کد خبر:292675
پ
۸۴۵۷۴۱_۵۸۰
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی:

کاهش صادرات رب از خراسان رضوی/ حداکثر قیمت خرید هر کیلوگوجه از کشاورزان ۴ هزار تومان است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد باتوجه به کاهش قیمت تمام شده در کشور‌های همسایه، صادرات رب از خراسان رضوی کاهش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد باتوجه به کاهش قیمت تمام شده در کشور‌های همسایه، صادرات رب از خراسان رضوی کاهش یافته است.

 

 

*** کاهش صادرات رب از خراسان رضوی
 

 

به گزارش سروش، غلامرضا قنبری درباره وضعیت مشکلات گوجه‌کاران و قیمت خرید گوجه در استان خراسان رضوی گفت:

استان خراسان رضوی در سال‌های گذشته بالغ بر ۱۵ هزار هکتار کاشت گوجه فرنگی داشت. مطابق با الگوی کشت در سال جاری آنچه متعهد هستیم کشت ۱۰ هزار هکتار است.متاسفانه الگوی کشت که ابلاغ شده، هنوز الزامات قوی را نتوانسته‌ایم تامین کنیم. همه دستگاه‌ها باید کنار یکدیگر باشند تا الگوی کشت محقق شود.

میانگین برداشت گوجه در استان خراسان رضوی باید ۵۰۰ هزار تن باشد که ۱۰۰ هزار تن آن تازه خوری و مابقی آن در اختیار کارخانه‌ها قرار می‌گیرد. همچنین در سطح استان بیش از ۵۰ کارخانه تولید رب داریم که نیمی از آن فعال و با ظرفیت حدود ۵۰۰ هزار تن فعالیت می‌کنند.

 

 

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خراسان رضوی در ادامه خاطرنشان کرد:

از سال گذشته رب مازاد در کارخانه‌جات داریم و بدلیل قیمت تمام شده در کشور‌های اطراف صادرات نیز به حداقل رسید.

از ۲ ماه گذشته جلساتی را در این زمینه برگزار کردیم. در مورد کالا‌های اساسی می‌توان برای قیمت مصوب ورود کرد، اما در خصوص سایر محصولات کشاورزی دولت وارد قیمت گذاری و خرید آن نمی‌شود. تلاش ما این است با محقق شدن الگوی کشت محصول براساس نیاز کشور و صادرات محقق شود.

 

 

وی با اشاره به اینکه در استان خراسان رضوی توانستیم با سقف مورد نظر استان کارخانه‌جات خرید داشته باشند، تصریح کرد:

بین ۳۲۰۰ تا ۴۰۰۰ هزار تومان هر کیلو گوجه خریداری شده است و درحال حاضر باتوجه به نزدیک شدن فصل سرما گوجه کاران برای فروش محصول در کارخانه‌ها نیز حضور پیدا کرده اند.

این افزایش حضور باعث شد برخی کارخانه‌ها قیمت خرید گوجه را کاهش دهند که در همین زمینه نیز امروز جلسه‌ای با حضور استاندار خراسان رضوی برگزار شد.

 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به تصویب تسهیلاتی برای پرداخت به کارخانه‌ها تصریح کرد:

این تسهیلات به کارخانه جات رب برای خرید گوجه با قیمت بالاتر پرداخت خواهد شد.

 

 

وی درپاسخ به این سوال که شنیده شده برخی کارخانه‌های استان گوجه را از سایر استان‌ها به دلیل قیمت پایین خریداری می‌کنند، ادامه داد:

با پیگیری‌های سیاست‌های استان در خصوص حمایت از گوجه کاران، شاید این مسئله وجود داشته باشد.

ما به واسطه تعاملات با کارخانجات سعی کرده‌ایم قیمت گوجه را از متوسط قیمت کشوری بالاتر نگهداریم به همین دلیل این امکان وجود دارد که کارخانه از جای دیگر گوجه ارزان‌تر بخرد و همچنین ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن ظرفیت کارخانه‌های ما نیز خالی است که باید از آن هم استفاده کنند.

 

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه