کد خبر:291496
پ
download
سروش گزارش می‌دهد:

هند اولین کاوشگر خورشیدی خود را به فضا فرستاد

سازمان تحقیقات فضایی هند ISRO امروز شنبه و تنها یک هفته پس از فرود موفقیت آمیز کاوشگر فضایی این کشور بر روی کره ماه، یک کاوشگر خورشیدی به فضا فرستاد.

سازمان تحقیقات فضایی هند ISRO امروز شنبه و تنها یک هفته پس از فرود موفقیت آمیز کاوشگر فضایی این کشور بر روی کره ماه، یک کاوشگر خورشیدی به فضا فرستاد.

 

 

*** هند اولین کاوشگر خورشیدی خود را به فضا فرستاد

 

 

به گزارش سروش، کاوشگر Aditya-L۱ تجهیزات علمی برای بررسی لایه های بیرونی خورشید دارد و امروز برای سفری چهارماهه به فضا پرتاب شد.

آمریکا و آژانس فضایی اروپا پیش از این چندین کاوشگر را به مرکز منظومه شمسی فرستاده اند. اولین کاوشگرها با پروژه پایونیر در سال ۱۹۶۰ به فضا فرستاده شدند.

اگر این ماموریت سازمان تحقیقات فضایی هند ISRO با موفقیت انجام شود، هند اولین کشور آسیایی خواهد بود که در مدار خورشید قرار گرفته است.

سوماک رایچادهاری اخترفیزیکدان روز جمعه گفت این ماموریت چالش برانگیزی برای هند است.

وی افزود این کاوشگر پدیده خروج جرم از تاج خورشیدی را بررسی خواهد کرد.

پدیده خروج جرم از تاج خورشیدی (Coronal mass ejection) یا CME فورانِ اجرام از باد خورشیدی و افزایش میدان‌های مغناطیسی است که از تاج خورشید بیرون می‌آید و در فضا منتشر می‌شود.

این فوران های خورشیدی بسیار قوی هستند و با رسیدن به زمین می توانند عملکرد ماهواره ها را مختل کنند.

کاوشگر Aditya وقوع این پدیده را پیش بینی می کند و همه مردم را مطلع می کند تا برق خود را قطع کنند.

این کاوشگر همچنین به انسان ها برای فهم چگونگی رخداد این پدیده کمک می کند و ممکن است در آینده نیازی به سیستم هشدار دهنده نباشد.

کاوشگر Aditya برای رسیدن به مقصد خود یک و نیم میلیون کیلومتر را طی خواهد کرد.

این کاوشگر توسط موشک ساخت سازمان ISCO به نام ۳۲۰-tonne PSLV XL فرستاده خواهد شد. این موشک پیش از این نیز عنصر اصلی پروژه های فضایی هند به ماه و مریخ بوده است.

هدف دیگر این ماموریت شناخت سایر پدیده های خورشیدی است و قرار است با تصویر برداری و اندازه گیری ذرات اتمسفر بالایی خورشید صورت بگیرد.

به گزارش ایرنا، سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) ۱ شهریور ۱۴۰۲ با موفقیت کاوشگر فضایی ویکرام را بر سطح قطب جنوب ماه فرود آورد.

هندوستان پس از روسیه، آمریکا و چین، چهارمین کشوری است که به ماه دست یافته است.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه