کد خبر:284695
پ
۴۴۸۷۰۳۴
سروش گزارش می دهد:

عربستان ۱۳ اسیر یمنی را به انصارالله تحویل داد

سعودی‌ها ۱۳ اسیر یمنی را همزمان با بازدید مقامات عمانی از صنعا آزاد کردند.

سعودی‌ها ۱۳ اسیر یمنی را همزمان با بازدید مقامات عمانی از صنعا آزاد کردند.

 

 

*** عربستان ۱۳ اسیر یمنی را به انصارالله تحویل داد

 

 

به گزارش سروش، یک مقام انصارالله یمن تأیید کرد که عربستان سعودی روز شنبه ۱۳ اسیر جنگی یمنی را آزاد کرد.

انتشار این خبر در حالی صورت گرفت که مقامات عمانی به عنوان بخشی از تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به درگیری‌های چند ساله یمن وارد شهر صنعا پایتخت یمن شدند و «عبدالقادر المرتضی»، از مقامات انصارالله یمن که مسئولیت گفتگوهای تبادل اسرا را برعهده دارد، تائید کرد که ۱۳ زندانی یمنی آزاد شده روز شنبه از عربستان وارد صنعا، پایتخت یمن شدند.

این مقام یمنی گفت که این زندانیان در ازای آزادی یک زندانی سعودی که انصارالله آن را آزاد کرده بود، آزاد شدند.

المرتضی گفت که آزادی روز شنبه اسرای یمنی بخشی از توافقی با میانجیگری سازمان ملل بود که طرف‌های درگیر در ماه گذشته به آن دست یافتند و شامل آزادی نزدیک به ۹۰۰ اسیر از هر دو طرف است. این توافق قرار است در ماه جاری اجرایی شود.

درگیری‌های یمن در سال ۲۰۱۵ با حمله و آغاز جنگ ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی علیه یمن آغاز شد.

بیش از ۸ سال جنگ در یمن بیش از ۱۵۰ هزار کشته از میان نظامیان و غیرنظامیان برجای گذاشت و یکی از بدترین بلایای انسانی جهان را ایجاد کرد.

«محمد عبدالسلام»، مذاکره کننده ارشد انصارالله نیز گفته است که مقامات عمانی برای گفتگو با مقامات صنعا برای تمدید توافق آتش بس که در اکتبر منقضی شده بود، وارد صنعا شدند.

محمد عبدالسلام، رئیس هیئت مذاکره کننده انصار الله یمن گفت که توقف حملات، برداشته شدن کامل محاصره و پرداخت حقوق‌ها از درآمدهای نفت و گاز از مطالبات ما است.

عبدالسلام افزود: «از مطالبات عادلانه ما خروج نیروهای خارجی از یمن و پرداخت غرامت و بازسازی است.

برای پیگیری پرونده اسرا تلاش می‌کنیم تا همانطور که اخیراً رخ داد، مانع تراشی نشود، وعده‌هایی وجود دارد که مبادله اسرا در ماه رمضان انجام شود.

رئیس هیئت مذاکره کننده انصار الله یمن گفت که اخبار فاش شده برای ما مهم نیست، آنچه برای ما مهم است، آن است که در واقعیت محقق می‌شود.

پیش از این رویترز گزارش داد که یک هیئت سعودی-عمانی قصد دارد به صنعا، پایتخت یمن سفر کند تا با مقامات انصارالله به توافق آتش بس دائمی دست یابد و به درگیری‌های هشت ساله در این کشور پایان دهد.

 براساس این گزارش، در صورت دستیابی به توافق، بازیگران درگیر در جنگ یمن می‌توانند پیش از آغاز تعطیلات عید سعید فطر، توافق آتش بس را اعلام کنند.

عمان سال‌هاست میزبان مذاکرات انصارالله یمن و عربستان سعودی است. مذاکرات از زمانی که طرف‌های متخاصم نتوانستند آتش‌بس با میانجیگری سازمان ملل را در ماه اکتبر تمدید کنند، تشدید شده است.

مذاکرات در مسقط، پایتخت عمان، بر جلوگیری از درگیری همه جانبه پس از فروپاشی آتش بس و ایجاد مسیری برای پایان دادن به جنگ داخلی یمن از طریق مذاکره متمرکز بوده است.

این مذاکرات در هفته‌های اخیر پس از توافق دیپلماتیک عربستان سعودی با ایران برای بازگرداندن روابط دیپلماتیک متقابل شتاب بیشتری گرفته است.

توافق ایران و عربستان که در ۱۰ مارس در پکن اعلام شد، امیدها برای حل و فصل مناقشه یمن را تقویت کرده است.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه