کد خبر:287780
پ
۱۷۰۰۲۳۳۹۰
سروش گزارش می‌دهد:

محورها و برنامه‌های نشست جدید آستانه چیست؟

وزارت خارجه قزاقستان زمان و دستورکار بیستمین دور نشست آستانه را اعلام کرد.

وزارت خارجه قزاقستان زمان و دستورکار بیستمین دور نشست آستانه را اعلام کرد.

 

 

*** محورها و برنامه های نشست جدید آستانه چیست؟

 

 

به گزارش سروش، وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرد که دور بیستم مذاکرات آستانه ۲۰ و ۲۱ ماه جاری میلادی (۳۰ و ۳۱ خرداد) برگزار می‌شود.

در این نشست در خصوص تغییرات منطقه ای درباره سوریه، تلاش های انجام شده برای ایجاد راه حل فراگیر در این کشور، مبارزه با تروریسم و اقدامات اعتمادسازی رایزنی خواهد شد.

وزارت خارجه قزاقستان در بیانیه ای اعلام کرده که این دور از مذاکرات آستانه با مشارکت سوریه، روسیه، ایران، ترکیه و نمایندگانی از معارضان سوری و همچنین با حضور ناظرانی از سازمان ملل اردن، لبنان و عراق برگزار خواهد شد.

در این بیانیه آمده است که در این دور از مذاکرات در خصوص تمام مناطق سوریه گفت وگو خواهد شد و بررسی اوضاع انسانی و تلاش برای بازگشت آوارگان سوری به شهرهای خود بخشی از دستور کار این نشست خواهد بود.

وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرده که در روز اول، نشست های مشورتی چهارجانبه معاونان وزرای خارجه سوریه، روسیه، ایران و ترکیه در راستای عادی سازی روابط آنکارا – ‌دمشق و همچنین نشست های دوجانبه و سه جانبه میان کشورهای ضامن آستانه را شامل می شود.

در روز دوم قرار است مشورت های گسترده تر، جلسه کلی و علنی و نشست خبری برگزار شود.

وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه بیستم اردیبهشت ماه (نشست نوزدهم) در بیانیه‌ای مشترک پس از برگزاری نشستی در مسکو، بر تعهد خود به تمامیت ارضی سوریه، عدم دخالت در امور داخلی و مبارزه با تمام اشکال تروریسم و همچنین اهمیت افزایش کمک‌های بین‌المللی به سوریه تأکید کرده بودند.

در بیانیه مشترک نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه در مسکو آمده بود: «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، «فیصل المقداد» وزیر خارجه و مهاجرین جمهوری عربی سوریه و «مولود چاووش اوغلو» وزیرخارجه جمهوری ترکیه در مسکو بیستم اردیبهشت دیدار و درباره مسائل مربوط به از سرگیری روابط بین دولت سوریه و ترکیه در ابعاد مختلف، گفت وگوی اساسی و صریح داشتند.

 

 

در بیانیه مشترک نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه چهار کشور یاد شده در مسکو همچنین اعلام شد:

با نظر به قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل و بیانیه‌های رسمی در روند آستانه، شرکت کنندگان بر تعهد خود نسبت به تمامیت ارضی سوریه، عدم دخالت در امور داخلی آن و مبارزه با تمام اشکال تروریسم، تجزیه‌طلبی و افراط‌گرایی در این کشور و لزوم اعمال حاکمیت ملی جمهوری عربی سوریه بر سراسر خاک این کشور تأکید و آمادگی خود را جهت رفع موانع موجود برای تحقق این اصول اعلام کردند.

این بیانیه اضافه کرد: شرکت کنندگان همچنین توافق کردند که معاونین وزرای خارجه چهار کشور عضو وظیفه طراحی نقشه راهی برای پیشبرد روابط میان ترکیه و سوریه با هماهنگی وزارتخانه‌های دفاع و رؤسای اطلاعاتی چهار کشور را بر عهده بگیرند.

این بیانیه افزود: همچنین بر اهمیت افزایش کمک‌های بین‌المللی به سوریه، از جمله با هدف تسهیل بازگشت داوطلبانه، امن و عزتمندانه آوارگان سوری‌ به سرزمین خود و بازسازی پساجنگ تأکید شد.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه