کد خبر:299584
پ
آمازون
سروش گزارش می‌دهد:

کشف فسیل یک دلفین باستانی غول‌پیکر در جنگل‌های آمازون

انقراض این گونه دلفین آب شیرین نشان می‌دهد که زیستگاه دلفین‌های امروزی آمازون تا چه اندازه آسیب‌پذیر و شکننده است.

انقراض این گونه دلفین آب شیرین نشان می‌دهد که زیستگاه دلفین‌های امروزی آمازون تا چه اندازه آسیب‌پذیر و شکننده است.

 

*** کشف فسیل یک دلفین باستانی غول‌پیکر در جنگل‌های آمازون

 

به گزارش سروش، حدود ۱۶ میلیون سال قبل، این دلفین غول‌پیکر در اعماق قلمرو آبی خود شنا می‌کرد. اما برخلاف بسیاری از دلفین‌های مدرن، خانه این دلفین در اقیانوس‌ها نبود، بلکه در یک دریاچه آب شیرین در آمازون پرو زندگی می‌کرد. با این‌ که امروز نیز گونه‌های دلفین آب شیرین در آمازون وجود دارند، هیچکدام خویشاوند نزدیک این دلفین باستانی نیستند. نزدیک‌ترین خویشاوندان این پستاندار آبی منقرض‌شده بیش از ۱۰٬۰۰۰ کیلومتر دورتر و در آسیای جنوبی زندگی می‌کنند.

تحلیل فسیل جمجمه ۷۰ سانتی‌متری این دلفین باستانی نشان می‌دهد که بدنش احتمالاً ۳٫۵ متر طول داشته است. درنتیجه، این دلفین ۲۰ تا ۲۵ درصد بزرگ‌تر از دلفین‌های مدرن و بزرگ‌ترین دلفین آبی شناخته‌شده بود. اما این جمجمه ناقص است، پس این احتمال وجود دارد که بدن دلفین باستانی از این هم بزرگ‌تر بوده باشد.

یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران این فسیل را در سال ۲۰۱۸ در نزدیکی رودخانه ناپو در پرو کشف، و به‌تازگی نتایج تحلیل خود را منتشر کرده‌اند. آن‌ها این گونه را Pebanista yacuruna نامیده‌اند. Pebanista به سازندهای زمین‌شناسی پرو اشاره دارد و yacuruna نام مردمان افسانه‌ای پرویی است که در عمق آب‌ها زندگی می‌کردند.

کشف فسیل دلفین‌های آب شیرین یک رویداد بسیار استثنائی است، زیرا دلفین‌های کمتری در این آب‌ها زندگی می‌کنند و همچنین شرایط رودخانه‌ها برای تشکیل و حفظ فسیل مساعد نیست. چنین کشفی می‌تواند بینش‌های فراوانی درباره تکامل این نوع دلفین‌ها در بر داشته باشد.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش