کد خبر:302787
پ
قالیباف
سروش گزارش می‌دهد:

محمدباقر قالیباف در مناظره اول نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری/ در دولت خدمت و پیشرفت حقوق متناسب با تورم افزایش پیدا می‌کند/ باید برای مردم در حوزه تورم سپر حمایتی بگذاریم

محمدباقر قالیباف با حضور در مناظره اول نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع مسائل اقتصادی ضمن تشریح برنامه‌های خود به برخی انتقادات پاسخ داد.

محمدباقر قالیباف با حضور در مناظره اول نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع مسائل اقتصادی ضمن تشریح برنامه‌های خود به برخی انتقادات پاسخ داد.

 

*** محمدباقر قالیباف در مناظره اول

 

به گزارش سروش، محمدباقر قالیباف در اولین مناظره تلویزیونی در پاسخ به سوالات مربوط به برنامه هفتم توسعه و رشد اقتصادی کشور گفت:

انتخابات فرصت بزرگی است که در اختیار شما مردم شریف ایران است که بتوانید برای آینده خود و فرزندان و ایران عزیز ما تصمیم گیری کنید. 

 

*** تحول و توجه در حوزه اقتصاد از مهمترین وظایف رییس جمهور است

 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه، گفت:

از مهمترین وظایف رییس جمهور در شرایط سخت امروز تحول و توجه در حوزه اقتصاد به ویژه برای خانواده های محروم و کارمندان و کارگران و پرستاران و مددجویان کمیته حضرت امام و سازمان بهزیستی است و آن ها که حقوق ثابتشان با تورم فاصله دارد.

رییس جمهور باید حل این مشکلات را ضمانت کند البته این هم با کمک مردم میسر می شود.

بازنشستگان لشکری و کشوری و تامین اجتماعی و ایثارگران مشکلات دارند که باید رفع شود.

 

قالیباف با بیان اینکه شرایط سختی را در دهه ۹۰ گذراندیم، افزود:

آن زمان رشد متوسط سالانه یک درصد و نقدینگی ۲۶ درصد بود که حاکی از اقتصاد سخت و مشکلات بود.

 

وی با یادآوری ایام کرونا گفت:

در آن شرایط زنان ایرانی کار تربیت و آموزش و حفظ بچه ها را دنبال کردند و هم به تعبیری مادرخرج خانواده بودند؛ اکنون باید جبران شود.

 

رییس مجلس با بیان اینکه برنامه هفتم کار مشترک دولت سیزدهم و مجلس یازدهم بود، گفت:

امروز برنامه هفتم میثاق ماست که باید اجرا شود پس باید رییس جمهور حواسش به سفره مردم و رشد اقتصادی و اجرای پروژه های کلان باشد؛ معتقدم باید قفل این توقف را شکسته و کار دولت شهید رییسی را ادامه دهیم. نقاط صوت را تصویب و ضعف ها را برطرف کنیم.

 

*** در دولت خدمت و پیشرفت حقوق متناسب با تورم افزایش پیدا می‌کند

 

قالیباف با اشاره به ظرفیت های کشور گفت:

در دولت خدمت و پیشرفت با مشارکت کارمندان، کارگران و زحمت کشان، بازنشستگان و قشر محروم و سرمایه گذاران اقتصاد قوی را دنبال کرده که دولت بتواند حقوق عزیزان را متناسب با تورم پیش ببرد و قدرت خرید متناسب با رشد اقتصادی را حفظ کند.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه دوم صحبت هایش درباره دیدگاه سایر کاندیداها گفت:

آقای پزشکیان درباره لزوم انسجام در برنامه هفتم تاکید داشتند که قبول دارم؛ آقای پورمحمدی نیز اشاره داشت که تنها اقتصاد نیست و فرهنگ هم مهم است که حتما همین طور است. باید به فرهنگ کار و تولید و مصرف توجه کنیم.

سرمایه گذاری و بهره‌وری در کنار هم مهم است؛ بهره‌وری به معنای استفاده درست از مدیریت صحیح است و رییس جمهور باید قابلیت انجام این کار را داشته و بتواند از ظرفیت اندیشمندان و متخصصان استفاده کند.

 

*** برنامه هفتم سند ملی ما است

 

قالیباف با اشاره به اهمیت بهره وری گفت:

برنامه هفتم سند ملی ما است که ممکن است اشکالات داشته و در عین حال نقاط قوت نیز دارد.

مهمترین موضوع برنامه هفتم، خانواده محوری و دیدن سید خانوار است؛ در ماده ۱۱۷ برنامه هفتم شورای راهبری پیش بینی شده که در صورت وجود اشکالی در برنامه هفتم کمیته‌ای به ریاست معاون رییس جمهوری و دولت اصلاحات اعمال شود پس قانون است و باید اجرا شود نه اینکه قانون کنار گذاشته شود چون این به معنای از دست دادن انسجام و بهانه جویی است.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هدررفتی در انرژی داریم، گفت:

هدررفت انرژی در نیروگاه ها و گازهای مشعل است. در شرایطی که درآمد حوزه پتروشیمی نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار است و فقط ۷.۵ درصد آن را استفاده می کنیم.

ما ظرفیت های بزرگی داریم که هدر می رود و احتیاج به مدیر قوی داریم؛ مشکل دیگر این است که اقتصاد را پیش بینی پذیر نکرده‌ایم.

شاهد تصمیمات سیاستی و قاعده گذای غلط هستیم نمونه آن دو روز قبل است که یک وزارتخانه بخشنامه ای صادر کرده که داد همه را درآورده است. با این تصمیمات غلط سرمایه فرار کرده و نمی توان از ظرفیت داخل استفاده کرد.

سیاست ها طوری است که واردات را کند کرده و به سمت واردات می رویم.

 

*** بهره وری بر سرمایه گذاری ارجح است

 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه مرحله دوم درباره مردمی سازی اقتصاد گفت:

برای رشد ۸ درصد سرمایه گذاری و بهره وری داریم؛ از نظر بنده بهره وری بر سرمایه گذاری ارجح است چون بهره وری فرصت می‌دهد که ظرفیت های موجود را حفظ و دنبال کرده که این برای ادامه سرمایه گذاری بسترسازی می کند.

 

*** سال گذشته ۸ میلیارد دلار فقط در حوزه خودرو ارز دادیم

 

وی همچنین، ادامه داد:

به درستی آقای دکتر پزشکیان فرمودند که خودرو دست دوم می آوریم و ارز برای واردات آنها نداریم اما من می گویم ارز داریم؛ سال گذشته ۸ میلیارد دلار فقط در حوزه خودرو ارز دادیم بعد این وضعیت ماشین‌هاست که دولت و مردم از قیمت و کیفیت ماشین ها ناراحت هستند پس چرا ۸ میلیارد دلار می دهیم؟

نکته‌ای که آقای زاکانی درباره نقدینگی فرمودند قطعا این شکلی است اما نقدینگی بیش از هزار همت است که از کمان برنامه ریزی خارج شده است.

طبق ماده ۸ برنامه هفتم، دولت موظف شده در سال ۱۴۰۳ یکی از بانک های تخصصی را تبدیل به بانک توسعه کرده و همه نقدینگی آن جا آمده و فقط به سمت اجرای پژوه های زیرساختی برود.

همین الان در ال پی جی آن چیزی که در مدار خزانه اداره می شد، ۲۷ همت در سال ۱۴۰۰ بود که با پیگیری و کنترل مجلس یازدهم مشخص شد که حیف می شود بدان معنا که ۶ زده پایین‌تر برای آن تصمیم می گیرند در نهایت ال پی جی در سالی که گذاشت، ۱۸۰ همت شد. در حوزه یارانه ها ۳.۵ برابر هدر می‌دهیم یعنی ۱۲۶۰ همت.

 

قالیباف با بیان اینکه حتما تحریم اثر می‌گذارد گفت:

معتقدم همه دستگاه‌های دولتی یک طرف و دستگاه دیپلماسی یک طرف است لذا باید برای رفع تحریم تلاش کند و برای آن طرح مشخص و روشن داریم و می شود اقدام با اقدام دنبال کرد.

۱۰۴ میلیارد دلار در حوزه بهره برداری در سال پرت داریم؛ این‌ها نشان می‌دهد انتخاب رییس جمهور درست چقدر مهم است که بتواند این ظرفیت ها را استفاده کند.

قرارداد با چین باز مانده و تفاهم‌ها اجرایی نشده است و این شامل قرارداد با روسیه هم می‌شود. باید از ظرفیت شانگهای و بریکس استفاده کرد.

باید به برنامه هفتم و موضوعات زیرساختی و فرهنگی توجه کرد و با اهمیت به مردم آنها مشارکت واقعی داشته باشند.

انتخابات در سرنوشت کشور و زندگی مردم بسیار مهم است.

اگر خودتحریمی داخل کشور را رفع نکنیم، امکان ندارد رفع تحریم را در خارج از کشور حل و فصل کنیم.

 

رییس مجلس انضباط مالی در دولت را مهم دانست و افزود:

طبق مصوبات مجلس یازدهم در احکام دائمی بودجه حساب های دولتی تحت عنوان حساب خزانه بانک مرکزی متمرکز شد. بیش از ۲۵۰ هزار پول در دستگاه ها و وزارت خانه بود که حدود ۶۰۰۰ حساب بود. با متمرکز شدن مقرر شد که پول یه جای نقدی، اعتباری و به ذی نفع نهایی داده شود.

همیشه دولت ها در ماه آخر سال در پرداخت حقوق کسری نقدینگی داشته و از خزانه پول برمی داشتند و بعد سال بعد پرداخت می کردند؛ سال گذشته دولت در پایان سال بیش از ۱۹۰ همت پول در اعتبارات داشت؛ پس می‌شود و می توانیم.

 

قالیباف با اشاره به عملکردش در شهرداری تهران گفت:

در شهرداری تهران ۱۲ سال توفیق خدمت داشتم و دولت نهم، دهم و یازدهم به هر دلیلی همراهی نکرد و در یک جلسه دولت شرکت نکرده و پیشتیانی لازم نشد و حتی مصوبات مجلس را درست اجرا نمی کردند. در این شرایط در این مدت ۱۵۰ کیلومتر ریل برای مترو کشیده شد که این میزان ۲۵ سال قبلیش ۷۰ کیلومتر ریل برای مترو بود. منابع هم با استفاده از ظرفیت داخلی و ال سی از چین مهیا شد.

آقای صفری که آن زمان سفیر در چین بودند می توانند بگویند که تنها ال سی ۱۵ درصد بدون پیش پرداخت و بدون گارانتی بانک مرکزی و با حمایت بخش خصوصی بود و می‌توان از ظرفیت خارجی استفاده کرد.

بین ۱۸ تا ۱۲ میلیارد دلار ظرفیت های گفت‌وگو و ارتباطات با کشورها وجود دارد که پرونده آن بلاتکلیف است مثلا بحث مربوط به شانگهای و توافقات با روسیه استفاده نشده که باید عملیاتی کرد لذا معتقدم ما می توانیم تحول ایجاد کنیم. این ظرفیت در برنامه هفتم وجود دارد.

 

*** تورم از موضوعات حیاتی و جدی ماست

 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه اول مرحله سوم درباره مهار تورم گفت:

تورم از موضوعات حیاتی و جدی ماست؛ متاسفانه تورم بالا و طولانی داشتیم که به مردم و سفره های مردم فشار جدی وارد کرده به خصوص به آنها که حقوق ثابت داشته اند لذا باید در اولویت باشد.

حل تورم ریشه در سه موضوع دارد؛ اول اصلاح نظام بانکی است. در نظام بانکی به خصوص بانک‌های خصوصی و حتی دولتی باعث خلق پول شدند که باید چاره اندیشی کرد.

 

*** نقدینگی حدود ۸۲۰۰ همت است/ باید برای مردم در حوزه تورم سپر حمایتی بگذاریم

 

قالیباف در ادامه، بیان کرد:

نقدینگی حدود ۸۲۰۰ همت است که به سمت تولید نرفته که یکی از عوامل ایجاد تورم است. یکی از اقدامات در مجلس یازدهم تصویب قانون جدید بانک مرکزی بود که اقتدار را به بانک مرکزی برگرداند.

در قانون برای ورود سرمایه به بخش تولید توجه شده است. باید برای مردم در حوزه تورم سپر حمایتی بگذاریم.

 

رییس مجلس با اشاره نامگذاری ۱۰ سال گذاشته توسط رهبر انقلاب گفت:

مقام معظم رهبری بیش از ۱۰ سال است که سال ها را درباره مسائل اقتصادی و تاکید بر تولید و جلوگیری از تورم نامگذاری کردند.

 

وی با اشاره به اهمیت اصلاح ساختار بودجه افزود:

درآمد پایدار در بودجه نداشته و متکی بر حوزه نفت هستیم. در بودجه باید اصلاح ساختار نهادی و انضباط مالی مورد توجه قرار گیرد.

 

قالیباف با تاکید مجدد بر اینکه به مدیر قوی نیازمندیم، گفت:

بخش عمده مشکلات ریشه در سیاست گذاری اشتباه دارد که به نوعی سفره مردم از بی‌عرضگی و تصمیم گیری در این بخش کوچک می شود.

دولت خدمت و پیشرفت سپر حمایت می‌گذارد که حقوق نسبت به تورم باشد و با رشد اقتصادی نیز به حقوق اضافه شود.

 

وی همچنین یکی از اشکالات را نبود درآمد پایدار دانست و افزود:

درآمد نفتی کم و زیاد می‌شود که باعث مشکلات اساسی می‌شود که آثار آن را در تمام بخش‌ها می بینیم که باید چاره اندیشی کرد.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه دوم مرحله سوم گفت:

اولین نکته در تورم و اصلاحات ساختار بودجه است؛ اینکه بگویم «بودجه دولت»، اشتباه است چون بودجه برای دولت نیست و برای زندگی مردم است.

مابه تفاوت تورم و خلق پول از سفره مردم است؛ یعنی اقتصاد را به دلیل نداشتن رونق تولید کوچک کرده و بعد مالیات پرداخت نشده و بعد مالیات را از تورم می گیرند و هزینه تورم را همه مردم پرداخت می کنند؛ اینجاست که می‌گویم به مدیر قوی و فرد موثر احتیاج داریم که سابقه و تجربه داشته باشد.

 

قالیباف با اشاره به قانون جدید بانک مرکزی گفت:

من نگفتم به بانک مرکزی استقلال دادیم بلکه گفتم اقتدار دادیم چون اکنون فرصت و زمینه استقلال بانک مرکزی وجود ندارد. باید شورای عالی مربوطه قدرتمندانه بایستد و با جریاناتی که خلق پول کرده و فشار به مردم می آورند، برخورد شود؛ اینجا جای درست مبارزه با فساد است.

اینجا منافع ملی است و به انسجام سیاسی و فرهنگ کار و تلاش و تولید احتیاج دارد، این را رییس جمهور قوی می‌تواند انجام دهد؛ رییس جمهور قوی تنها کسی نیست که تصمیم بگیرد؛ بلکه باید تصمیم سازی را به نخبگان جامعه بدهد. اساتید و بزرگان و نیروهای خلاق به کار گرفته نشده و یک مرتبه خلق الساعه قیمت ارز را ۴۲۰۰ اعلام می کنند که دلیل پشت آن معلوم نیست و همه اندیشمندان بهت زده هستند بعد می گوییم چرا اساتید و دانشجویان مهاجرت می کنند.

باید یک رییس جمهور قوی با ایجاد انسجام و اعتماد، از این ظرفیت بهره گیرد؛ حتما باید از تجربه دنیا استفاده کرد اما آقای پزشکیان وقتی ما از تجربه نیروی داخل خودمان استفاده نمی‌کنیم می‌خواهیم از بیرون استفاده کنیم؟ حتما نمی توانیم.

 

*** برای رفع تحریم و مقابله ظلم به کشور به انسجام ملی و سیاسی احتیاج داریم

 

وی همچنین، افزود:

برای رفع تحریم و مقابله با ظلم به کشور به انسجام ملی و سیاسی احتیاج داریم منتها وقتی مدیر بی عرضه و بی تدبیر و بدون برنامه و ناپخته می آید، مشکلات ایجاد می‌شود و نمی‌تواند قانون مصوب را هم اجرا کند.

 

قالیباف با تاکید بر لزوم توجه به تولید گفت:

وقتی دولت بزرگ شده و تمرکززدایی نمی‌شود نتیجه آن افزایش هزینه دولت و تحمیل هزینه به سفره مردم است لذا باید به طور جدی رشد اقتصادی را پیگیری کرد که بهره‌وری ریشه همه آنها است لذا مجددا می‌گویم که انتخابات مهمترین تصمیم برای حل تورم است.

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش