کد خبر:283713
پ
مجید کاغذگریان
پژوهشگر صنعت خودرو تشریح کرد

صادرات ۸۳ درصد خودروهای تولیدی ترکیه به کشورهای بزرگ دنیا در مقابل صنعت خودروی بلاتکلیف ایران، چرا؟/ ۴ علت توسعه‌نیافتگی صنعت خودروی ایران در ۴ دهه گذشته/ ضرورت تصویب و اجرای سند توسعه صنعت خودرو + فیلم

پژوهشگر صنعت خودرو با اشاره به وضع صنعت خودرو در سایر کشورها مثل ترکیه، ۴ علت توسعه‌نیافتگی صنعت خودرو در ایران را تشریح و بر تصویب و اجرای سند توسعه صنعت خودرو در کشور تاکید کرد.

 

 

*** صنعت خودروی ایران

 

 

به گزارش سروش به نقل از صنایع، صنعت خودرو؛ صنعتی که سال‌های سال است مورد انتقاد فعالان و کارشناسان بسیاری قرار دارد.

به گفته بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو کشور طی سال‌های گذشته نتوانسته رضایت عموم مردم کشور را جلب کند.

حتی طی روزهای اخیر نیز حواشی خودرویی بسیاری تیتر اول رسانه‌ها بود.

اما اینکه چرا طی این سال‌ها صنعت خودرو ایران نتوانسته است به طور شایسته و بایسته‌ای توسعه یابد سوالی است که خبرنگار صنایع برای یافتن پاسخ آن گفتگوی اختصاصی را با یکی از پژوهشگران صنعت خودرو انجام داده است که در ادامه ملاحظه خواهید نمود.

 

 

*** چالش‌های صنعت خودروی ایران در چهار دهه گذشته

 

 

مجید کاغذگریان در ابتدای این گفتگو پیرامون مهم‌ترین چالش‌های صنعت خودروی ایران طی سال‌های گذشته، اظهار داشت:

یکی مهم‌ترین دلایل عدم توسعه صنعت خودرو طی ۴ دهه گذشته در ایران نبود یک راهبرد اساسی و بلند مدت در مدل توسعه صنعت خودرو است.

طی این سه الی چهار دهه تقریبا چهار – پنج مدل توسعه‌ای در صنعت خودرو طی شده است که هر کدام قبلی را نقض می‌کرد.

مثل رفت و آمدهایی که بین منتاژکاری و دیگر مدل‌ها انجام شد.

دلیل دوم، عدم تعیین تکلیف شرایط حاکمیتی در صنعت خودرو است؛ یعنی واقعا یک بار برای همیشه دولت باید به جایگاه اصلی خود، یعنی جایگاه سیاست‌گذاری برود و وقوع، اجرا و فرایند را به اشخاص حقیقی و شرکت‌های خصوصی بسپارد.

 

 

وی با بیان اینکه مورد سوم تبیین و تعیین روش‌ها و علت‌های شکست این چند سال است، تصریح کرد:

اگر ندانیم در این ۴۰ سال چه بر صنعت خودرو گذشته و چرا به اینجا رسیدیم و این دلایل به وضوح، دقیق و شفاف بیان نشود نمی‌توانیم مسیر توسعه آتی را هموار سازیم و شاید شکست‌ها و اشتباهات گذشته را در مدل‌های جدید، تکرار کنیم.

مثل بحث واردات و عرضه خودرو که بارها و بارها در سال‌های مختلف تکرار کردیم.

چند سال پیش مردم خودرو نمی‌خریدند و دولت مجبور شد یک وام معادل قیمت خودرو، روی خودرو بگذارد تا مردم برای خرید ترغیب شوند و چرخ این صنعت دوباره راه بیافتد.

در آن زمان یک سر طیف عدم خرید خودرو بود و در حال حاضر عدم وجود خودرو و تقاضای تشنه‌ای که در بازار است.

 

*** صنعت خودرو و تنها راه‌حل موجود

 

 

به گزارش سروش، پژوهشگر صنعت خودرو در پایان این بخش از صحبت‌های خود، تعیین مدل توسعه‌ای خودرو را از ضرورت‌های صنعت خودرو دانست و تاکید کرد:

صنعت خودر کشور ما نیاز دارد همانند کشورهایی که این مسیر را طی کردند یک مدل توسعه‌ای خودرو را برای خود تعیین کند.

به وضوح می‌توانید تغییر و افزایش کیفیت را در خودروهای چینی که حتی دو – سه سال پیش وارد ایران شدند با خودروهایی که امروزه وارد کشور می‌شود، ببینید.

صنعت خودرو ما می‌تواند با استفاده از مدل توسعه‌ای چین و ترکیه مسیر خود را پیدا کند.

حتما لازم نیست خودمان مدلی خلق کنیم، گاهی اوقات باید به ساده‌ترین شکل بنچمارک یا کپی و پیست کرد.

می‌توانیم از موفقیت‌ها و روش‌های موفق دیگران به بهترین شکل استفاده کنیم.

در سال ۲۰۲۱ در ترکیه ۲۵ میلیارد دلار صنعت خودرو این کشور صادرات به کشورهای تراز اول دنیا داشته است و حدودا چهار میلیارد دلار به آلمان، سه میلیارد دلار به فرانسه و دو میلیارد دلار به انگلستان صادرات داشته است.

شرکت‌هایی که در ترکیه فعالیت می‌کنند بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های خودروسازی دنیا هستند و اکثر شرکت‌های خودروسازی معتبر دنیا در ترکیه خودرو تولید می‌کنند.

در واقع از هر صد خودرویی که در این کشور تولید می‌شود حدودا ۸۳ خودرو صادر می‌شود به علاوه صنعت قطعه‌سازی بسیار پیشرفته خودروسازی ترکیه که فقط قطعه خط‌های خودروهای خارج کشور ترکیه را تامین می‌کند؛ یعنی به زنجیره تامین خودروسازی‌های معتبر دنیا وصل شدند.

چند محوری که گفتم باید یک بار برای همیشه به عنوان یک سند توسعه‌ای و بلند مدت تبیین شود و بر اساس آن هر وزیر، مدیرعامل و رئیسی که سرکار می‌آید فقط و فقط در این چارچوب حرکت کند و این طور است که می‌توانیم به موضع درست صنعت خودرو برگردیم.

 

 

 

انتهای پیام///

 

 

منبع
صنابع
ارسال دیدگاه