کد خبر:282750
پ
سیادت سروش
دبیر کارگروه آموزش و ترویج انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر، تشریح کرد

چهار راهکار انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور + فیلم

دبیر کارگروه آموزش و ترویج انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر چهار راهکار انجمن متبوع خود برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور را تشریح کرد.

 

*** ضرورت توجه بیش از پیش به انرژی‌های تجدیدپذیر

 

به گزارش سروش به نقل از صنایع، بحران انرژی در جهان سبب شده تا بسیاری از کشورها نظیر کشورهای شرق آسیا و اروپایی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کنند.

در ایران نیز در چند سال گذشته، کمبود انرژی در حوزه‌های مختلف، به یک مشکل روزافزون تبدیل شده است.

با وجود چنین شرایطی ضرورت پیدا می‌کند قدم‌های شایسته و بایسته‌تری در مسیر حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر برداشته شود، اما به گفته فعالین این حوزه سال‌های سال است که توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران با بی‌میلی‌ها و ترک فعل‌های مختلفی همراه بوده است، تا جایی که فعالین حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر هشدار دادند ادامه این روند تا افق ۱۴۲۰، ایران را به یکی از وارکنندگان اصلی گاز تبدیل خواهد کرد.

خبرنگار صنایع با توجه به اهمیت این موضوع و در راستای رسالت خبری خود، پیگیری این موضوع و ضرورت تبیین توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور را در دستور کار خود قرار داده است و در این خصوص تاکنون، اخبار، گزارش‌ها و گفتگوهای زیادی را منتشر کرده است و درهمین راستا نیز گفتگوی اختصاصی را با دبیر کارگروه آموزش و ترویج انجمن انرژی‌های تجدیدپذیربا موضوع راهکارهای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران، انجام داده است که در ادامه خلاصه آن را ملاحظه خواهید نمود.

 

*** چهار راهکار برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران

 

سید مجتبی سیادت در ابتدای این گفتگو پیرامون راهکارهای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران، اظهار داشت:

انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر در نظر دارد برای عبور از زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم پیش رو یکسری راهکارها را پیشنهاد دهد.

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر این مزیت را دارد که به انرژی گاز و در بسیاری از مواقع حتی نیاز به خطوط انتقال بسیار طولانی در مسیرهای بلند ندارد.

 

وی در ادامه، تصریح کرد:

در خصوص توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر چهار راهکار وجود دارد که بسیار ساده و متناسب با تکنولوژی‌های موجود در کشور است.

اولین راهکار استفاده از انرژی‌های خورشیدی و ذخیره‌سازها در خانه‌ها است که با سیستم‌های موتور گرمایی هیت پمپ‌ها می‌تواند تلفیق شود و سیستم گرمایی خانه و همچنین آب گرم مورد نیازشان را تامین کند.

همچنین پیشنهاد می‌دهیم سیستم‌های بادی به صورت متمرکز در روستاها قرار گیرند و به صورت یک تامین کننده برق متمرکز عمل کند و با سیستم هیت‌پمپ تلفیق شود.

سیستم زمین گرمایی از دیگر سیستم‌هایی است که در کشور خیلی به آن توجه نسده است.

این سیستم با استفاده از لوله گذاری‌هایی که در زیر زمین و عمق تقریبا ۱۵ متری انجام می‌شود، می‌تواند با یک تبادل گرمایی مختلفی که در تابستان و زمستان خواهد داشت سیستم سرمایش و سیستم گرمایش منزل را تامین کند که این سیستم نیز با سیستم هیت پمپ تلفیق می‌شود و باعث می‌شود مصرف برق خیلی کم داشته باشیم و از انرژی خورشیدی برق آن را تامین کنیم.

در کشور پتانسیل زیادی داریم و با توجه به حاصل‌خیز بودن کشور و فرهنگی که در این زمینه داریم با استفاده از پسماندهای تر و مخصوصا از کشاورزی و دامداری می‌توانیم به تولید گاز برسیم.

پیشنهاد آخر ما این است که سیستم‌های خانگی طراحی شود تا بتوانند گاز خود را با این سیستم تامین کنند یا به صورت متمرکز در یک روستا سیستم‌های مرکزی باشد و با استفاده از زباله‌های تر بتوانیم گرمای مورد نیاز روستا را برای زمستان تامین کنیم و از منبع گازی که به دست می‌آوریم برق روستا را تامین کنیم و همچنین در آخر نیز کود بسیار غنی به دست بیاوریم.

 

*** استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر؛ بازی برد – برد

 

به گزارش سروش، دبیر کارگروه آموزش و ترویج انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران در پایان، تاکید کرد:

تمامی این راهکارها موجب می‌شود بتوانیم در زمستان و تابستان انرژی مورد نیاز صنایع را تامین کنیم و به تولید کشور نیز کمک کنیم.

همچنین این کار باعث می‌شود صنایع نیز رغبت کنند تا در این زمینه‌ها سرمایه گذاری کنند، چرا که با توجه به عدم النفع میلیاردی که صنایع دارند، این راهکارها کاملا عملی است.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه