کد خبر:302805
پ
زاکانی
سروش گزارش می‌دهد:

علیرضا زاکانی در مناظره اول نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری/ مردم ریالی درآمد کسب می‌کنند اما دلاری خرج می‌کنند/ باید اعتبار طلا را به جای یارانه به مردم داد

علیرضا زاکانی با حضور در مناظره اول نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع مسائل اقتصادی ضمن تشریح برنامه‌های خود به برخی انتقادات پاسخ داد.

علیرضا زاکانی با حضور در مناظره اول نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع مسائل اقتصادی ضمن تشریح برنامه‌های خود به برخی انتقادات پاسخ داد.

 

*** علیرضا زاکانی در مناظره اول

 

به گزارش سروش، علیرضا زاکانی در نوبت اول صحبت های خود در اولین دور از مناظرات انتخاباتی در پاسخ به پرسش های کارشناسان حوزه اقتصادی، بیان کرد:

عید قربان را تبریک می گویم امیدوارم بتوانیم ادامه دهنده راه شهید سید شهیدان اهل خدمت شهید رییسی باشیم. بنده یک پزشک هستم. پزشک اگر تشخیص غلط دهد نسخه غلط می‌نویسد. تشخیص غلط به کارنامه سیاه می انجامد. مشکل اقتصادی ایران تحریم آمریکا نیست. تجویزهای اقتصادی آمریکاست.

بنده برای تحول در اقتصاد در چهار محور برای ارتقای شاخص عدالت و پیشرفت با استفاده از همه فرصت ها قائلم باید تاکید بر استقلال اقتصادی بر اساس دلارزدایی از اقتصاد و تکیه به پول ملی و افزایش قدرت پول ملی کنیم. ثانیا جهش تولید با حرکت به سمت تولید محصول محور و دانش بنیان و با ارزش افزوده بالا را پیگیری کنیم. حاکمیت مردم سالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم و نکته چهارم هم خلق ثروت و توزیع عادلانه ثروت را در دستور کار بگذاریم.

 

وی در ادامه اظهار کرد:

مردم ریالی درآمد کسب می‌کنند اما با مسیری که ما تعیین کردیم دلاری خرج می‌کنند. تا وقتی این حل نشود اساسا امکان حل موضوع وجود ندارد.

 

*** بزرگ‌ترین ناترازی اقتصادی ما دخل و خرج ما است

 

کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری همچنین، تصریح کرد:

بزرگ‌ترین ناترازی اقتصادی ما دخل و خرج ما است. ما ریال درآمد کسب می کنیم و با دلار خرج می کنیم. تا وقتی این حل نشود اساسا امکان حل موضوع وجود ندارد. ما دائما نسخه های غلط برای اقتصاد می‌پیچیم. از سال ۶۹ که نسخه تغییر ساختاری اقتصاد کشور را بیان کردند، به دنبال جهانی سازی قیمت‌ها و رهاسازی نرخ ارز و سرکوب دستمزدها و تضعیف دولت بودند. باید به قدرت پول ملی برگشت تا استقلال کشور را حفظ کنیم. توجه به عدم خام فروشی و ایجاد زمینه ارائه محصول نهایی با ارزش افزوده مد نظر قرار گیرد.

 

وی در ادامه تاکید کرد:

در خصوص مشارکت مردم در اقتصاد نیز باید مبتنی بر قانون اساسی امکانی فراهم شود چون با تکیه بر فناوری می شود فرایندها را کوتاه کرد و مردم را در اقتصاد مشارکت داد و نهایتا خلق ثروتی که صورت گرفت توزیع عادلانه صورت گیرد.

 

*** مردم نباید اعانه بگیر باشند

 

زاکانی در دومین نوبت چهار دقیقه ای خود در نقد اظهارات سایر کاندیداها در پاسخ به پرسش‌های اقتصادی، بیان کرد:

مردم عزیز ما می توانیم. این صحبت‌های ناامید کننده شما را ناامید نکند. بنده چند تا نکته صریح گفتم و کلی گویی هم‌نکردم. گفتم آزادسازی اقتصاد از کمند دلار و پیگیری افزایش و تقویت ارزس پول ملی. جلوگیری از خام فروشی با تکیه بر دانش، حاکمیت مردم در عرصه اقتصاد ما اصل ۴۴ را قانونش را اجرا کردیم اما آمدیم اختصاصی سازی کردیم و خصوصی سازی نکردیم. نکته بعد هم‌ خلق ثروت و توزیع عادلانه آن. این در مسیر مشارکت خود مردم است مردم نباید اعانه بگیر باشند. مسیر غلطی را در گذشته طی کردیم.

 

*** نقدینگی به ذات بد نیست

 

وی در ادامه اظهار کرد:

این چهار ویژگی را در آینده باز می‌کنم تا ببینید چه زیبا می شود جامعه را اداره کرد. آقای قالیباف گفتند نقدینگی ۲۶ برابر شده است. من معتقدم که اصل نقدینگی مفید است. مهم این است این نقدینگی سرگردان نشود و در جای خاص سرمایه گذاری شود. در چین نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی بیش از ۲۰۰ برابر است. میانگین دنیا ۱۴۰ برابر است. ایران ۷۵ درصد است. لذا نقدینگی به ذات بد نیست.

آقای پزشکیان نکات کلی را گفتند و درواقع همه چیز را به همه چیز گره زدند و معلوم نیست چه شد. تهش درآمد که نمی‌توانیم. بنده تعجب کردم که چگونه ایشان نامزد انتخابات ریاست جمهوری شدند. اسباب تعجب است. اولا ناظر به موضوع کار باید بگویم آقای پزشکیان! مردم امروز اطلاعات و آمار در دست دارند. ترکیه هم عضو ناتو و هم عضو WHO است. هم در مرکزیت FATF قرار دارد و طی بیست سال گذشته تا به امروز از ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۳ بالغ بر ۲۵۰ میلیارد دلار در آن سرمایه گذاری شده است. همین ترکیه سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۲۵۰ میلیارد دلار صادرات داشته است.

 

شهردار تهران همچنین، ادامه داد:

اما ۷۰ درصد تورم دارد آقای پزشکیان! و ارزش لیر آن نیز از ۵ لیر ۱ دلار به ۳۲ لیر ۱ دلار رسیده است. باید اینها را تحلیل اقتصادی کرد. شما که موضوع دانش و علم را مبنا قرار می دهید اینجا هم باید تاکید و توجه داشته باشید. علاوه بر این راجب به چین صحبت کردید. ما شهرداری تهران بودیم. رفتیم چین ۱۳ میلیارد دلار قرارداد عمرانی نوشتیم. قریب به ۲ میلیارد یورو قرارداد نوشتیم و بیش از ۳۴۰ میلیون دلار من ضمانت نامه گرفتم. می توان کار کرد مگر اینکه از مسیر درست رفت.

موضوع رشد ۸ درصد هم توجه به موضوع نیروی انسانی و سرمایه در کنار آموزش از اهمیت بالایی برخوردار است. آقای پورمحمدی نکاتی را گفتند که در نوبت بعدی بنده خدمت شما عرض می‌کنم. ایشان مبنایی راه را اشتباهی رفتند. می توان شعار داد و حرف‌های قشنگ زد اما نمی توان مشکلات مردم را حل کرد.

 

زاکانی در چهار دقیقه مرحله دوم خود در پاسخ به پرسش‌های اقتصادی درباره مردمی سازی اقتصاد، بیان کرد:

امام یک حکم شرعی دارند و می‌گویند آنجا که مردم می‌توانند کار کنند، دولت حرام است وارد شود. ما یادمان رفته است که به اصل خود بازگردیم. دولت اکنون رقیب مردم است و مقابل مردم است. دولت باید چالاک، فکور، حامی و تسهیل گر و ناظر باشد. همه این معانی در کنار یکدیگر دولت کامل را ایجاد می‌کند. دولت مقتدری که جلوی مردم نیست بلکه برای مردم خدمتگذاری می‌کند. لذا اینجا نیازمند متناسب سازی دولت هستیم.

 

این کاندید انتخابات ریاست جمهوری در ادامه اظهار کرد:

در خصوص اینکه آقای قالیباف گفتند باید بگویم که نقدینگی نیز دستوری نیست که با قانون نیز به زیرمجموعه‌ها و بنیان‌های کشور سرمایه گذاری شود. مگر نقدینگی دست ما است. دست کسانی است که هر کجا که سود باشد به آنجا می‌برند. ما رعایت را در انتقال این نقدینگی نمی‌کنیم و به بازار دلار، طلا و ارز می‌رود. لذا اینجا قانون گذاری درست نیست. فراتر از قانون گذاری بسترسازی نیاز است. بعد نسبت به این بسترسازی باید قانون انجام شود. آقای پزشکیان و پورمحمدی نیز به نظرم موضوع ترکیه‌ای که گفتم را یک بار دیگر مرور کنند.

ترکیه یک الگو جلوی چشم ما است که خلاف صد درصد نظرات این عزیزان عمل می‌شود و مردم در حال بیچاره شدن هستند. در خصوص مردمی کردن اقتصاد نیز بخش خصوص را باید باور کرد. سرمایه گذار و کارآفرین هر دو دارند عبادت می کنند. موتور محرکه اقتصاد باید بخش خصوصی باشد و آحاد مردم از جمله بخش طبقات محروم باید مشارکت داشته باشند. تعاونی‌ها باید مورد دقت قرار بگیرند. بله باید بر جریان پول و کالا اشراف کامل داشت و سیاست درست در حوزه توسعه صنعتی را دنبال کرد.

باید بستر کار را برای مردم فراهم کنیم. فناوری‌ها می توانند برای ما یک کارکرد جدی داشته باشند. دنبال کنند که بتوان عموم مردم مشارکت کنند. موضوع نقدینگی که مطرح شد. فاجعه‌ای که در دهه ۹۰ توسط آقای روحانی رقم خورد سبب شد تا شرایط به سمتی برود که سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۰۱ درصد رشد نقدینگی در ابتدای سال ۱۴۰۰ داشته باشیم. دولت آقای رئیسی این به ۲۳ درصد رسید یعنی یک افتخار برای دولت آقای رئیسی شد. دوستان عزیز توجه کنند به اعداد و ارقام که بوده است. ما روی هوا حرف می‌زنیم که این بی‌توجهی است. چرا ما عده‌ای هستیم که دقت نمی‌کنیم؟ یک عده دارند با مردم می جنگند. دولت اکنون در موضع مقابل مردم است. از طرف دیگر عده‌ای با فساد اقتصادی دارند سفره مردم را روز به روز تنگ‌تر می کنند. ما در دو سال گذشته بالغ بر ۱۳۰ هزار میلیارد تومان امکانات خود را در شهرداری تهران برگرداندیم.

 

*** تحریم را باید در داخل خنثی کرد بعد دیپلماسی برود بنیان آن را تغییر دهد

 

وی در ادامه، افزود:

واقعیت این است که می توان کار کرد. امکانات در کشور زیاد است. صحبت تحریم کردند. تحریم را باید در داخل خنثی کرد بعد بحث دیپلماسی برود بنیان آن را تغییر دهد. ما تا وقتی که در دوران کرونا در داخل تحریم را خنثی نکردیم به ما واکسن ندادند. واکسن را رفتیم درست کردیم و فهمیدند واکسن بی اثر است. اگر دنبال رفع تحریم هستیم باید به توانمندی داخلی اعتماد کرده و از همه فرصت ها استفاده کنیم. نکته آخر هم این است که علم اقتصاد در خصوص درست و یا غلط بودن سیاست‌ها ساکت است. تشخیص این امر با سیاستمدار است. من تعجب می کنم چرا دوستان اینگونه می گویند. همه کارشناس دارند اما سیاستمدار است که باید گام بر دارد.

 

زاکانی در نقد اظهارات سایر کاندیداها در پاسخ به پرسش‌های اقتصادی این مرحله، بیان کرد:

ما قانون برنامه را می‌توانیم اجرا کنیم و اگر هم اشکالی داشته باشد از طریق قانون اصلاح می‌کنیم. ما در مجلس هفتم همان ابتدا برنامه چهارمی را که مجلس ششم تصویب کرده بود را در بند الف ماده ۳ آزادسازی یک دفعه قیمت‌ها در حوزه انرژی مبتنی بر دلاریزه کردن آن بود و ما قانون را اصلاح کرده و مانع آن شدیم تا کشور به انفجار برود. ما هم قائل به حوزه کارشناسی بوده و ما هم کارشناس هستیم. کارشناسان دارند ما را حمایت می‌کنند اما علاوه بر کارشناسی خودمان یک سیاستمدار هم هستیم.

 

وی در ادامه اظهار کرد:

مطالبی که آقای پزشکیان می‌فرمایند به این می‌ماند که بگوییم سلامت چیز خوبی است. ببینید سلامت چیز خوبی است. نه سلامت چیز خوبی است، پیشگیری از بیماری و مواجهه درست با بیماری همه مواردی است که به عنوان یک پزشک باید نسبت به آن توجه داشته باشیم. نکته‌ای که وجود دارد این است که فرمودند که می گوییم اله می کنیم. نه آقای پزشکیان ما اله کردیم. نکته‌ای که آقای قالیباف فرمودند ما همان هفته اول بالغ بر ۱۲۰۰ حساب داشتیم که انضباط مالی ایجاد کرده و همان هفته اول شهرداری را بعد از دو سال و نیم از تنش مالی درآوردیم.

 

شهردار تهران در ادامه خاطر نشان کرد:

یا ناظر به درآمد و اعتبار و امکان ما توانستیم میزان درآمدهای خود را جوری بالا ببریم که غیر قابل تصور است؛ از راه درست خود. با فساد برخورد کرده و ناکارآمدی را از بین بردیم. توجه کردیم به مشارکت مردم و طرف مردم ایستادیم. اینها کارهایی است که می‌توان انجام داد. نکته‌ای که هست این بوده که ما باید راه را برای مردم باز کنیم. شفافیت و نظارت مردم را بر خود بپذیریم. بنده در شهرداری پذیرفتم که مردم بر من نظارت کنند. در سال اول ۳۴۶ هزار نفر شرکت کردند. سال دوم که سال پیش بود یک میلیون ۳۵۲ هزار نفر در این نظارت شرکت کردند.

آقای پزشکیان و آقای پورمحمدی اگر به مردم اعتماد کنیم آنها می‌آیند و کمک می کنند. مشکل ما هستیم که ممکن است از مردم حرف بزنیم اما رفتارهای ما با عمل ما فرق کند. این بد است. مردم نگاه می کنند و می بینند که ما چگونه رفتار می کنیم. کاری که در دولت شهید رئیسی انجام شد ناظر بر صدور آسان مجوزها و حرکت در مسیر راه انداختن پروژه‌ها خوابیده و ایجاد زمینه برای حضور مردم در اقتصاد امکان بزرگی بود. در جمع سپاری‌های مالی اکنون ما ۹۰۰۰ میلیارد پروژه ناتمام داریم که می‌توانیم مردم را مشارکت داده تا در کوتاه مدت و بلند مدت تورم را کنترل کنیم. در کوتاه مدت با افزایش نرخ دقیق و مواجه در حوزه ارز و اساسا ارززدایی کردن و در بلندمدت نقدینگی را جذب و در مسیر درست هزینه کنیم.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد:

نکته آخر هم ناظر به حوزه سیاست خارجی است چراکه آقای پورمحمدی خیلی اصرار دارند که حوزه سیاست خارجی را گره بزنند. آقای پورمحمدی ما اگر دستمان را روی پای خود نگیریم دشمن به ما رحم نمی‌کند. دیپلماسی منزلت طلب موقعی موفق است که در داخل کشور بتوانیم مشکل مردم را حل کرده و مردم پشت سر ما بایستند. میدان وقتی موفق بود که دیپلماسی می‌تواند روی دیگر سکه باشد. وگرنه شما دیپلماسی التماسی هم تجربه کردید. در همان دولتی که تشریف داشتید دیپلماسی التماسی هم تجربه کردید. این راه حل نیست.

 

*** باید اعتبار طلا را به جای یارانه به مردم داد

 

زاکانی همچنین، بیان کرد:

من انتظارم این است که دوستان موضوعات سیاسی را در جای خود در میزگرد سیاسی بحث کنند. الان شفاف صحبت کنیم تا مردم بتوانند نظرات ما را متوجه شده و بتوانند انتخاب داشته باشند. ناظر بر ترکیه همصحبت کردن ترکیه عضو WTO است اما در این ۵ سال اخیر ۶۰۰ درصد ارزش پول آن افت کرده و در حال تجربه کردن تورم ۷۰ درصد است. در کوتاه مدت موضوع افزایش نرخ ارز و انتظارات تورمی و در دراز مدت نیز رسد نقدینگی کنترل نشده است.

 

وی در ادامه اظهار کرد:

بانک‌ها عامل اصلی هستند اما در کنار بانک‌ها دولت قرار دارد. چون از دولت شهید رئیسی بیان شد جا دارد که بنده بگویم در سال ۹۲ دولت وقت ۲۰۵ همت بدهی به بانک مرکزی و صندوق بازنشستگی داشت و سال ۱۴۰۰ که تحویل داد آقای پزشکیان ۱۲۹۹ همت بدهی دولت آقای روحانی داشت. یعنی یک مجموعه مخروبه را تحویل دادند و این خودش از هنرهای این شهید بزرگوار بود که توانست این را سامان دهد. رشد نقدینگی نیز اساسا آقای غضنفری بیان کرد، ضرر به ذات ندارد. مانند آب است اگر هدایت شود می‌تواند فوق العاده برای ما موثر واقع شود. ما همین سه هفته پیش ۲۰۳ هزار واحد مسکن در تهران شروع کردیم. یکی از جاهایی است که نقدینگی در آن هزینه شده و به نیاز مردم پاسخ می دهد.

 

کاندید انتخابات ریاست جمهوری در ادامه خاطر نشان کرد:

ما اگر می‌خواهیم مردم مشارکت سیاسی هم داشته باشند که دوستان اصرار داشته و ما هم اصرار داریم و اصرار ما واقعی است. مردم پای انقلاب بایستند باید مردم را در اقتصاد شریک کنیم. فلذا معتقد هستیم که بند چهارم اصلاحات خود را عرض کردم ما اعتبار طلا را به جای یارانه به مردم دهیم. انرژی مانند طلا با ارزش است که ما بد مصرف می‌کنیم. علاوه بر اینکه افزایش تولید انرژی باید صورت بگیرد و به سمت بستن درهای خام فروشی برویم اما باید مصرف را نیز بهینه کنیم.

برای شریک شدن مردم ما معتقد هستیم که باید اعتبار طلا را به جای یارانه به مردم داد. یارانه مردم در حوزه انرژی بدون تغییر قیمت انرژی صورت می گیرد. معادل قیمت طلای روز اعتبار طلای غیرقابل برداشت در حساب سرپرست خانواده به اندازه سهم خانوار از انرژی شارژ می‌شود. ماهانه شارژ می شود. این اعتبار دور از تلاطم تورم است. چون موضوع تورم بود اینجا بحث کردم. در پایان هر ماه میزان یارانه انرژی که معادل قیمت روز طلا محاسبه شده و ۵۰ درصد آن طبق قانون برنامه هفتم و ماده ۴۶ در حساب سرپرست خانوار شارژ می شود، قابلیت خرید اعتباری دارد.

 

وی در ادامه بیان کرد:

هم کاهش نقدینگی و عدم افزایش نقدینگی را خواهد داشت. حفظ ارزش آن با طلا است. دور از تورم است. امکان فروش اعتباری آن در بازار است. امکان پشتوانه شدن اعتبار طلا برای وام و وثیغه وجود دارد. به قیمت دلار گره نمی خورد. همان تحول اول اقتصادی که استقلال اقتصادی را با دوری از وابستگی به دلار دنبال کنیم. محور هم خانواده و جمعیت است. صرفه جویی کنیم و اعتبار طلا بگیریم. اینطوری می توان مردم را در اقتصاد شریک کرد.

 

زاکانی در نقد اظهارات سایر کاندیداها در پاسخ به پرسش‌های اقتصادی این مرحله، بیان کرد:

من راجب به تورم نکاتی را گفتم. راجب به ارز هم معتقدم که اساسا باید به سمت پول ملی و ارزش بالای آن رفت. این اموراتی که هست جنبه التیام‌بخشی و تسکین دارد و درمان آن جای دیگری است. سر موقع بحث می‌کنیم. نکته ای که هست این بوده که در سال ۹۹ موضوع بورس که پیش آمد ۲۰۰۰ همت قیمت ارزش گذاری کل بورس بود. ۱۰۰ همت با ناشی گری وارد شد با یک دقتی در واقع دولت وقت این جنبه غیرحرفه ای را تبلیغ کرد و یک حباب ۶۰ برابری را ایجاد کرد و نهایتا مردم را به خاک سیاه نشاند.

 

وی در ادامه اظهار کرد:

برای چه این مسائل را الان می گویم؟ آقای پزشکیان می گویند که باید افراد ناکارآمد را محاکمه کنیم. ما هم موافق هستیم که باید این اتفاق بیفتد. معلوم است که چه کسانی ناکارآمد بوده‌اند. از خارج هم نیامده بودند. در همین ایران بودند. دولتمرد هم بودند. اکنون در ستاد ایشان هم هستند. ایشان باید این مجوزها را هم بدهد که کسی برود سراغ این آقایان. واقع امر این بوده که کارآمدی جمع بین توانمندی و پاکی است. اگر ما توانمندی و پاکی را با هم نبینیم دچار مشکل می شویم. کارشناسی خوب است اما واگذاری کار توسط یک مسئول و رئیس جمهور به یک کارشناس و بی دقتی در امورات آن کارشناس می تواند فاجعه به بار بیاورد. بنزین صبح جمعه را یادمان نرفته است.

 

*** در کشور تدبیر و تصمیم درست باشد می‌توان به بهترین شکل تهدید ها را به فرصت تبدیل کرد

 

کاندید انتخابات ریاست جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد:

روزی ۸۰۰ نفر به رحمت خدا می‌رفتند در کرونا زمانی که آقای رئیسی دولت را در دست گرفتند. روزی ۷۰۰ و ۸۰۰ نفر به رحمت خدا می رفتند. اگر یک سال ادامه می یافت از شهدای جنگ تعداد کشته‌ها بالا می‌رفت. کار را واگذار کردن به کارشناس به معنای اینکه خود آدم اشراف نداشته باشد می‌شود تقلب کنکور سال ۸۲ که یک عده‌ای آمدند و رفتند سوال خریدند ۳۰ میلیون تومان و بعد هم آمدند حق همه پزشکان را تضعیف کرده و می‌خواستند با جان مردم بازی کنند که بحمدالله مجلس جلوی آنان را گرفت. از این جهت اعتقاد بنده بر این است که اگر در کشور تدبیر و تصمیم درست باشد می‌توان به بهترین شکل تهدید ها را به فرصت تبدیل کرد.

قریب ۸۱ همت بدهی قطعی شهرداری تهران بود به بانک‌ها در طی ۲۰ سال گذشته و ما سال گذشته ۳۳ همت آن را تسویه کرده و الباقی آن را امسال در شهرداری تهران تسویه می کنیم. کل بدهی‌ها را تسویه کرده و این را تسهیلات می‌دهیم به حمل و نقل عمومی خود. در موضوع درآمد ما سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۳ درصد به بودجه پایه سال ۱۴۰۰ اضافه کردیم. ۵۰/۳ شد و تحقق آن شد ۱۳۷ درصد. غیر قابل باور بود. در گذشته شهرداری این بی‌سابقه بود. سال ۱۴۰۲ بالغ بر۵۰ درصد اضافه کردیم شد ۷۵/۹ و تحقق آن ۱۵۰ درصد شد. امسال نیز بودجه پایه را ۱۰۰ درصد افزایش دادیم که شد ۱۶۹ همت که قابل مقایسه با قبل نیست.

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش