کد خبر:281875
پ
IMG_۲۰۲۳۰۲۱۳_۱۹۳۳۰۲_(۵۰۰_x_300_pixel)
سروش گزارش می‌دهد:

سفر رئیس جمهور به کشور چین

رئیس جمهور در راس هیئت عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی و به دعوت رسمی رئیس جمهور چین، در راستای تعمیق روابط با کشورهای قاره آسیا، و به منظور سفری سه روزه، به این کشور سفر کرد.

رئیس جمهور در راس هیئت عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی و به دعوت رسمی رئیس جمهور چین، در راستای تعمیق روابط با کشورهای قاره آسیا، و به منظور سفری سه روزه، به این کشور سفر کرد.

 

*** سفر رئیس جمهور به چین

 

به گزارش سروش، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی عصر دوشنبه، با بدرقه رسمی معاون اول رئیس جمهور و با حضور معاون بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب و جمعی از اعضای کابینه، تهران را به مقصد پکن پایتخت جمهوری خلق چین ترک کرد.

رئیس جمهور ظهر روز سه‌شنبه به وقت محلی در کنگره ملی چین مورد استقبال رسمی شی جین پینگ همتای چینی خود قرار خواهد گرفت و پس از مذاکرات مشترک و ملاقات خصوصی، اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه میان ایران و چین در حضور روسای جمهور به امضای مقامات دو کشور خواهد رسید.

در جریان این سفر همچنین نخست وزیر و رئیس کمیته دائمی کنگره خلق چین با دکتر رئیسی دیدار خواهند کرد.

حضور و سخنرانی در دانشگاه پکن، دیدار با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چینی، ملاقات و گفتگو با نخبگان و فعالان اقتصادی چین و دیدار و گفتگو با ایرانیان مقیم از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور در این سفر سه روزه خواهد بود.

وزیر امور خارجه، وزیر اقتصاد و رئیس کمیسیون مشترک دو کشور، وزیر راه و شهرسازی، وزیر نفت، وزیر جهادکشاورزی، وزیر صمت، رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس دفتر رئیس جمهور، حجت الاسلام رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.

 

*** دیدار رئیس جمهور با نخست وزیر چین/ ۱۵:۳۰/ ۲۵ بهمن‌ماه

 

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در دیدار لی که چیانگ سند جامع مشارکت راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و چین را نمادی از اراده دو کشور برای توسعه روابط دانست و بر ضرورت تلاش دو کشور برای اجرای کامل آن تاکید کرد.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به پیشینه همکاری‌های تاریخی و ارزشمند دو تمدن بزرگ ایران و چین و همچنین توافقات مهم دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی و تجاری، بر گسترش هر چه بیشتر روابط ایران و چین تاکید کرد.

حجت الاسلام رئیسی با مهم دانستن رویکرد چند جانبه‌گرایی به عنوان محور مشترک در مواضع بین‌المللی دو کشور، بر اهمیت تقویت همکاری‌های ایران و چین در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای تاکید کرد.

در این دیدار نخست وزیر چین نیز با اشاره به سابقه تاریخی روابط و وحدت نظر دو کشور در رویکرد چند جانبه‌گرایی در جهان گفت که مذاکرات سازنده‌ای میان دو کشور در جهت توسعه روابط در موضوعات مختلف در جریان است.

چیانگ در ادامه سند جامع مشارکت راهبردی میان دو کشور را از جمله دستاوردهای حاصل از توافقات فیمابین عنوان و بر تمایل پکن برای اجرای کامل آن و همچنین تقویت همکاری و هماهنگی با تهران در راستای استمرار روند توسعه مناسبات دو کشور تاکید کرد.

نخست وزیر چین همچنین با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در منطقه بر ضرورت همکاری و هماهنگی میان دو کشور برای توسعه امنیت در راستای تامین منافع دو کشور تاکید کرد.

 

*** دیدار رئیس جمهور با رئیس کنگره ملی خلق چی/ ۱۵:۰۰/ ۲۵ بهمن‌ماه

 

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر سه روزه خود به چین با «لی جان شو» رئیس کنگره ملی خلق چین دیدار و گفتگو کرد.

رئیس جمهور در این دیدار با تاکید بر اهمیت نقش همکاری‌های پارلمانی بر روند توسعه همکاری‌های دوجانبه، از حمایت‌های سازنده کنگره ملی خلق چین در جهت پیشبرد روابط راهبردی ایران و چین قدردانی کرد.

حجت الاسلام رئیسی در این دیدار با اشاره به سطح مناسب روابط دوستانه و قرابت‌های تاریخی دو کشور، از ایران و چین به عنوان دوستان دوران سخت یاد کرد و بر استمرار و تقویت مشارکت جامع راهبردی ایران و چین تاکید کرد.

در این دیدار ضرورت استفاده از ظرفیت ساز و کارهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای مورد تاکید قرار گرفت.

در ادامه این دیدار همچنین با اشاره به دستاوردهای کنگره ملی خلق چین در تهیه و تصویب طرح ها و برنامه‌های توسعه‌ای چین، بر تبادل تجربه در این زمینه تاکید شد.

 

*** امضای ۲۰ سند همکاری میان ایران و چین در حضور روسای جمهور دو کشور/ ۱۴:۰۱/ ۲۵ بهمن‌ماه

 

مراسم امضای ۲۰ سند همکاری و یادداشت تفاهم میان جمهوری اسلامی ایران و چین از سوی مقامات عالیرتبه دو کشور و در حضور حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و شی جین پینگ برگزار شد.

تفاهمات همکاری در زمینه مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث فرهنگی از جمله اسناد امضا شده میان مقامات جمهوری اسلامی ایران و چین است.

 

*** استقبال رسمی رئیس جمهور چین از حجت الاسلام رئیسی در محل ساختمان کنگره/ ۱۲:۴۵/ ۲۵ بهمن‌ماه

 

شی جین پینگ در محل کنگره ملی خلق چین و به صورت رسمی از حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی که در رأس هیئت عالیرتبه اقتصادی و سیاسی به این کشور سفر کرده است، استقبال کرد.

در این مراسم همچنین به افتخار رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیئت عالیرتبه همراه ۲۱ گلوله توپ شلیک شد و هنگام ورود آیت‌الله رئیسی به ساختمان کنگره مارش خوش‌آمد گویی توسط سه نفر از اعضای گارد احترام نواخته شد.

در مراسم استقبال رسمی، پس از گرفتن عکس یادگاری روسای جمهور ایران و چین، اعضای هیئت‌های عالیرتبه دو کشور معرفی شدند.

در ادامه پس از قرار گرفتن حجت الاسلام رئیسی و شی جین پینگ در جایگاه رسمی، سرود ملی دو کشور نواخته شد و سپس روسای جمهور ایران و چین از یگان تشریفات حاضر در مراسم سان دیدند.

با استقرار مجدد سران دو کشور در جایگاه رسمی همچنین گارد احترام از مقابل حجت الاسلام رئیسی و شی جی پینگ رژه رفتند.

بلافاصله پس از مراسم استقبال رسمی مذاکرات دوجانبه هیئت‌های عالرتبه دو کشور برگزار شد.

پس از این نشست اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه میان ایران و چین در حضور روسای جمهور به امضای مقامات دو کشور خواهد رسید.

 

*** ورود رئیس جمهور به پکن/ ۰۴:۳۰/ ۲۵ بهمن‌ماه

 

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، صبح روز سه‌شنبه به وقت محلی، وارد فرودگاه بین‌المللی پکن شد و از سوی وزیر فرهنگ و گردشگری چین مورد استقبال قرار گرفت.

رئیس جمهور تا ساعاتی دیگر در محل کنگره چین از سوی رئیس جمهور این کشور مورد استقبال رسمی قرار خواهد گرفت.

 

*** رئیس جمهور پیش از عزیمت به چین/ ۲۰:۱۰/ ۲۴ بهمن‌ماه

 

به گزارش سروش، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی عصر روز دوشنبه، پیش از عزیمت به چین در گفتگویی درباره برنامه‌های سفر رسمی خود به این کشور با اشاره به اینکه این سفر به دعوت رسمی رئیس جمهور چین انجام می‌شود، گفت:

در این سفر در وهله اول اجرای سند راهبردی ۲۵ ساله‌ای که بین دو کشور به امضا رسیده دنبال می‌شود.

 

رئیس جمهور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین روابط گسترده‌ای دارند، اما ظرفیت‌های متنوع دو کشور، زمینه مناسبی برای ارتقای سطح همکاری‌های فیمابین به ویژه در عرصه‌های اقتصادی و تجاری فراهم آورده است، افزود:

در توسعه روابط با چین یک عقب‌ماندگی جدی داریم که باید آن را برطرف کنیم.

 

حجت الاسلام رئیسی ایران و چین را دو کشور مستقل با منافع مشترک در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی دانست و اظهار داشت:

جبران عقب‌ماندگی توسعه روابط دو کشور نیازمند شناخت دقیق ظرفیت‌های متقابل و تلاش برای تبادل و بالفعل کردن این ظرفیت‌ها به ویژه در عرصه اقتصادی است.

 

رئیس جمهور اراده جدی دو کشور برای ارتقای سطح روابط را زمینه بسیار مناسبی برای تحقق این هدف توصیف و تصریح کرد:

دو کشور روابط خوبی در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، انرژی، مسایل مالی و پولی دارند که گسترش آنها باید با جدیت دنبال شود.

 

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای امضای ۲۰ سند همکاری در این سفر میان مسئولان و مقامات عالی دو کشور، خاطرنشان کرد:

توسعه روابط راهبردی دو کشور در عرصه‌های دوجانبه و منطقه‌ای به شکل جدی دنبال خواهد شد.

 

رئیس جمهور با اشاره به عضویت قطعی کشورمان در سازمان همکاری شانگهای و گسترش روابط منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران با چین با بهره‌گیری از ظرفیت‌های این سازمان گفت:

عضویت ایران در سازمان شانگهای زمینه مناسبی برای گسترش روابط با همه کشورهای آسیایی از جمله کشور بزرگ چین است.

 

حجت الاسلام رئیسی همچنین به مواضع و دیدگاه‌های مشترک ایران و چین درباره مسائل بین‌المللی اشاره کرد و افزود:

دو کشور در زمینه مقابله با یکجانبه‌گرایی و برخورداری از استقلال سیاسی مواضع مشترکی دارند که ما را کنار هم قرار داده و باعث شکل‌گیری همکاری‌های خوبی میان ایران و چین در حوزه‌های سیاسی و بین‌المللی شده است.

 

رئیس جمهور در پایان، اظهار داشت:

در این سفر همچنین دیدارهایی با رئیس جمهور چین و مسئولین عالی این کشور خواهیم داشت و اعضای هیئت عالی‌رتبه همراه نیز دیدارها و نشست‌هایی با یکدیگر خواهند داشت و امیدوارم در مجموع این سفر برای توسعه روابط همه جانبه موثر بوده و سطح روابط دو کشور را در راستای خواست دو کشور ارتقا دهد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه