کد خبر:298976
پ
۱۷۰۹۸۶۴۹۲
سروش گزارش می‌دهد:

شناسایی اثر انگشت با اسپری ستاره دریایی

دانشمندان با استفاده از یک پروتئین یافت شده در ستاره دریایی، یک اسپری مخصوص پزشکی قانونی ساخته‌اند که اثر انگشت را تنها در ۱۰ ثانیه مشخص می‌کند.

دانشمندان با استفاده از یک پروتئین یافت شده در ستاره دریایی، یک اسپری مخصوص پزشکی قانونی ساخته‌اند که اثر انگشت را تنها در ۱۰ ثانیه مشخص می‌کند.

 

 

*** شناسایی اثر انگشت با اسپری ستاره دریایی

 

 

به گزارش سروش، این محققان می‌گویند که اسپری رنگ جدید می‌تواند تحقیقات پزشکی قانونی را سریع‌تر و موثرتر کند. این اسپری همچنین حل شدنی است و میزان سمی‌ بودن آن پایین است.

شیوه‌های سنتی پزشکی قانونی یا از پودرهای سمی استفاده می‌کنند که ممکن است به مدارک «دی ان ای» آسیب وارد کند یا از مایعات محلول پتروشیمیایی استفاده می‌کنند که برای محیط زیست مضر است و فروش آنها بطور فزاینده‌ای محدود می شود.

رنگ های موجود در این اسپری بر اساس یک ترکیب فلورسنت موسوم به پروتئین فلورسنت سبز (GFP) مبتنی هستند که پیش از این توانایی دانشمندان برای تجسم کردن (visualise) فرایندهای بیولوژیک در سلول ها و حیوانات را متحول کرده بود. این رنگ ها از لحاظ زیست‌شناسی تطبیق‌پذیر هستند و با تحلیل دی‌ان‌ای مربوط به اثر انگشت تداخل نمی‌کنند.

پروفسور «تونی جیمز» شیمیدان در دانشگاه «باث» (انگلیس) و از مولفان این تحقیق می‌گوید: این سیستم امن‌تر و پایدارتر است و نسبت به فناوری‌های موجود سریع‌تر عمل می‌کند و حتی می‌تواند روی اثر انگشت‌هایی با قدمت یک هفته استفاده شود.

این محققان دو رنگ مختلف زرد و قرمز ابداع کرده‌اند که به مواد شیمیایی موجود در عرق و چربی‌های پوست متصل می‌شود و این موجب مستقر شدن مولکول‌های رنگ در جای خود می شود و آنها در زیر نور آبی یک درخشش فلورسنت ساطع می کنند.

این اسپری نسبت به پودر تمیزتر کار می‌کند و قابل استفاده روی سطوح ناصاف مانند آجرها است که برداشتن اثر انگشت در آنجا دشوارتر است.

پروتئین فلورسنت سبز (GFP) بطور طبیعی در ستاره دریایی آمریکای شمالی Aequorea Victoria ساخته می شود و زمانی که نور آبی را جذب می‌کند، یک درخشش سبز ساطع می‌کند.

دانشمندان مطمئن نیستند که فلورسنت چه خاصیتی برای ستاره دریایی دارد اما یک احتمال این است که موجب ترساندن و فراری دادن جانوران درنده می شود.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش