کد خبر:286124
پ
images
سروش گزارش می‌دهد:

وزنه‌برداری قهرمانی آسیا؛ کار سخت ایرانی‌ها در جنگ ستارگان

مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی ۲۰۲۳ آسیا در حالی از روز گذشته به صورت رسمی برای نمایندگان کشورمان آغاز شده که جدال قهرمانان پولاد سرد در جینجو به بالاترین سطح ممکن رسیده است.

مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی ۲۰۲۳ آسیا در حالی از روز گذشته به صورت رسمی برای نمایندگان کشورمان آغاز شده که جدال قهرمانان پولاد سرد در جینجو به بالاترین سطح ممکن رسیده است.

 

 

*** وزنه‌برداری قهرمانی آسیا؛ کار سخت ایرانی‌ها در جنگ ستارگان

 

 

به گزارش سروش، پیکارهای وزنه‌برداری قهرمانی آسیا از ١٣ اردیبهشت آغاز شده و تا ۲۳ این ماه ادامه دارد.

این رقابت‌ها یکی از مهمترین گزینشی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس در قاره آسیا به شمار می‌رود. تیم‌های ملی ایران در بخش مردان ۱۰ نماینده و در بخش زنان پنج وزن‌بردار را به جینجو میزبان مسابقات اعزام کرده است.

حسین سلطانی در وزن ۸۱ کیلوگرم، کیانوش رستمی و میرمصطفی جوادی در ۸۹ کیلوگرم، سیدایوب موسوی در وزن ۹۶ کیلوگرم، رضا دهدار و سهراب مرادی در وزن ۱۰۲ کیلوگرم، مهدی کرمی و امیر عزیزی در وزن ۱۰۹ کیلوگرم و علیرضا یوسفی و آیت شریفی در دسته فوق سنگین نمایندگان ایران در جینجو کره‌جنوبی هستند.

هشت وزنه‌بردار ایران در دسته‌های المپیکی و ۲ وزنه‌بردار نیز در دسته‌های غیر المپیکی به روی تخته می‌روند. حسین سلطانی در دسته ۸۱ کیلوگرم و سیدایوب موسوی در دسته ۹۶ کیلوگرم وزنه‌برداران غیر المپیکی ایران هستند.

در این دوره از مسابقات شمار زیادی از قهرمانان جهان و المپیک حضور دارند. کیانوش رستمی و سهراب مرادی دارندگان مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو، اکبر ژورائف و روسلان نورالدین‌اف قهرمانان المپیک از ازبکستان، تیان تائو از چین، فارس الباخ قطری، لسمن پارادز و گورمیناسیان بحرینی از دیگر دارندگان مدال المپیکی و جهان هستند که در کره‌جنوبی به روی تخته خواهند رفت.

تیم ایران در دوره گذشته این مسابقات که در کشور بحرین برگزار شد با کسب چهار مدال طلا، پنج نقره و هفت برنز و ۶۳۱ امتیاز تیمی به سکوی سومی رسید. تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا سال ۲۰۲۱ که در ازبکستان برگزار شد به عنوان چهارمی رسید آن مسابقات نیز یکی از گزینشی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو بود.

بررسی اوزان المپیکی و غیر المپیکی مسابقات قهرمانی آسیا نشان از آن دارد که نخبگان وزنه‌برداری ایران کار راحتی برای رسیدن به سکوی نخست دسته‌های مختلف دارند.

 

 

*** سلطانی چراغ اول را روشن خواهد کرد

 

 

حسین سلطانی از جمله وزنه‌بردارانی است که شانس زیادی برای کسب مدال در دسته غیرالمپیکی ۸۱ کیلوگرم دارد. در این دسته سیتکازی از قزاقستان با رکورد ورودی ۳۵۰ کیلوگرم نفر نخست است و حسین سلطانی در جایگاه دوم قرار دارد. سلطانی در رکوردگیری درون اردویی با رکورد ۱۵۸ یک‌ضرب، ۱۹۸ دوضرب و مجموع ۳۵۶ کیلوگرم بهترین عملکرد را داشت. او در مسابقات قهرمانی سال ۲۰۲۱ آسیا در حرکت یکضرب مصدوم و از ادامه رقابت‌ها انصراف داد.

به نظر می‌رسد رقابت برای کسب سکوی مدال طلا و نقره در این وزن بین حسین سلطانی و وزنه‌بردار قزاق باشد.

 

 

*** کیانوش و تیان‌تائو؛ جنگ برای ماندگاری

 

 

دسته ۸۹ کیلوگرم یکی از حساس‌ترین دسته‌های المپیکی در رقابت‌های قهرمانی آسیا به شمار می‌رود. در این دسته رقابت سختی بین کیانوش رستمی، میرمصطفی جوادی با تیان‌تائو (دارنده نقره المپیک و طلای جهان)و لی دائین چینی وجود دارد. کیانوش و تیان‌تائو بعد از حدود هفت سال بار دیگر در یک رقابت رسمی برای کسب سکوی نخست آسیا به مصاف یکدیگر خواهند رفت البته رقابت این ۲ در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا هنوز در خاطره‌ها است. کیانوش رستمی در المپیک ۲۰۱۶ ریو بالاتر از تیان‌تائو به مدال طلا رسیده بود. البته چینی‌ها یک وزنه‌بردار دیگر در این دسته دارند که امید اول آنان برای فتح سکوی نخست پاریس است.

تیان‌تائو و پتروویچ از قزاقستان با رکورد ورودی ۳۷۵ کیلوگرم به این رقابت‌ها گام گذاشتند.

هر چند که فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری از آمادگی کیانوش در مسابقات سخن به میان آورده است اما رستمی در رکوردگیری درون اردویی اقتدار گذشته را نداشت. او با مهار وزنه ۱۶۶ کیلوگرمی در یک‌ضرب، ۲۰۰ کیلوگرم در دوضرب و ۳۶۵ کیلوگرم در مجموع پایین‌تر از میرمصطفی جوادی قرار گرفت. جوادی نایب قهرمانی جهان را در دسته ۸۱ کیلوگرم در کارنامه دارد و بی‌تردید یکی از مدعیان برای کسب مدال در جینجو است.

به نظر می‌رسد که رقابت اصلی در وزن ۸۹ کیلوگرم بین وزنه‌برداران ایرانی، چینی و قزاق باشد.

تیان تائو با مهار ۲۳۱ کیلوگرم رکورد دوضرب دسته ۹۶ کیلوگرم را در اختیار دارد و اگر روز خوب او باشد ممکن است سد راه رستمی و جوادی برای کسب عنوان قهرمانی باشد.

 

 

*** موسوی؛ کور سوی امید

 

 

دسته ۹۶ کیلوگرم برخلاف دوره گذشته این مسابقات اهمیت چندانی ندارد زیرا این دسته از المپیک حذف و قهرمانان آن به دسته های ۸۹ و ۱۰۲ کیلوگرم کوچ کردند. سیدایوب موسوی در این دسته نماینده ایران است و با رکورد ورودی ۳۵۶ کیلوگرم گام به جینجو گذاشته است. موسوی در رکوردگیری درون تیمی ۱۵۸ کیلوگرم یک‌ضرب، ۱۹۸ کیلوگرم دوضرب و مجموع ۳۵۶ کیلوگرم را مهار کرد که فاصله زیادی با رکوردهای پیشین قهرمانان این وزن دارد.

سهراب مرادی رکورددار مجموع دسته ۹۶ کیلوگرم در گذشته موفق به مهار ۱۸۶ کیلوگرم در یک‌ضرب، ۲۳۰ کیلوگرم در دوضرب و ثبت مجموع ۴۱۶ کیلوگرم شد. رکورد یک‌ضرب این وزن با ۱۸۷ کیلوگرم در اختیار لسمن پارادز بحرینی، دوضرب ۲۳۱ کیلوگرم در اختیار تیان تائو چینی و مجموع آن نیز در اختیار مرادی است.

در دسته ۹۶ کیلوگرم ۱۳ وزنه‌بردار به رقابت می‌پردازند که سام پریدیت از تایلند با رکورد ورودی ۳۸۵ کیلوگرم شانس نخست قهرمانی این دسته است. موسوی در این دسته ۲۹ کیلوگرم با نفر نخست اختلاف رکورد ورودی دارد.

 

 

*** دهدار در جنگ قهرمانان؛ جای مرادی گروه B نیست

 

 

حذف دسته ۹۶ کیلوگرم از رقابت‌های المپیکی موجب شده تا دسته ۱۰۲ کیلوگرم به یکی از جذاب‌ترین دسته‌های جهانی و المپیک تبدیل شود. قرار است در این دسته رضا دهدار، سهراب مرادی، فارس الباخ قطری، لسمن پارادز بحرینی، رسول‌بیک‌اف قزاقستانی، نارگیسا از ترکمنستان و چن‌ پوجن تایوانی به رقابت بپردازند. به نظر می‌رسد که رضا دهدار کار سختی برای دفاع از عنوان نایب قهرمانی خود دارد. او در مسابقات جهانی موفق به کسب مدال نقره این دسته شده بود.

حضور لسمن پارادز رکورددار در حالی دهدار و فارس الباخ را تهدید می‌کند که این وزنه‌بردار اجاره‌ای بحرین با مهار ۱۸۷ کیلوگرم رکوردار یک‌ضرب دسته ۹۶ کیلوگرم است. همچنین فارس الباخ قطری با کسب مدال طلای المپیک توکیو شانس نخست این دسته است.

حضور سهراب مرادی در گروه B این مسابقات حکایت از آن دارد که کادر فنی مرادی را تنها برای ثبت یک مسابقه در گزینشی‌های المپیک به جینجو اعزام کرده است. مرادی در رکوردگیری درون تیمی عملکرد خوبی نداشت و با مهار ۱۶۰ کیلوگرم در یک‌ضرب و ۲۱۰ کیلوگرم در دوضرب نشان داد فاصله زیادی با روزهای اوج خود دارد.

 

 

*** چهره خاص ایرانی در رقابت با روسلان و آنتروپف

 

 

مهدی کرمی با مدل مو و چهره خاص خود به نامی آشنا در وزنه‌برداری آسیا تبدیل شده است. او به همراه امیر عزیزی نماینده ایران در دسته ۱۰۹ کیلوگرم مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا هستند. در این دسته آرتم آنتروپف قزاق با رکورد ۳۹۵ کیلوگرم در صدر قرار دارد. همچنین روسلان نورالدین‌اف غول ازبکستانی در این وزن حضور دارد که کار را برای مدعیان سخت خواهد کرد.

کرمی با رکورد ورودی ۳۸۱ کیلوگرم هر چند که بالاتر از روسلان قرار گرفته اما سابقه و رکوردهای روسلان حکایت از آن دارد که دارنده مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو هنوز نفر نخست این وزن است. امیر عزیزی نیز با رکورد ورودی ۳۷۱ کیلوگرم به مسابقات قهرمانی جهان اعزام شده است.

 

 

*** جولان گور میناسیان در غیاب داودی

 

 

دسته فوق سنگین مسابقات قهرمانی آسیا به مانند گذشته برای پولادمردان ایران راحت نیست بلکه حضور قهرمان ارمنی با پرچم بحرین در این رقابت‌ها کار را برای نمایندگان ایران سخت کرده است.

گور میناسیان در مسابقات سال گذشته که در منامه برگزار شد بالاتر از علی داودی به مدال طلای مجموع رسید. یکی از مهمترین ویژگی‌های این وزنه‌بردار اجاره‌ای توانایی وی در حرکت یک‌ضرب است که ۲۱۵ کیلوگرم بهترین رکورد او به شمار می‌رود.

در این دسته علیرضا یوسفی و آیت شریفی نمایندگان ایران هستند. یوسفی وزنه‌بردار دوضرب‌زن است و در یکضرب تا کنون بیشتر از ۱۸۰ کیلوگرم مهار نکرده است.

آیت شریفی نیز شرایطی مشابه یوسفی دارد. توانایی ۲ نماینده ایران در حرکت دوضرب امید به کسب تک مدال را در این دسته افزایش داده است البته مان اسعد سوریه‌ای دیگر مدعی قهرمانی آسیا است که سال گذشته در جهانی بوگوتا تا آستانه کسب مدال دوضرب قهرمانی جهان در کلمبیا رفت.

 

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه