقای جنوبی به منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران «بریکس»

رئیس جمهور به منظور شرکت در نشست سران «بریکس» که به میزبانی آفریقای جنوبی برگزار می‌شود به این کشور سفر کرد.

رئیس جمهور به منظور شرکت در نشست سران «بریکس» که به میزبانی آفریقای جنوبی برگزار می‌شود به این کشور سفر کرد.

 

*** سفر رئیس جمهور به آفریقای جنوبی

 

به گزارش سروش، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی شامگاه چهارشنبه، به منظور شرکت در پانزدهمین نشست سران «بریکس» به دعوت رسمی رئیس جمهور آفریقای جنوبی، با بدرقه رسمی معاون اول رئیس جمهور و با حضور معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از اعضای کابینه، عازم شهر ژوهانسبورگ محل برگزاری این اجلاس شد.

رئیس جمهور در این سفر علاوه بر شرکت و سخنرانی در نشست «بریکس پلاس» که سران ۷۰ کشور جهان به آن دعوت شده‌اند، با شماری از سران کشورهای حاضر نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد.

دولت سیزدهم در راستای سیاست خارجی جامع، متوازن و مبتنی بر همگرایی، توسعه روابط با سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

سرعت بخشیدن به فرآیند عضویت در سازمان همکاری شانگهای، تعمیق روابط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، فعال‌تر کردن همکاری‌ها با سازمان‌ اکو و… بیانگر تقویت سیاست چندجانبه‌گرایی است.

 

*** دیدار روسای جمهور ایران و تانزانیا/ ۲۲:۲۰/ ۲ شهریور

 

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز پنجشنبه به وقت محلی، در حاشیه پانزدهمین نشست گروه «بریکس» در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی، در دیدار رئیس جمهور تانزانیا، با استقبال از گسترش همکاری‌های فیمابین، بر فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور و همچنین برنامه‌ریزی برای ارتقای سطح روابط اقتصادی و فرهنگی تاکید کرد.

 

رئیس جمهور همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری با تانزانیا، در زمینه ارائه خدمات فنی-مهندسی، ساخت سد و نیروگاه و در عرصه‌های کشاورزی و صنعتی اعلام کرد.

 

سامیه حسن نیز در این دیدار ضمن استقبال از فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با ایران اظهار داشت:

ایران و تانزانیا روابط سیاسی و دیپلماتیک دوستانه‌ای دارند و روابط اقتصادی دو کشور نیز باید متناسب با این روابط رشد کند.

 

*** دیدار روسای جمهور ایران و سنگال/ ۲۲:۰۰/ ۲ شهریور

 

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز پنجشنبه به وقت محلی، در حاشیه پانزدهمین نشست گروه «بریکس» در ژوهانسبورگ آفریقای جنوب، در دیدار رئیس جمهور سنگال، با اشاره به تحول در روابط ایران با کشورهای آفریقایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت:

ایران برخلاف کشورهای غربی که صرفا به دنبال غارت منابع و ثروت کشورهای آفریقایی هستند، به دنبال ارتباطی بر پایه احترام و تامین منافع متقابل است.

 

رئیس جمهور از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای اشتراک دانش، تجربیات، دستاوردها و توانمندی‌های خود در زمینه‌های خدمات فنی-مهندسی، علمی، فناوری و صنعتی با سنگال خبر داد.

 

مکی سال نیز در این دیدار با تبریک عضویت ایران در گروه «بریکس» تصریح کرد:

حضور جمهوری اسلامی ایران در بریکس، به ایجاد تعادل در نظام بین‌الملل و شکل‌گیری جهان چندقطبی کمک خواهد کرد.

 

رئیس جمهور سنگال ضمن ابراز علاقمندی برای افزایش حضور شرکت‌ها و فعالان خصوصی ایرانی در کشورش، اظهار داشت:

سنگال علاقمند به استفاده از تجربیات و گسترش همکاری‌ها با ایران در زمینه‌های انرژی و همکاری‌های علمی است.

 

مکی سال با تاکید بر اینکه کشورهای غربی به عنوان اصلی‌ترین ناقضان حقوق بشر، به دنبال فشار بر کشورهای مستقل در پوشش دفاع از حقوق بشر هستند، خاطرنشان کرد:

کشورهایی که قرن‌ها در سطح گسترده برده‌داری کرده و سوابق سیاه استعماری دارند و امروز نیز به اشکال دیگر این سیاست‌ها را ادامه می‌دهند، حق ندارند مدعی دفاع از حقوق بشر باشند.

 

*** دیدار سران ایران و بنگلادش/ ۲۱:۲۰/ ۲ شهریور

 

سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز پنجشنبه به وقت محلی، در حاشیه پانزدهمین نشست گروه «بریکس» در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی در دیدار نخست وزیر بنگلادش با قابل تقدیر دانستن تلاش‌های او برای پیشرفت بنگلادش، به اقدامات قدرت‌های سلطه‌گر برای متوقف کردن ایران از طریق اعمال تحریم‌های ظالمانه اشاره کرد و گفت:

جمهوری اسلامی ایران با تبدیل تحریم‌ها و تهدیدها به فرصت، امروزه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های پیشرفته‌ای دست یافته و آماده است آنها را در راستای توسعه روابط با بنگلادش تبادل کند.

 

وی با اشاره به حمایت کامل دولت آمریکا از صهیونیست‌ها در پایمال کردن حقوق ملت فلسطین، بر حمایت از این ملت مظلوم به‌عنوان وظیفه‌ای انسانی و اسلامی تاکید کرد.

 

شیخ حصینه ش نیز در این دیدار ضمن تبریک عضویت ایران در گروه «بریکس»، از علاقمندی کشورش برای گسترش همکاری با ایران در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری خبر داد.

 

نخست وزیر بنگلادش ضمن تاکید بر اتحاد بیشتر کشورهای اسلامی اظهار داشت:

مردم بنگلادش علی‌رغم برخورداری از مذاهب مختلف، در فضایی دوستانه، همزیستی کاملا مسالمت‌آمیزی با یکدیگر دارند.

 

*** دیدار روسای جمهور ایران و برزیل/ ۱۸:۴۳/ ۲ شهریور

 

سید ابراهیم رئیسی امروز پنجشنبه در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس در دیدار رئیس جمهور برزیل، ضمن ابراز خرسندی از انتخاب مجدد آقای داسیلوا به ریاست جمهوری برزیل، بر توسعه بیش از پیش روابط دو کشور و گسترش همکاری‌های فیمابین تاکید کرد.

 

رئیس جمهور با اشاره به اذعان مقامات آمریکایی‌ مبنی بر شکست مفتضحانه سیاست فشار حداکثری علیه ایران، افزود:

با وجود تحریم‌های ظالمانه، پیشرفت‌های ایران در علم و فناوری جهشی است.

 

رئیس جمهور برزیل نیز در این دیدار ضمن تبریک پیوستن جمهوری اسلامی ایران به گروه «بریکس» تصریح کرد:

فرصت‌ها و زمینه‌های زیادی در عرصه‌های تبادلات علمی، فناوری، تجربیات دانشگاهی و نیز مسائل فرهنگی برای گسترش همکاری‌ها و روابط فیمابین وجود دارد.

 

رئیس جمهور برزیل تحریم را نوعی سلاح جنایی علیه ملت‌ها دانست که مردم کشور تحریم شده را هدف قرار می‌دهد.

 

داسیلوا ساختار کنونی سازمان ملل را در جلوگیری از تجاوز قدرت‌ها علیه حقوق ملت‌ها ناتوان دانست و با تاکید بر اینکه ساختارهای فعلی نیاز به بازطراحی دارد، گفت:

بریکس باید بتواند منطق اقتصادی و نظمی جدید را در جهان بنا کند.

 

*** دیدار سران ایران و هند/ ۱۷:۵۱/ ۲ شهریور

 

سید ابراهیم رئیسی امروز پنجشنبه در حاشیه پانزدهمین نشست گروه بریکس، در دیدار نخست وزیر هند، با اشاره به سابقه روابط دیرینه تمدنی و فرهنگی دو کشور اظهار داشت:

ایران و هند همواره روابط دوستانه‌ای داشته‌اند و در حال حاضر نیز روابط سیاسی و دیپلماتیک حسنه‌ای دارند، اما روابط اقتصادی فیمابین متناسب با این روابط دوستانه توسعه نیافته است.

ایران و هند ظرفیت‌ها و زمینه‌های خوبی برای گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های علمی، فناوری، فضایی، انرژی و ترانزیت دارند. همچنین تقویت همکاری‌های فیمابین در زمینه کریدور شمال-جنوب می‌تواند منافع هر دو کشور و هر دو ملت را تامین کند.

 

نخست وزیر هند نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از پیوستن کشورمان به گروه «بریکس» گفت:

حضور ایران در این گروه می‌تواند انرژی مضاعفی به فعالیت‌های آن ببخشد.

 

نخست وزیر هند ضمن اشاره به سوابق روابط تمدنی و فرهنگی دو کشور، از علاقمندی کشورش برای گسترش هر چه بیشتر روابط فیمابین در عرصه‌های مختلف خبر داد.

 

*** دیدار روسای جمهور ایران و چین/ ۱۵:۰۱/ ۲ شهریور

 

سید ابراهیم رئیسی امروز پنجشنبه در حاشیه برگزاری پانزدهمین نشست گروه بریکس، در دیدار رئیس جمهور چین، عضویت ایران در بریکس را موجب تقویت رویکردهای اصولی این گروه از جمله مخالفت با یکجانبه‌گرایی آمریکا دانست.

 

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به توافقات جاری میان ایران و چین، اجرای توافق‌ها در چارچوب همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله دو کشور را مورد تاکید قرار داد.

 

شی جین پینگ نیز در این دیدار، با تبریک عضویت ایران در بریکس، گفت:

چین آماده تقویت همکاری‌های دوجانبه و توسعه همکاری در بسترهای مختلف برای تقویت روند چندجانبه‌گرایی است.

 

*** عضویت رسمی ایران در بریکس/ ۱۲:۲۰/ ۲ شهریور

 

رئیس جمهور آفریقای جنوبی صبح امروز پنجشنبه در آغاز نشست «بریکس پلاس» در کنفرانس خبری مشترک سران «بریکس» موافقت ۵ عضو اصلی این گروه با عضویت اصلی جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر، اتیوپی و آرژانتین را اعلام کرد.

در ادامه رئیس جمهور برزیل، نخست وزیر هند، رئیس جمهور چین و رئیس جمهور روسیه که به شکل ویدئوکنفرانس در این نشست حضور داشت نیز در سخنانی با تاکید بر این موضوع، ورود اعضای جدید به بریکس را باعث رونق بیشتر این گروه و توان اثرگذاری بیشتر آن در نظم جهانی دانستند.

عضویت ایران، عربستان، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین از ابتدای ژانویه ۲۰۲۴ رسمیت خواهد یافت.

 

*** ورود رئیس جمهور به شهر پرتوریا/ ۰۷:۴۵/ ۲ شهریور

 

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی که به دعوت رسمی سیریل رامافوزا و برای شرکت در پانزدهمین نشست سران «بریکس» عازم آفریقای جنوبی شده بود، بامداد پنجشنبه به وقت محلی، وارد شهر پرتوریا شد.

رئیس جمهور در این سفر علاوه بر شرکت و سخنرانی در نشست «بریکس پلاس» که سران ۷۰ کشور جهان به آن دعوت شده‌اند، با شماری از سران کشورهای حاضر نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد.

 

*** رئیس جمهور پیش ازعزیمت به آفریقای جنوبی/ ۲۱:۳۰/ ۱ شهریور

 

به گزارش سروش، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی شامگاه چهارشنبه پیش از عزیمت به آفریقای جنوبی با بیان اینکه ارتباط با همه کشورهای مستقل در دستور کار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، گفت:

گروه بریکس توانسته کشورهای مستقل را با هدف مشترک همکاری‌های اقتصادی و مقابله با یکجانبه‌گرایی گرد هم آورد و بدون تردید یکی از قدرت‌های نوظهور جهان است که دوستان بسیاری در جهان دارد.

 

رئیس جمهور در ادامه وجود ظرفیت‌هایی همچون در اختیار داشتن ۴۰ درصد جمعیت و یک چهارم خشکی جهان را از جمله مزیت‌های کم‌نظیر گروه بریکس دانست و افزود:

قطعاً ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران زمینه بسیار مناسبی در جهت توسعه همکاری با این گروه اقتصادی خواهد بود.

 

رئیسی در ادامه شرکت در اجلاس سران گروه بریکس و اعلام مواضع جمهوری اسلامی ایران و همچنین دیدار و گفتگو با سران این گروه و شرکت‌کنندگان در این اجلاس را از جمله اهداف سفر خود به آفریقای جنوبی عنوان کرد و اظهار داشت:

در همه برنامه‌های این سفر توسعه همکاری و تبادلات اقتصادی با شرکت‌کنندگان این اجلاس دنبال خواهد شد و قطعاً به تبادل ظرفیت‌ها با کشورهای عضو منجر خواهد شد.

 

رئیس جمهور در پایان، ابراز امیدواری کرد:

این سفر کوتاه در جهت توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای که از اولویت‌های سیاست خارجی دولت است و همچنین تبیین و اعلام مواضع جمهوری اسلامی ایران مثمرثمر باشد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه