کد خبر:296564
پ
۱۷۰۷۸۹۱۵۸
سروش گزارش می‌دهد:

وزیکول‌ها به مقابله با عفونت‌های ویروسی آمدند

محققان موفق شدند از وزیکول‌ها و نوعی آر ان ای (RNA) برای مقابله با عفونت ویروسی استفاده کنند.

محققان موفق شدند از وزیکول‌ها و نوعی آر ان ای (RNA) برای مقابله با عفونت ویروسی استفاده کنند.

 

 

*** وزیکول‌ها به مقابله با عفونت‌های ویروسی آمدند

 

 

به گزارش سروش، وزیکول یا ریز کیسه یک حباب درون یا بیرون سلول است که حاوی مایع یا سیتوپلاسم بوده و پوستهٔ آن یک غشای دولایه لیپیدی است. به‌طور دقیق‌تر وزیکول یک کیسهٔ پوسته مانند درون سلولی است که به ترابری و اندوختن مواد می‌پردازد.

در واقع می توان گفت وزیکول‌ ها ساختارهایی کروی هستند که انتقال مواد را بین اندامک‌های مختلف سیتوپلاسم یا بین دو سلول مختلف منتقل می‌کنند.

ویروس کرونا نشان داد که در اختیار داشتن روش‌های درمانی برای جلوگیری از شیوع چقدر مهم است چرا که در غیر این صورت می‌تواند اثرات فاجعه بار داشته باشد.

نیاز فوری به فناوری پلتفرم‌های سازگار وجود دارد تا بتوان به سرعت با شیوع ویروس مقابله کرد و برای انتشار ویروس‌های احتمالی بعدی نیز آماده بود.

براساس گزارش تارنمای آزونانو، یونگ لو لین و ‌ مین لو از دانشگاه ملی سنگاپور با استفاده از نوعی نانوذرات موسوم به وزیکول‌های خارج سلولی (EVs) که توسط سلول‌ها آزاد می شوند، پلتفرمی برای مقابله با ویروس‌ها ارائه کردند.

مین لو استادیار انستیتوی پزشکی دیجیتال (WISDM) دانشگاه ملی سنگاپور گفت: مطالعه نشان داد که این نانوذرات مشتق شده از سلول، حامل مواد موثری هستند که ژن‌های ویروسی را دقیقاً هدف قرار می‌دهند بنابراین این EV ابزاری کارآمد برای مداخله درمانی در بیمارانی است که به کرونا یا سایر بیماری‌های عفونی آلوده شده‌اند

مهار قدرتمند عفونت کرونا در مدل‌های آزمایشگاهی با استفاده از ترکیبی از وزیکول‌های خارج سلولی و آر ان ای و با کمک نوعی رشته‌های مصنوعی و سنتزی الیگونوکلئوتید موسوم به antisense oligonucleotides (ASOS) انجام شد.

ASOS ابزاری همه کاره است که می‌تواند در هر ژنی مورد استفاده قرار گیرد. آنها می‌توانند بخش‌های مکمل مولکول‌های RNA هدف را تشخیص داده، به آنها متصل شده و باعث مهار و تخریب آنها شوند.

محققان این پروژه از وزیکول‌های مشتق از گلبول‌های قرمز انسان برای انتقال ASO به مکان‌های آلوده به ویروس کرونا استفاده کردند و در نتیجه باعث کاهش مؤثر عفونت ویروسی و تکثیر آنها می‌شود.

این فناوری پلتفرم رهایش مبتنی بر وزیکول خارج سلولی همراه با درمان ضد ویروسی بسیار امیدوارکننده برای مبارزه با طیف گسترده‌ای از ویروس‌ها و حتی بیماری‌ها قابل استفاده است.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه