کد خبر:281828
پ
۴۲۶۴۴۸۶
معاون سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرد

وجود بیش از ۱۵۰ هزار واحد صنعتی آلاینده در کشور/ بیش از ۴۰ نوع پدیده جدی ناشی از تغییرات اقلیمی در کشور وجود دارد

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به وجود بیش از ۱۵۰ هزار واحد صنعتی آلاینده در کشور، عنوان کرد بیش از ۴۰ نوع پدیده جدی ناشی از تغییرات اقلیمی هم در کشور وجود دارد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به وجود بیش از ۱۵۰ هزار واحد صنعتی آلاینده در کشور، عنوان کرد بیش از ۴۰ نوع پدیده جدی ناشی از تغییرات اقلیمی هم در کشور وجود دارد.

 

 

***وجود بیش از ۱۵۰ هزار واحد صنعتی آلاینده در کشور

 

 

به گزارش سروش، رضا انجم شعاع، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در جلسه شورای سیاستگذاری «هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها» در محل سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان این‌که در ۳۰ تا ۴۰ سال اخیر کره زمین ۱.۵ درجه سانتیگراد گرم‌تر شده است، در ادامه اظهار کرد:

بر این اساس میزان بارندگی‌ها هم کاهش یافته و عمده پدیده‌ها، پدیده حدی است به‌عنوان مثال اگر در گذشته ۲۷۰ میلی‌متر بارندگی در طول ۴ فصل سال داشتیم امروزه به یک‌باره در یک روز به میزان یکماه بارندگی داریم.

 

 

وی با بیان این‌که این پدیده جدی، ناشی از تغییرات اقلیمی باعث بروز سیل و خسارت در کشور شده است، گفت:

هم‌اکنون بیش از ۴۰ نوع از این پدیده‌ها از قبیل خشکسالی، سیل، موج گرما و سرما، زلزله در ایران رخ می‌دهد، از این‌رو حساسیت و پیچیدگی کار در محیط زیست بیشتر است.

 

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از وجود بیش از ۱۰۲۴ سازمان مردم نهاد در حوزه محیط زیست خبر داد و خاطرنشان کرد:

کمتر سازمانی تا این حد سازمان مردم نهاد با آن‌ها مشارکت و همکاری دارند که برخی نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست ایفا می‌کنند.

 

 

انجم شعاع در خصوص حجم و گستردگی کار در این سازمان گفت:

بیش از ۱۵۰ رودخانه بزرگ، کوچک و متوسط با بیش از ۱۴۰ هزار کیلومتر طول در کشور وجود دارد که جزو شریان‌های حیاتی ایران است که حفاظت از آن بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

 

 

وی با بیان این‌که براساس قوانین بالادستی کشور از جمله اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی است، در ادامه تصریح کرد:

بنابراین همه نسبت به محیط زیست تکالیف و وظایفی دارند که باید به خوبی انجام تا جامعه و مردم سالم باشد.

 

 

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تأکید بر ضرورت حمایت بیشتر از سازمان حفاظت محیط زیست، گفت:

چیزی حدود ۱۹ میلیون هکتار وسعت مناطق ارزشمند چهارگانه کشور است که ذخایر ژنتیک گیاهی غنی دارد برخی گونه‌های گیاهی نایاب یا کمیاب در دنیا در ایران وجود دارد که این گونه‌ها را باید حفاظت، احیا و توسعه داد.

 

 

انجم شعاع با بیان این‌که تنوع آب و هوایی در کشور کم‌نظیر و حتی مناطقی وجود دارد که گونه‌های سردسیری و گرمسیری نظیر مرکبات و خرما در کنار گردو رویش پیدا می‌کنند، که شاید در دنیا ۴ تا ۵ نمونه این‌چنینی داشته باشیم در ادامه افزود: تنوع بیش از ۷۰۰۰ گونه گیاهی و ۱۱ هزار گونه جانوری آبزی در کشور داریم که حفاظت از آن‌ها نقش مهمی در سلامت جامعه دارد که سازمان حفاظت محیط زیست این مهم را برعهده دارد.

 

 

وی ادامه داد:

در حوزه منابع زیستی نظیر آب، خاک و هوا هم‌اکنون بیش از ۱۵۰ هزار واحد صنعتی و خدماتی در کشور فعال هستند که یا جزو آلاینده‌ها محسوب می‌شوند یا عناصری به هوا وارد می‌کند یا موجب آلودگی خاک از طریق پسماند و فاضلاب‌ها می‌شوند.

 

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان این‌که سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان حاکمیتی، اجتماعی، مردمی، حیاتی و در عین حال بین‌المللی است، گفت:

ما در ۱۴ کنوانسیون بین‌المللی عضو هستیم.

 

 

انجم شعاع با اعتقاد به این‌که نظام پیشنهادها در سازمان حفاظت محیط زیست به کارکنان و پرسنل سازمان محدود نمی‌شود و آحاد جامعه را شامل می‌شود، افزود:

زیست سالم و دسترسی به آب آشامیدنی بهداشتی حق همه مردم است که در این‌باره نظام پیشنهادها می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

 

 

وی با تأکید بر ضرورت استفاده از نقطه‌نظرات افراد صاحب‌نظر گفت:

قطعاً در این حوزه نظام پیشنهادها بررسی و پذیرش پیشنهادات بسیار کاربرد دارد و به کمک این نظام و همفکری می‌توان از ایده مناسب برای انجام وظایف در حفاظت محیط زیست مؤثرتر استفاده کرد.

 

 

*** تلاش برای ارتقا جایگاه محیط زیست در لایحه بودجه ۱۴۰۲

 

 

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به نیازهای متعدد سازمان محیط زیست در ادامه بر تلاش‌های فراوان برای ارتقا جایگاه محیط‌زیست در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تأکید کرد و افزود:

از معضلات اساسی امروز بهره‌گیری از سامانه‌های به روز و هوشمندسازی است.

 

 

انجم شعاع با بیان این‌که امروز نمی‌توان با روش‌های سنتی قدیمی وظایف سنگین را انجام داد، گفت:

امروز سازمان محیط زیست نیازمند سامانه‌های به روز مؤثر و هوشمند در حفاظت از عرصه‌های طبیعی و پایش صنایع آلاینده و خدمات است سازمان باید اتاق فکر مانیتورینگ متشکل از کارشناسان زبده و خبره داشته باشد تا بتواند به‌صورت ۳ شیفت هم منابع طبیعی و هم صنایع آلاینده را پایش کند.

 

 

وی با اشاره به وجود بیش از ۲۵۰ ایستگاه پایش هوا در کشور، تصریح کرد:

هم‌اکنون دانش و علم می‌تواند در مشکلات سازمان محیط زیست کشور بسیار کارگشا باشد.

 

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه