کد خبر:299335
پ
فولاد.
سروش گزارش می‌دهد:

افزایش ۶۳.۵ درصدی واردات محصولات فولادی در ۱۱ ماه سال جاری

آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است واردات محصولات فولادی در ۱۱ ماه سال جاری با افزایش ۶۳.۵ درصدی همراه بوده است.

آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است واردات محصولات فولادی در ۱۱ ماه سال جاری با افزایش ۶۳.۵ درصدی همراه بوده است.

 

 

*** واردات محضولات فولادی
 

 

به گزارش سروش، بر اساس تازه‌ترین گزارش ها مجموع واردات فولاد ایران اعم از فولاد میانی و محصولات فولادی در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۴۴۲ هزار تُن رسید.

آخرین گزارش های منتشر شده نشان می‌دهد که از ابتدای امسال تا انتهای بهمن ماه، از نظر ارزش واردات، ورق گرم بیش از ۱۹ درصد و ورق سرد بیش از ۸۰ درصد افزایش داشته است که در کنار این افزایش، کاهش ۳۴ درصدی واردات میلگرد سبب شده است که در ماه‌های اخیر التهاب شدیدی در بازار ورق های فولادی دیده شود و قیمت میلگرد در کانال ۲۴ هزار تومان قرار بگیرد.

جهش ۱۷۰ درصدی در واردات ورق سرد در حالی است که رُشد تولید مقاطع تخت فولادی در این مدت با کاهش ۰.۱ درصدی مواجه بوده است.

در دیگر سو افزایش ساخت و سازهای کشور در ماه های اخیر که بخش مهمی از آن به علت اجرای طرح نهضت ملی در دولت سیزدهم است، باعث ایجاد تقاضا در بازار میلگرد ساختمانی شده است ولی با وجود این شرایط در کنار رشد منفی تولید مقاطع طویل فولادی که به منفی ۱.۹ درصد رسید، شاهد هستیم واردات میلگرد نیز کاهش ۳۴ درصدی را تجربه کرده است و به افزایش قیمت این محصول راهبردی دامن زده است.

بدون تردید برنامه‌ریزی دقیق برای واردات و بویژه تعیین محل مصرف ورق های وارداتی، می‌تواند صرف چندصد میلیون دلار ارز بانک مرکزی که برای تنظیم و ثبات بازار هزینه شده است را موثر کند و شفاف‌سازی در این مورد، مطالبه مهم و جدی فعالان صنعت فولاد کشور است.

بررسی ها نشان می دهد نه ورق های فولادی وارداتی و نه مصنوعات ساخته شده از آن‌ها در بورس کالا عرضه نشده است و بیم آن می‌رود این ورق ها در انبارها، برای بهره برداری از التهابات بازار ورق، انباشت شده باشد.

بدون تردید، شفاف‌سازی در این خصوص می‌تواند به سر و سامان دادن بازار محصولات آهن و فولاد کمک کند.

بی شک در حالی که تولیدکنندگان فولاد کشور در نهایت شفافیت ملزم به اعلام و عرضه محصولات خود در بورس کالا هستند، وارد کنندگان نیز باید محصولات وارداتی خود را تنها از مسیر بورس کالا به مشتریان ارایه دهند تا شائبه بهره برداری از نوسانات بازار در مورد این وارد کنندگان از بین رود.

جزئیات واردات فولاد ایران در ۱۱ ماهه نخست سال جاری را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

 

 

 

*** افزایش ۶۳.۵ درصدی واردات محصولات فولادی

 

 

بر اساس آخرین گزارش ها کل واردات محصولات فولادی کشور در یازده ماهه سال ۱۴۰۲، یک میلیون ۴۳۹ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش ۶۳.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

تنها حجم واردات مقاطع طویل از میان محصولات فولادی، با سهم واردات ۹۵ هزار تُن در یازده ماهه امسال، نسبت به سال گذشته ۳۶.۷ درصد کاهش یافته است که موضوع می تواند در افزایش قیمت میلگرد در ماه‌های گذشته موثر باشد.

واردات میلگرد در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۵.۳ درصد کاهش یافته و به ۳۵ هزار تُن رسیده است در حالی که سال گذشته افزون بر ۱۰۱ هزار تُن میلگرد وارد کشور شد.

بر اساس گزارش ها در یازده ماه امسال، از نظر ارزش شاهد کاهش ۳۴.۱ درصدی واردات میلگرد هستیم که موجب کاهش ۱۰ درصدی ارزش کل واردات مقاطع طویل فولادی به کشور شد.

از سوی دیگر واردات مقاطع تخت فولادی با افزایش ۸۴.۱ درصدی به ۱ میلیون و ۳۴۴ هزار تن رسید که افزایش چشمگیری نسبت به واردات ۷۳۰ هزار تُنی سال گذشته را نشان می دهد.

در جدول زیر شاهد افزایش شدید و قابل توجه واردات ورق های سرد و ورق پوششدار هستیم که نشان می دهد واردات ورق سرد به کشور در حدود سه برابر شده است.

 

 

 

*** کاهش ۵۷.۱ درصدی واردات فولاد میانی

 

واردات فولاد میانی کشور در ۱۱ ماهه سال جاری از نظر حجمی افزون بر سه هزار تُن بوده که این رقم کاهش ۵۰ درصدی، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته را نشان می‌دهد، همچنین از نظر ارزش نیز واردات فولاد میانی با کاهش ۵۷.۱ درصدی همراه بوده است.

گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نشان می دهد تنها بیلت و بلوم در سال جاری و آن هم به میزان کم وارد کشور شده و مشابه پارسال هیچ گونه واردات اسلب صورت نگرفته است.

 

 

به گزارش سروش، ایران اکنون در بین ۷۱ کشور عضو انجمن جهانی فولاد، رتبه نهمین فولاد ساز را به خود اختصاص داده و پیش بینی شده با دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی در سال ۱۴۰۴ به جایگاه هفتمین فولاد ساز جهان برسد.

استان اصفهان با تولید ۴۵ درصد فولاد کشور، قُطب تولید فولاد ایران است و چُدن، آهن و فولاد بیشترین صادرات این استان را تشکیل می دهد و حتی محصولات تولیدی از آهن و چُدن نیز رتبه سوم، در بین اقلام صادراتی استان را دارد.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش