کد خبر:294977
پ
کلان‌داده
سروش گزارش می‌دهد:

کلان‌داده‌ چیست و چه نقشی در بخش‌های کلیدی اقتصاد کشورها دارد؟

کلان‌داده حوزه نوظهوری است که در آن فناوری‌های خلاقانه، راه‌های جدیدی برای استخراج ارزش از موج اطلاعات جدید ارائه می‌دهد، به همین دلیل بسیاری از سازمان‌‌ها و کسب‌ و کارها به سمت آن حرکت کردند.

کلان‌داده حوزه نوظهوری است که در آن فناوری‌های خلاقانه، راه‌های جدیدی برای استخراج ارزش از موج اطلاعات جدید ارائه می‌دهد، به همین دلیل بسیاری از سازمان‌‌ها و کسب‌ و کارها به سمت آن حرکت کردند.

 

*** اقتصاد و کلان‌داده‌‌ها

 

به گزارش سروش به نقل از صنایع، حجم‌ داده‌ها به‌ طور تصاعدی در حال افزایش‌ است‌ و انتظار می‌رود تا سال ٢٠٢۵ بیش‌ از ١٨١ زتابایت (١٨١ تریلیون گیگابایت‌) داده مفید وجود داشته‌ باشد.

ما در آستانه‌ عصری هستیم‌ که‌ هر دستگاهی‌ آنلاین‌ است‌، عصری که‌ در آن حسگرها در جهان ما همه‌ جا وجود دارند و جریان‌های پیوسته‌ای از داده‌ها را تولید می‌کنند، عصری که‌ حجم‌ انبوه داده‌های ارائه‌ شده و مصرف شده در اینترنت‌ به‌ صورت تصاعدی افزایش‌ می‌یابد، عصری که‌ اینترنت‌ اشیا (Internet of Things) اثر انگشت‌ دیجیتالی‌ از دنیای ما تولید خواهند کرد.

به‌طور خلاصه‌ کلان‌داده را می‌توان با سه‌ ویژگی‌ ١- حجم‌ بسیار زیاد ٢- سرعت‌ تولید زیاد – تنوع داده (اعم‌ از متنی‌، تصویی، عددی و غیره)، توصیف‌ کرد.

فرصت‌های جدید برای ایجاد مجموعه‌ داده‌های جدید از اطلاعات بدون ساختار قبلی‌، مانند متن‌ و تصاویر ماهوارهای، فراوان است‌.

این‌ توسعه‌ زمینه‌های جدیدی از مطالعات اقتصادی را باز کرده است‌.

سؤالاتی‌که‌ قبلا فقط‌ چندین‌ ماه یا حتی‌ سال‌ها پس‌ از وقوع قابل‌ پاسخگویی‌ بودند، اکنون در همان زمان می‌توان به‌ آنها پرداخت‌.

بنابراین‌، اقتصاددانان از پیش‌بینی‌ به‌ سمت‌ مطالعه‌ حرکت‌ کرده‌اند.

همه‌ این‌ مسائل‌ باعث‌ شده تا مطالعه‌ کلانداده‌ها و نقش‌ آن در اقتصاد و سیاستگذاری اقتصادی اهمیت‌ روزافزونی‌ پیدا کند.

اکنون بسیاری از کسب‌وکارها در یک‌ جامعه‌ پلتفرمی‌ می‌تواند حول همین‌ کلان‌داده‌ها شکل‌ بگیرد.

به‌همین‌ جهت‌ شناخت‌ آن، ارزشی‌ که‌ از طریق‌ آن ایجاد می‌شود و اکوسیستمی‌ که‌ حول آن شکل‌ می‌گیرد، اهمیت‌ دوچندانی‌ دارد.

در کل می‌توان گفت، کلان‌داده‌ها مجموعه‌ای از چالش‌های مدیریت‌ داده، را برای کار با داده‌ها در مقیاس‌های جدید از منظر اندازه و پیچیدگی‌ گرد هم‌ می‌آورد.

بسیاری از این‌ چالش‌ها جدید نیستند، اما با این‌ حال، آنچه‌ جدید است‌، چالش‌های ناشی‌ از ویژگی‌های خاص داده‌های بزرگ است.

 

*** بهره‌برداری از کلان‌داده‌ها و تحول بخش‌های صنعتی‌

 

اثرات کلان‌داده فراتر از دنیای تجاری است‌.

در جامعه‌ علمی‌، انفجار داده‌های موجود پدیده‌ای را ایجاد می‌کند که‌ علم‌ داده نامیده می‌شود؛ یک‌ رویکرد جدید مبتنی‌ بر داده برای کشف‌ علمی‌.

توانایی‌ تلسکوپ‌ها یا شتاب‌دهنده‌های ذرات برای تولید چندین‌ پتابایت‌ داده در روز، مشکلات مختلفی‌ را از نظر ذخیره‌سازی و پردازش ایجاد می‌کند.

دانشمندان راه‌حل‌های آمادهای برای تحلیل‌ و مقایسه‌ صحیح‌ مجموعه‌ داده‌های پراکنده و عظیم‌ ندارند.

فعال کردن این‌ چشم‌انداز به‌ فناوری‌های نوآورانه‌ کلانداده‌ها برای مدیریت‌ داده، پردازش، تحلیل‌، کشف‌ و استفاده نیاز دارد.

داده‌ها همانند دارایی‌های سخت‌ و سرمایه‌ انسانی‌ به‌ عامل‌ جدیدی برای تولید تبدیل‌ شده‌اند.

داشتن‌ پایه‌ تکنولوژیکی‌ و ساختار سازمانی‌ مناسب‌ برای بهره‌برداری از داده‌ها ضروری است‌.

اکنون تمام کشورها باید از پتانسیل‌ داده‌های بزرگ برای ایجاد ارزش برای جامعه‌، شهروندان و کسب‌وکارها استفاده کنند و استفاده از آن می‌تواند به‌ یک‌ مزیت‌ رقابتی‌ تبدیل‌ شود.

برای افزایش‌ رقابت‌پذیری صنایع‌ از طریق‌ کلان داده‌ها به‌ یک‌ استراتژی روشن‌ نیاز است‌ و ضرورت دارد که‌ برای آن برنامه‌ریزی مناسب‌ شود.

عدم ورود مناسب‌ به‌ این‌ حوزه، کشورها را وابسته‌ به‌ خارج کرده و ممکن‌ است‌ ذی‌نفعان را از استفاده کامل‌ فناوری کلان‌داده باز دارد.

رقابت‌ در فناوری‌ها و راه‌حل‌های کلان داده به‌ کشورها، از جمله‌ کشورهای در حال توسعه‌، منبع‌ جدیدی از رقابت‌ و پتانسیل‌ ایجاد یک‌ صنعت‌ جدید مرتبط‌ با داده را می‌دهد که‌ مشاغل‌ جدید ایجاد می‌کند.

پیش‌بینی‌ می‌شود فواید بالقوه کلان‌داده‌ها بر همه‌ بخش‌ها، از جمله‌ مراقبت‌های بهداشتی‌، رسانه‌ها، انرژی و خرده فروشی‌ تأثیر بگذارد.

پتانسیل تحول مثبت‌ قبلا در تعدادی از بخش‌های کلیدی شناسایی‌ شده است‌ که مشروح آن در ادامه آورده شده است.

 

*** مراقبت‌های بهداشتی‌

 

اکنون بسیاری از جوامع‌ به‌ سمت‌ سال‌خوردگی‌ حرکت‌ می‌کنند و تا چند دهه‌ آینده، بحران جمعیت‌ سال‌خورده یکی‌ از بحران‌های عمومی‌ در بسیاری از کشورها، از جمله‌ ایران، خواهد بود؛ همین‌ امر باعث‌ افزایش‌ مطالبات برای توسعه‌ زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی‌ می‌شود.

به‌همین‌ دلیل‌ نیاز فوری به‌ توسعه‌ و بهبود کارایی‌ سیستم‌ مراقبت‌های بهداشتی‌ فعلی‌ برای پایدارتر کردن آن وجود دارد.

از آنجایی‌ که‌ هزینه‌ توسعه‌ و بهبود این‌ سیستم‌ها می‌تواند بالا باشد، استفاده از کلان‌داده‌ها یک‌ مزیت‌ مهم‌ برای این‌ کار ایجاد می‌کنند و می‌توانند باعث‌ صرفه‌جویی‌ در هزینه‌های این‌ کار شوند.

به‌طور مثال، در اتحادیه‌ اروپا، استفاده از کلانداده‌ها می‌تواند منجر به‌ صرفه‌جویی‌ ٩٠ میلیارد یورویی‌ در هزینه‌های مربوط به‌ این‌ بخش‌ شود.

کاربردهای بالینی‌ کلان‌داده گستره وسیعی‌ را شامل‌ می‌شود؛ از جمله‌ تحقیقات راجع‌ به‌ اثربخشی‌ بالینی‌ و مالی‌ مداخلات تا نسل‌ بعدی سیستم‌های پشتیبانی‌ تصمیم‌ بالینی‌ که‌ از مجموعه‌ داده‌های بهداشتی‌ ناهمگن‌ جامع‌ و همچنین‌ تحلیل‌های پیشرفته‌ عملیات بالینی‌ استفاده می‌کنند.

برنامه‌‍‌های تحقیق‌ و توسعه‌ مراقبت‌های بهداشتی‌ شامل‌ مدل‌‎سازی پیش‌بینی‌کننده، ابزارهای آماری و الگوریتم‌هایی‌ برای بهبود طراحی‌ کارآزمایی‌ بالینی‌، پزشکی‌ شخصی‌سازی شده و تحلیل‌ الگوهای بیماری‌ها می‌شود.

 

*** بخش‌ عمومی‌

 

بخش‌ عمومی‌ بخش‌ مهمی‌ از تولید ناخالص‌ داخلی‌ کشورها را تشکیل‌ می‌دهد و همچنین‌ می‌تواند به‌ طور قابل‌ توجهی‌ از کلان‌داده‌ها برای به‌ دست‌ آوردن کارایی‌ در فرآیندهای اداری بهره‌مند شود.

پیش‌بینی‌ می‌شود که‌ کلان‌داده‌ها می‌توانند هزینه‌های فعالیت‌های اداری را به‌ میزان ١۵ تا ٢٠ درصد کاهش‌ دهند.

مزایای بالقوه بکارگیری کلان‌داده‌ها در بخش‌ عمومی‌ شامل‌ بهبود شفافیت‌ از طریق‌ داده‌های باز (open data)، بهبود تدارکات عمومی‌، افزایش‌ تخصیص‌ بودجه‌ به‌ برنامه‌ها، خدمات با کیفیت‌ بالاتر، افزایش‌ پاسخگویی‌ بخش‌ عمومی‌ و شهروندی با آگاهی‌ بهتر است‌.

برای آینده، لازم است‌ سیاست‌هایی‌ راجع‌ به‌ اشتراک گذاشتن‌ داده‌ها در میان سازمان‌های دولتی‌ و اطلاع‌رسانی‌ به‌ شهروندان در مورد مخاطرات بین‌ خطرات حریم‌ خصوصی‌ و امنیتی‌ ناشی‌ از اشتراک‌گذاری داده‌ها و مزایایی‌ که‌ می‌توانند به‌ دست‌ آورند، تعریف‌ شود.

کلانداده‌ها همچنین‌ با توانمندسازی شهروندان برای درک مسائل‌ سیاسی‌ و اجتماعی‌ به‌ روش‌های شفاف جدید، رابطه‌ بین‌ شهروندان و دولت‌ را تغییر می‌دهد و آنها را قادر می‌سازد تا از طریق‌ مشارکت‌ با مسائل‌ محلی‌، منطقه‌ای، ملی‌ و جهانی‌ درگیر شوند.

 

*** امور مالی‌ و بیمه‌

 

راه‌‍‌های مختلفی‌ برای شرکت‌های خدمات مالی‌ وجود دارد که‌ می‌توانند با استخراج و تحلیل‌ داده‌ها به‌ مزایای تجاری دست‌ یابند.

این‌ خدمات شامل‌ افزایش‌ خدمات مشتری خرده فروشی‌، شناسایی‌ تقلب‌ و بهبود کارایی‌، عملیاتی‌ می‌شود.

کلانداده‌ها را می‌توان در طیف‌ وسیعی‌ از ابزارهای مالی‌ پیچیده مانند مشتقات مالی استفاده کرد.

تحلیل‌ پیش‌بینی‌کننده داده‌های داخلی‌ و خارجی‌ منجر به‌ مدیریت‌ بهتر و پیشگیرانه‌ طیف‌ گستردهای از مسائل‌، از ریسک‌ اعتباری و عملیاتی‌ (مانند تقلب‌ و ریسک‌ شهرت) گرفته‌ تا وفاداری و سودآوری مشتری، می‌شود.

یک‌ چالش‌ برای بخش‌ مالی‌ این‌ است‌ که‌ چگونه‌ از وسعت‌ و عمق‌ داده‌های موجود برای جلب‌ رضایت‌ طرفداران تنظیم‌گری بیشتر و همچنین‌ ارائه‌ خدمات شخصی‌ برای مشتریان خود استفاده کند.

 

*** تلکام، رسانه‌ و سرگرمی‌

 

تکنیک‌های تحلیل‌ و مصورسازی کلان‌داده‌ها می‌تواند ارائه‌ محتوای رسانه‌ای مؤثر را امکان‌پذیر کند و کاربران را قادر می‌سازد تا به‌ طور پویا با رسانه‌ها و محتوای جدید در چندین‌ پلتفرم تعامل‌ داشته‌ باشند.

 

*** خرده فروشی‌

 

فرصت‌های قابل‌ توجهی‌ برای استفاده از فناوری کلان‌داده در تعاملات بین‌ خرده فروشان و مصرف‌کنندگان وجود دارد.

داده‌ها در اینجا نقش‌ فزایندهای ایفا می‌کنند زیرا مصرف‌کنندگان به‌ جستجو، تحقیق‌، مقایسه‌، خرید و پشتیبانی‌ آنلاین‌ می‌پردازند، æ محصولات فروخته‌ شده توسط‌ خرده فروشان به‌ طور فزایندهای ردپای دادهای خود را ایجاد می‌کنند.

کلان داده‌ها می‌توانند بهره‌وری æ کارایی‌ را افزایش‌ دهند که‌ منجر به‌ افزایش‌ بالقوه ۶٠ درصدی حاشیه‌ عملیاتی‌ خرده فروشان می‌شود.

 

کلان‌داده‌ها می‌توانند بر خرده‌فروشی‌ در زمینه‌های زیر تأثیر بگذارند:

  • بازاریابی‌: فروش متقابل‌، بازاریابی‌ مبتنی‌ بر مکان، تحلیل‌ رفتار مشتریان، تقسیم‌بندی خرد مشتری، تحلیل‌ احساسات مشتری، بهبود تجربه‌ مصرفکننده چند کانالی‌.
  •  تجاری سازی: بهینه‌سازی مجموعه‌، بهینه‌سازی قیمت‌گذاری، بهینه‌ساز ی مکان و طراحی‌.
  •  عملیات: شفافیت‌ عملکرد، بهینه‌ساز ی ورودیهای نیروی کار.
  •  زنجیره تامین‌: مدیریت‌ موجودی، توزیع‌ و بهینه‌سازی لجستیک‌، اطلاعرسانی‌ مذاکرات تامین‌کننده؛ مدلهای کسب‌وکار جدید: خدمات مقایسه‌ قیمت‌، بازارهای مبتنی‌ بر وب.

 

*** تولید

 

بخش‌ تولید اولین‌ پذیرنده فناوری اطلاعات برای طراحی‌، ساخت‌ و توزیع‌ محصولات است‌.

نسل‌ بعدی کارخانه‌های هوشمند با ماشین‌ آلات هوشمند و شبکه‌ای (یعنی‌ اینترنت‌ اشیا، صنعت‌ ٠.۴) شاهد بهبود کارایی‌ بیشتر در طراحی‌، تولید و کیفیت‌ محصول خواهد بود.

کلانداده‌‍‌ها از طریق‌ محصولات دقیقا هدف‌مند و توزیع‌ مؤثر، نیازهای مشتری را برآورده می‌کند.

علاوه بر افزایش‌ بهره‌وری و نگهداری پیش‌‌بینی‌ شده، کلان‌داده‌ها مدل‌های تجاری کاملا جدیدی را در زمینه‌ تولید انبوه محصولات فردی ایجاد می‌‌کند.

 

*** انرژی و حمل‌‌ونقل‌

 

کلان‌داده‌ها فرصت‌‌های جدیدی را با روش‌های نوآورانه‌ برای نظارت و کنترل شبکه‌های حمل‌ونقل‌ و لجستیک‌ با استفاده از انواع منابع‌ داده و اینترنت‌ اشیا باز می‌کند.

پتانسیل‌ کلان‌داده‌ها در بخش‌ حمل‌ونقل‌ در سراسر جهان در قالب‌ صرفه‌جویی‌ در زمان و سوخت‌، با اجتناب از انتشار ٣٨٠ مگاتن‌ CO2، ۵٠٠ میلیارد دلار در سراسر جهان برآورد شده است‌.

دیجیتالی‌ شدن سیستم‌های انرژی امکان دستیابی‌ به‌ داده‌های با وضوح بالا و در زمان واقعی‌ را از طریق‌ کنتورهای هوشمند فراهم‌ می‌کند که‌ می‌توانند در تحلیل‌های پیشرفته‌ برای بهبود سطوح کارایی‌ در هر دو طرف تقاضا و عرضه‌ شبکه‌های انرژی مورد استفاده قرار گیرند.

ساختمان‌های هوشمند و شهرهای هوشمند محرک‌های کلیدی افزایش‌ بهره‌وری در بخش‌های انرژی خواهند بود.

فناوری کلان‌داده در بخش‌های آب و برق این‌ پتانسیل‌ را دارد که‌ انتشار CO2 را تا بیش‌ از ٢ گیگاتن‌، معادل ٧٩ میلیارد یورو کاهش‌ دهد.

 

 

بیشتر بخوانید:

مهمترین اخبار صنایع جهان را اینجا مطالعه کنید

 

 

*** چالش‌های دسترسی به کلان‌داده‌ها

 

به گزارش سروش، موارد مذکور نشان می‌دهد، که‌ کلان‌داده‌ها چگونه‌ می‌توانند برای پاسخ‌ به‌ سؤالات طولانی‌ مدت و آزمایش‌ اعتبار مفروضات اقتصادی، ارزشمند باشند. 

کار با این‌ داده‌ها پتانسیل‌ بزرگی‌ برای محققان اقتصادی برای کار با داده فراهم‌ می‌کند، اما همچنین‌ این‌ چالش‌ را برجسته‌ می‌کند که‌ دسترسی‌ به‌ این‌ داده‌ها به‌ شکلی‌ فزاینده برای بسیاری از افراد محدودیت‌ دارد.

چالش‌ دیگر این‌ واقعیت‌ است‌ که‌ بسیاری از این‌ مجموعه‌ داده‌های جایگزین‌ توسط‌ شرکت‌های خصوصی‌ جمع‌آوری می‌شوند و این‌ شرکت‌ها احتمالا انگیزه کمی‌ برای به‌ اشتراک گذاشتن‌ داده‌ها با محققان داشته‌ باشند.

با این‌ حال، کلانداده‌ها نقش‌ عمومی‌ مهمی‌ را ایفا می‌کنند و همین‌ امر نیازمند چارچوبی‌ است‌ که‌ به‌ اشتراک گذاری اطلاعات را تسهیل‌ کند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه